• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen van getallen volgens twee voorwaarden uit een lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

rogersmeets

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2023
In mijn programma worden elke dag karren ingevuld, rechts komt het aantal targets die dag gehaald in rij k, in rij L staat de dienst die die week gedraaid wordt, (nacht, middag, dag).
In C12, C13, C14 wil ik dat bij de juiste dienst het totaal aantal gehaalde targets wordt geteld.
wie weet raad ?

Bijlagen

Als je in KOLOM L op de juiste plaatsen een D, M of N zet kun je met de volgende formules het totaal aantal targets per D, M of N bepalen:

=SOM.ALS(L23:L488;"D";K23:K488)
=SOM.ALS(L23:L488;"M";K23:K488)
=SOM.ALS(L23:L488;"N";K23:K488)

Al eens naar een draaitabel gekeken ?

Ahulpje ik ga het meteen proberen super, het ziet zo simpel uit bij uitleg en toch denk ik veel te moeilijk en kwam zo niet tot een oplossing, super ik ga het proberen.

snb je bedoelt alles in dit blad in een draaitabel ?

Je moet op iedere rij met targets in kolom L de tekst Dag, Middag of Nacht plaatsen.

O op die manier, maar ik wil eigenlijk dat hij kijkt welke dienst ik die week draai dat staat in vak l al geschreven nu, en dat veranderd met het jaar mee.
Dus ipv extra opschrijven welke dienst ik bij die dag target heb gehaald, wil ik graag dat ie kijkt welke dienst was deze week (bv nacht) en dat ie die target dus boven bij nacht optelt, zodat ik het hele jaar door de totale targets bij elkaar heb. (Ik hoop dat ik niet lastig ben

Een snelle manier om in kolom L de juiste dienst te plaatsen:

• Plaats een filter op werkblad "JaarProductie-aantal Karren"
  • Filter kolom A op Maandag, Dinsdag,..,Vrijdag
  • Plaats in cel L24 de formule: =shift(B24)
  • Trek die formule door naar beneden t/m L487
  • Wis en verwijder het filter

De dienst blijft de hele week hetzelfde, als b.v in vak L22 bij (week 1) nachtdienst staat geldt dat voor die hele week, dat loopt al automatisch mee.
Ik zou alleen willen dat er wordt gerekend als b.v:
L22 Dagdienst kijk dan hoeveel targets ik haal bij zaterdag tot Zondag, en vul dat in bij L12
L22 Middagdienst kijk dan hoeveel targets ik haal bij zaterdag tot Zondag, en vul dat in bij L13
L22 Nachtdienst kijk dan hoeveel targets ik haal bij zaterdag tot Zondag, en vul dat in bij L14

Dus niet het aantal diensten tellen maar het aantal targets noteren, dus elke dag komen er in L12-L13-L14 het voor die dag gehaalde targets in die telt ie op boven.

Zijn dit de totalen die je zocht?

Verbeterpunten:
Zet je data in een fatsoenlijke tabel in een apart werkblad, dat scheelt 51 kopregels en 52 totaalregels en maakt het rapporteren heel erg veel eenvoudiger.
Maak een dashboard voor het presenteren van data van de karren met o.a.:

• kies jaar -> jaargrafiek
  • kies week -> weekgrafiek, dat scheelt 51 grafieken.
  • kies maand -> maandgrafiek, dat scheelt 11 grafieken
  • overzichtje gehaalde targets
  • etc.
Gebruik de functie Tekst(datum;"dddd") om de naam van een weekdag weer te geven.
Verwijder de 104 tekstboxen met "week ##"
Wijzig (in L491)
Code:
=SOM(L30;L39;L48;L57;L66;L75;L84;L93;L102;L111;L120;L129;L138;L147;L156;L165;L174;L183;L192;L201;L210;L219;L228;L237;L246;L255;L264;L273;L282;L291;L300;L309;L318;L327;L336;L345;L354;L363;L372;L381;L390;...;L489)
in
Code:
=SOM(L30:L489)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan