• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen tot 5

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knooi

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2022
Dag deskundige,

Ik wil graag bij een reeks van cumulatieve getallen aangeven wanneer een getal de 5 is gepasseerd. Dit betekent dat het na 5, of hoger dan 5, weer opnieuw begint met tellen, maar de cumulatieve reeks wel blijft bestaan. Ikzelf heb al iets voor elkaar gekregen, maar met 3 'als' formules en een 'of' formule in één zaten er alsnog fouten is waardoor de hele formule onbruikbaar werd. Het idee is simpel, maar ik kom er niet uit.
Wellicht dat iemand anders er beter uitkomt met een simpeler idee.
Alvast bedankt, alle hulp is welkom.

Bijlagen

Met deze formule moet het lukken
je kunt ook mijn GEHEEL functie vervangen door de afronden die jij had dat maakt geen verschil. De truc zit in de functie REST. die deelt je telling door 5 en geeft aan hoeveel restdelen dan nog over zijn. dus van 27 maakt ie 2 (27-25) 34 wordt 4 enz.

=ALS(GEHEEL(H3)+1<=5;GEHEEL(H3)+1;REST(GEHEEL(H3)+1;5))

Of deze?
PHP:
=ALS(MIN(REST(I3;5);5)=0;5;MIN(REST(I3;5);5))

Formule van roeljongman werkt in principe perfect, alleen geeft hij bij 5 het getal 5 aan en bij 10, 15, 20, etc het getal 0 aan. Hier kan ik prima mee werken, dus bedankt voor de hulp! Dit is niet het geval bij de formule van edmoor. Beiden bedankt voor de hulp! Ik was hier zelf niet op gekomen.

Voor office 365 kan het met een dynamische formule

Code:
=INTEGER(REST(H3:H15;5)+(5*REST(H3:H15;5)=0)+1)

Deze formule doet hetzelfde:
Code:
=GEHEEL(REST(H3;5))+1

Dynamisch:
Code:
=GEHEEL(REST(H3:H15;5))+1

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan