• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen van 1 criterium uit meerdere werkmappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jowey

Gebruiker
Lid geworden
18 mei 2017
hallo allemaal,

ik kan wat hulp gebruiken bij het volgende probleem.
Ik heb een 50 tal excel bestanden van klanten. Nu wil ik 1 excel bestand hebben waarin ik met formules alle geleverde producten per product van alle klanten bij elkaar optel.
Voor 1 klant doe ik dat als volgt:

Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN("product 1";'E:\bedrijfsnaam\stad\WEEK 21\[klantnaam 21.xlsx]Blad1'!$A$12:$F$40;2);0)

elke andere klant staat in dezelfde map alleen de klantnaam verandert

Hoe tel ik ze allemaal bij elkaar op? Niet alle producten staan op dezelfde plek. product 1 t/m 9 is bij iedereen hetzelfde. Van 10 zijn ze verschillend

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
De duidelijkere vraagstelling mag nog wel wat duidelijker.

Poging 2

in nieuw voorbeeldbestand zie je 2 tabbladen. Op maandag is er bij klant A 6 maal product 1 afgenomen.
Klant B heeft op woensdag 6 maal product 1 afgenomen. En zo zijn er nog 48 andere klanten die product 1 afgenomen hebben.
Echter anders dan in het voorbeeldbestand is er 1 excel bestand per klant en dus niet per tabblad. Het antwoord bij het voorbeeld bestand zou dan 12 moeten zijn.

Dus ik ben op zoek naar een formule die in alle 50 bestanden zoekt en optelt hoeveel er van product 1 is afgenomen.
Alle bestanden zijn zo opgeslagen;
E:\bedrijfsnaam\stad\week x\klantnaam x.xlsx (bij week 21 is het dus week 21\klantnaam 21.xlsx

Is het zo al duidelijker of moet ik nog meer erover vertellen?

gr JoweyBekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
ik neem aan dat je dat sarcastisch bedoelt.

Product 1 staat altijd in B12 t/m F12 van elke excelbestand.
Hoe tel ik uit verschillende excelbestanden de getallen die in B12 t/m F12 staan op zonder dat ik de formule voor elke bestand moet intypen?

in nieuw voorbeeldbestand zijn er 3 tabbladen. Ik heb ook een formule die het oplost maar die heel omslachtig is.
HTML:
=VERT.ZOEKEN("product 1";A12:F30;2)+VERT.ZOEKEN("product 1";Blad2!A12:F30;4)+VERT.ZOEKEN("product 1";Blad3!A12:F30;6)

Hiermee krijg ik mijn antwoord voor product 1. Echter dit voor 50 bestanden doen en voor 15 producten is erg veel werk. Ik ben dus op zoek naar een snellere manier hiervoor.

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Laatst bewerkt:
Er is niets sarcastisch aan. 'Op maandag is er op woensdag' lijkt mij nogal tegenstrijdig.

zie het nu pas....stom idd.
Maar is het nu wel duidelijk wat ik wil bereiken?

Wellicht doe je er verstandig aan eerst alle afzonderlijke bestanden in 1 bestand in te lezen.
Meteen een goede reden om dan voortaan alleen met dat geïntegreerde bestand te blijven werken.
Het gebruik van afzonderlijke bestanden is nl. nog al strijdig met wat je met de gegevens wil doen: integreren.

hey snb,

ik heb dat in het verleden al een keer gedaan. Excel loopt dan iedere keer vast of wordt heel traag.
Creëerde een niet werkbare situatie. Daarnaast werken anderen, personen die helemaal niet overweg kunnen met excel, ook met de facturen.
Ik wil het dus zo makkelijk mogelijk houden voor ze. Het bestandje creëer ik om te kunnen controleren wat er uitgaat en wat er is binnen gekomen.
Daarop kan ik dan ook beter de aankopen afstemmen. Wij werken namelijk niet op bestelling van klanten.

Gezien de weinige reacties en geen enkele verwijzing naar iets van een oplossing denk ik dat mijn vraag iets te veel is
voor dit forum of misschien wel onmogelijk.

toch bedankt
jowey

ik heb dat in het verleden al een keer gedaan. Excel loopt dan iedere keer vast of wordt heel traag.

Dan heb je toen iets verkeerd gedaan.
Je hebt toen in ieder geval niet de methode sheets.add gebruikt.
Ook de aanpak die je nu beoogt wordt vragen om moeilijkheden.

Wat je wil is eenvoudig als je het met de goede methoden in Excel aanpakt.
Maar iedere aanpak staat of valt met een zeer nauwkeurige beschrijving van wat de beginsituatie is en wat je beoogt.
Zo ver ben je volgens mij nog niet.

hey SNB

ik heb nu al een oplossing gevonden.
Via een plug in van excel genaamd power query. Daarmee kun je data samenvoegen voor analyse.
Vervolgens kan je in 1e tabblad dan formules schrijven voor analyse.

Mogelijk dat je dit bedoelde?

Wat ik vroeger gedaan had was gewoon alle klanten op een apart tabblad.
Koste teveel proccessorgeheugen

Hallo jowey ,

Ik zie dat je mogelijk al een oplossing hebt, onderstaande werkt ook (als het goed is :)).

Onderstaand zie je twee bijlagen:

Bijlage 1: Bekijk bijlage Facturen.rar
Bijlage 2: Bekijk bijlage Facturen samenvoegen.xlsm

Bijlage 1 is een ingepakt (ZIP) bestand met daarin een map "Facturen" welke vervolgens 3 bestanden bevat:
- Pakbon1.xlsx
- Pakbon2.xlsx
- Pakbon3.xlsx

Pak dit bestand uit. Zet de map "Facturen" (bijvoorbeeld) op je bureaublad. (Het gaat er dus om dat alle bestanden die je wil samenvoegen in één map zitten.)

Bijlage 2 is het bestand "Facturen samenvoegen" waar het om gaat. Zet dit bestand ook op je bureaublad, maar NIET in de map "Facturen".
In het tabblad "Facturen" staat een knop "Facturen samenvoegen" met daaraan gekoppeld een macro.

(LET OP! Je mag alleen het Excel bestand "Facturen samenvoegen" open hebben staan). Geen andere excel bestanden

Zodra je de macro start opent een dialoogvenster en die vraag je een map te selecteren. Selecteer in dit geval dus de map "Facturen".
De macro selecteert dan het eerste bestand "Pakbon1.xlsx", kopieert de gegevens en plak deze in "Facturen samenvoegen". Vervolgens sluit de macro het bestand "Pakbon1.xlsx".
Daarna selecteer hij "Pakbon2.xlsx" etc etc.

Ik hoop dat je hier mee verder komt.

Groet Jos

thnx jos1982,

ik ga het morgen even uittesten. Altijd leuk om iets bij te leren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan