• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen uren meerdere tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijn9911

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2020
Hoi,

Heb veel gezocht, maar nog niets kunnen vinden.
Heb een Excelbestand met verschillende tabbladen (weeknummers). In elk tabblad heb ik het volgende staan; medewerkers, uren gewerkt, ziek. Elk tabblad staan de medewerkers niet altijd op dezelfde plek.
Nu zou ik graag in het 'totaal' tabblad van elke medewerker willen weten hoevaak iemand ziek is geweest, hoeveel uren er zijn gemaakt en hoeveel dagen er zijn gewerkt.
Zou eigenlijk willen dat het bestand zoekt naar een medewerker in een tabblad en dan alle gegevens in die regel dus in het 'totaal' tabblad zet.
Aangezien de medewerkers niet altijd op dezelfde plek staan, maakt dit voor mij wat lastiger. Wil geen gebruik maken van macro's.

In de bijlage een voorbeeld hiervan.

Bijlagen

Ik denk dat je een aantal dingen moet standaardiseren. De plek van medewerker 1 of 2 maakt hiervoor niets uit. Je gaat in de kolommen zowel tekst als getallen bij elkaar optellen. Als iemand ziek is, dan is deze 8 uur ziek? Het enige wat je zou moeten doen is per dag aangeven welke kolommen je heb. Zie het bijgevoegd plaatje. Hierbij moet ik wel vermelden dat wij dit excel bestandje iets anders hebben ingericht. De type uren in de kolommen en de data per regel. En per maand een apart tabblad en als laatste een totaalblad per maand. En dit bestand hebben wij momenteel per medewerker.

Bijlagen

• Uren-vraag.png
    Uren-vraag.png
    2,4 KB · Weergaven: 44
Hier een oplossing. Voeg in iedere week een klein opzetje toe. De totalen worden vervolgens uitgerekend met een matrix formule in het laatste tabblad

let OP: zorg wel dat het opzetje altijd op dezelfde plaatst staat

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi JVeer,

Tot nu toe lijkt dit de perfecte oplossing, maar wanneer ik een extra medewerker wil toevoegen aan een huidig of nieuwe week, dan blijft de uitkomst o bij deze nieuwe medewerker.
In de formule heb ik de range van h3 naar h4 gezet en van i3 naar i4, maar dit lijkt niet te helpen.

Het probleem moet bij een bereik liggen. Kijk nog eens goed

En de formule afsluiten met control shift enter(matrix)

Gewoon alles in 1 tabel vastleggen. Is veel efficiënter en heb je dit soort trage formules niet nodig. Hoe ga je nu 4 uur verlof en 4 uur gewerkt op een bepaald dag vastleggen?

Hoi JVeer, het is gelukt hoor, bedankt.

@VenA; er is teveel data om in 1 tabel vast te leggen. Een heel jaar data in 1 tabel lijkt mij niet overzichtelijk.

Een heel jaar data in 1 tabel lijkt mij niet overzichtelijk

maar 1 tabel maakt het we mogelijk om hele mooie overzichten te maken. De ene tabel is dan alleen voor opslag en niet voor presentatie

Hoi JVeer, het is gelukt hoor, bedankt.

@VenA; er is teveel data om in 1 tabel vast te leggen. Een heel jaar data in 1 tabel lijkt mij niet overzichtelijk.

En als je de data apart houdt van je rapportage via een power query en/of power pivot. Dan wordt de data ingelezen en schiet je bestand over enorme groottes heen. Je hiermee héle grote bestanden met regels inlezen. Ik heb wel eens een filmpje gezien dat de gebruiken zonder problemen 20 miljoen plus regels bewerkte. Wellicht het overwegen waard.

er is teveel data om in 1 tabel vast te leggen

Om hoeveel medewerkers gaat het dan? Even een rekensommetje:
100 medewerkers
365,25 dagen in een jaar
elke medewerker krijgt 2 statussen per dag
Dat zijn ± 73k records per jaar
In moderne versies van Excel kan je meer dan een miljoen rijen gebruiken dus kan je zo'n 14 jaar vooruit.:)

Wat betreft een tabel of power query, dat is totaal nieuw voor mij. Werk je dan wel vanuit 1 werkblad met verschillende tabbladen?
Zijn hier mooie voorbeelden van?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan