• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen van een rij cellen afhankelijk van input

• Onderwerp starter Onderwerp starter Basio
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Basio

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2011
Beste allemaal,

Ik zit met een optel moeilijkheid.

In mijn worksheet staan in de cellen A2 t/m A21 de getallen 1 t/m 20 met in A2 het getal 1, in A3 het getal 2 enz. Vervolgens staan in de cellen B2 t/m B21 de corresponderende waarden die horen bij de getallen in de cellen A2 t/m A21.

In de cellen A1 en B1 kunnen de getallen 1 t/m 20 worden ingevoerd. A1 is het begin niveau en B1 het eindniveau. A1 is dus altijd kleiner of gelijk aan B1. De getallen 1 t/m 20 refereren naar de cellen A2 t/m A21.

Nu wil ik afhankelijk van de getallen die in de cellen A1 en B1 worden ingevoerd de corresponderende waarden in de cellen B2 t/m B21 optellen en de uitkomst in B22 weergeven. Alle waarden tussen A1 en B1 moeten hierbij tevens worden opgeteld.

Om een voorbeeld te geven:

Stel A1=4 en B1=19, dan geeft dit aan dat de cellen B5 t/m B20 bij elkaar moeten worden opgeteld en de uitkomst in cel B22 wordt gegeven.

Tevens zou ik graag de cellen een kleur geven als deze door A1 en B1 worden geselecteerd. Als dus bijvoorbeeld A1=4 en B1=19 dan wil ik dat de cellen A5 t/m A20 en B5 t/m B20 bijvoorbeeld rood worden gekleurd. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor het mee denken en een eventuele oplossing :)

Ik gebruik de Nederlandse versie van excel 2003

----

Ik heb wel een oplossing voor het optel probleem maar dit is alles behalve de meest praktische oplossing. Zo zit ik er aan te denken om elke mogelijkheid die gevormd kan worden met de getallen 1 t/m 20 te defini�ren in andere cellen en via de ALS functie aan te geven wat er moet gebeuren afhankelijk van de getallen in A1 en B1. Vervolgens al deze cellen optellen in cel B22. Dit is echter veel te omslachtig en moet makkelijker kunnen.

Voor het kleuren van de 'geselecteerde cellen' (door de waarden van A1 en B1) heb ik nog geen oplossing.

---

Basio,

Als ik de vraag goed begrijp kan het optellen met de volgende formule :

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$21>=$A$1)*($A$2:$A$21<=$B$1)*($B$2:$B$21))

Kleurtjes geven kan denk ik niet zo lastig zijn. Kijk eens naar voorwaardelijke opmaak.

Hallo Basio,

De formule is een matrix-formule, dus inbrengen met CTRL+SHIFT+ENTER in plaats van enkel met ENTER:
=SOMPRODUCT((KOLOM(A2:T2)>A1)*(KOLOM(A2:T2)<B1)*(A2:T2))

@ gelens,
je hebt waarschijnlijk de vraag niet correct gelezen

Volgens mij bedoelt de TS het zo:
Code:
=SOM(INDIRECT("A"&A1+1&":B"&B1+1))

Dit is een gewone formule, overigens.

In bijgevoegd bestand zit ook de kleuren.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Thoralf,

Misschien heb ik de vraag inderdaad niet goed gelezen maar ik denk dat wij elkaar dan de hand kunnen schudden. Met jouw formule kwam ik niet tot een antwoord.

Misschien is het handig als de TS een voorbeeld bestandje plaatst.

Of zoals Roncancio, maar enkel kolom B optellen?
Code:
=SOM(INDIRECT("B"&A1+1&":B"&B1+1))
Alternatief:
Code:
=SOM(INDEX($B$2:$B$21;A1):INDEX($B$2:$B$21;B1))

Heel erg bedankt allemaal. Sorry dat ik geen voorbeeld bestandje had toegevoegd. Bij vragen in de toekomst zal ik dit zeker proberen te doen.

Met behulp van Roncancio en de aanpassing van WHER om enkel de B kolom op te tellen kan ik weer verder. Heel erg bedankt voor jullie hulp.

@gelens, je had de vraag correct gelezen en ook jouw antwoord geeft de oplossing. Ik zal met de voorwaardelijke opmaak even verder puzzelen voor de kleuren.

Basio,

Voor de voorwaardelijke opmaak verwijs ik je naar het bestandje van Roncancio. Hij heeft het daar gebruikt. Misschien niet volgens jouw idee maar het geeft aan hoe het werkt.

Kan je de vraag als opgelost zetten ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan