• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen per maand

• Onderwerp starter Onderwerp starter bta
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

bta

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2007
Excellers,
In bijgevoegd bestand wil ik de totalen, hier weergegeven per kwartaal, ook per maand optellen. Beide totalen heb ik nodig voor een grafiek. Is dat met een formule te ondervangen.
Graag jullie hulp?
Gr. bta
Bekijk bijlage 62450

Onderstaande formule voor B15 kan je slepen naar de overige cellen.
Code:
=SOMPRODUCT((MAAND($A$2:$A$11)=RIJ()-14)*(B2:B11))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoi Roncancio ,
Ik krijg het niet voor elkaar, wil je me op weg helpen met het bestand?
gr. bta

Hoi Roncancio ,
Dan klopt het niet, zie de totalen per maand:
B feb moet zijn 2
C feb moet zijn 0
D mrt moet zijn 2

gr. bta
Bekijk bijlage 62456

Wellichgt dat Roncancio of een andere geleerde hier nog even naar kan kijken. Ik heb de formules overgenomen in het uiteindelijke overzicht en krijg dan toch foutmeldingen.
Heel veel dank. Gr. bta
Bekijk bijlage 62684

Mag ik nogmaals om hulp vragen. Ik dacht simpelweg door het blad te kopiëren en de kwartalen/maanden aan te passen, de formules gewoon zouden werken. Wat doe ik fout?:confused:
Gr. bta
Bekijk bijlage 62687

Wil je misschien uitleggen, dan weet ik het voor een volgende keer....

RIJ() op rij 43 geeft het getal 43, dus als je daar 40 van aftrekt houd je 3 over. Bij een volgend kwartaal moet je er een ander getal aftrekken om op je nieuwe kwartaal te komen.

Je kunt echter ook de volgende formule gebruiken voor de bepaling van het kwartaal van de betreffende regel:
INTEGER(MAAND($A$2:$A$41)/4)+1
Als je degegevens van bijv het derde kwartaal zoekt moet je achter deze formule =3 zetten,
zodat dit deel dan wordt:
(INTEGER(MAAND($A$2:$A$41)/4)+1)=3

Groeten
Thoralf

Zet je de vraag dan nog even op opgelost(rechts onderaan de pagina)

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan