• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen onder voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooske04

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2011
Luitjes,

iets soortgelijks heb ik hier al een keer gevraagd, maar met die oplossingen kom ik er hier niet uit.....
Dus: in het bestand wil ik in cel E2 de optelling van de uren van het klantnummer dat in cel c2 ingevuld wordt. Met de huidige som.als-formule krijg ik dat wel voor elkaar, maar ik wil alleen de uren waarbij de kolom F leeg is. En dat lukt me dus net niet....
Wie weet hoe?

Je vraagt voor de inhoud in de groene cel.

Waarschijnlijk bedoel je echter de inhoud van de goudkleurige cel.

E6=
Code:
=SOMPRODUCT(($A$9:$A$12=$C$2)*($F$9:$F$12<>"")*($E$9:$E$12))

Heb je hier vragen of opmerkingen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Boven 2003 kun je ook werken met
Code:
=SOMMEN.ALS(E5:E8;A5:A8;C2;F5:F8;">0")

@mooske04,
in je bestand schrijf je dat de uitkomst 1,75 moet zijn, maar dat komt niet overeen met de vraag zoals je ze op het forum stelt. Daar schrijf je immers dat je het totaal wil van kolom E als kolom F leeg is, en dat voor C2(=1041). Het antwoord is dan 0,75 en niet 1,75 zoals je in je bestand schrijft. Het is dus onduidelijk wat je wil.
Wil je het totaal van kolom E voor C2 als kolom F LEEG is (uitkomst 0,75), dan kun je gebruiken:
Code:
=SOM(ALS(A5:A8=C2;ALS(F5:F8=0;E5:E8)))
in te voeren vie Ctrl-Shift-Enter.
Wil je het totaal van kolom E voor C2 als kolom F NIET LEEG is (uitkomst 1,75), dan is dat logischerwijs:
Code:
=SOM(ALS(A5:A8=C2;ALS(F5:F8>0;E5:E8)))
eveneens in te voeren via Ctrl-Shift-Enter.
Andere oplossingen (hierboven al genoemd) zijn natuurlijk ook mogelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan