Optellen vanuit zelfde naam.

Status
Niet open voor verdere reacties.

filanmat

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
Hallo,

Graag had ik geweten of het volgende mogelijk is.
Ik heb een macro gemaakt met daarin de mogelijkheid als ik op een knop druk, de waarden waar appel 21 staan naar beneden in te voegen.
Nu is mijn vraag hoe ik, wanneer in die onderstaande reeks reeds appel staat, hoe kan ik deze dan laten optellen, zodanig dat er in het onderste gedeelte geen 2 keer appel met 21 en 12 staat, maar slechts 1 keer appel met daarnaast de som van beiden dus 33?

appel 21

appel 12
peer 17
banaan 21

Alvast bedankt.

Nu is mijn vraag hoe ik, wanneer in die onderstaande reeks reeds appel staat, hoe kan ik deze dan laten optellen, zodanig dat er in het onderste gedeelte geen 2 keer appel met 21 en 12 staat, maar slechts 1 keer appel met daarnaast de som van beiden dus 33?

Lijkt mij niet kunnen als zowel appel als 21 (en/of 12) in één cel staan.

Als je ze kunt scheiden kun je met SOM.ALS een berekening uitvoeren.

Lijkt mij niet kunnen als zowel appel als 21 (en/of 12) in één cel staan.

Als je ze kunt scheiden kun je met SOM.ALS een berekening uitvoeren.

Ik denk dat ik me niet goed heb uitgedrukt.
Het zou dus de bedoeling zijn om elke dag iets in te geven bvb 21 mei 12 appel, 27 mei 15 appel. Dan zouden de verschillende data en gegevens iets verder in een lijst terecht komen. Datum in een cel, omschrijving in een cel en het aantal in een cel.

De bedoeling is dan om op een andere pagina automatisch een optelling van het aantal appels uit te voeren. Dus vanaf wanneer er in de kolom iets wordt toegevoegd dat daar al staat, moet er op een volgende pagina een omsomming gebeuren.

Mijn uitleg is niet zo simpel hé.

Alvast bedankt.

:thumb:

Waarden tellen met SOM.ALS

Mijn uitleg is niet zo simpel hé.

Valt wel mee denk ik..
Als ik het goed begrijp wil je zoiets als dit
(onderstaande gegevens staan in cel A1 tot en met C4):

Datum----|-----Soort---|--Aantal (3 kolommen dus = 3 rijtjes, dus kolom A, B en C)
01-06-08-|----- appel--|--12
02-06-08-|----- peer---|---04
03-06-08-|----- appel--|--21
04-06-08-|----- peer---|--18

Om nu in kolom D cel 1 het aantal appels te laten zien vul je daar in:
Code:
=SOM.ALS(B1:B4;"appel";C1:C4)

Wat gebeurt er:

Er wordt gekeken in de cellen B1 tot en met B4. Als in dat rijtje "appel"wordt gevonden,
worden de waarden van "appel" die zijn vermeld in de cellen C1 tot en met C4 bij elkaar opgeteld. In dit geval 33

als je "appel" in de formule van D1 vervangt door "peer" krijg je dus 22 :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan