• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen unieke waarde Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mari138

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2016
Goedemiddag.

Graag zou ik met 1 formule de unieke waarde optellen in een bepaalde kolom.
Ik wil dit gaan gebruiken om 2 datasets met BSN nummers te vergelijken, hiermee kan ik checken of in beide datasets dezelfde personen aanwezig zijn.
Er kunnen lege cellen voorkomen in de orginele lijste met BSN nummers.

In kolom A staan bijvoorbeeld de cijfers: 1-1-1-2-" "-2-3-3-3
Uitkomst moet worden= 1+2+3=6

Ik hoor graag als er aanvullende informatie nodig is.

Alvast bedankt voor de hulp :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb je intussen je vraag al eens herlezen en vergeleken met het bijgevoegd voorbeeldbestand?

Excuses als mijn vraag niet helemaal juist is geformuleerd, maar ik ben op zoek naar een formule welke kan omgaan met lege cellen. In mijn voorbeeld bestand is dat namelijk niet het geval.

Afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
Code:
=SOM((ALS.FOUT(1/AANTAL.ALS(C2:C10;C2:C10);0))*(C2:C10))

Waarom die 34 er af moet ontgaat me.

Dit is precies wat ik zocht, bedankt voor de hulp!
Die 34 moest 56 zijn, sorry voor de verwarring.

hiermee kan ik checken of in beide datasets dezelfde personen aanwezig

Lijkt mij geen waterdichte methode.
Als je bij voorbeeld in de ene rij 54 en 27 hebt en in de andere rij 26 en 55 dan is de som gelijk maar niet dezelfde personen zijn aanwezig

Daar heeft u gelijk in. Ik sta open voor eventuele andere formules welke nog veiliger zijn.
Met deze formule is de controle in ieder geval al verbeterd ten opzichte van de huidige werkwijze.

Ik zie nergens namen in het bestandje.

Klopt, ik heb bewust een simplistisch voorbeeld gebruikt en geen BSN nummers of namen.
Maar ik heb dus twee verschillende datasets met o.a. BSN nummers.
Mijn idee was om bij beide datasets een opsomming te maken van de unieke BSN nummers om daarmee een controlegetal te krijgen.
Popipipo merkt terecht op dat dat niet helemaal waterdicht is. Echter heb ik zelf geen beter oplossing.
En aangezien ieder bsn nummer 9 cijfers bevat is deze controle ook weer niet zo lek als een mandje :)

Ik denk dat je met aantal.als ookal een eind komt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan