Optellen velden in form (access 2000)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bodylojohn

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
Beste mensen,

Ik heb een doorlopend formulier. In de formfooter heb ik een txtbox met de volgende besturingselementbron:

=Som([Form]!Aantal)

Ik wil dus een som van alle waardes in het veld 'aantal'.

Echter staat er nu alleen maar '#fout'

Wat doe ik fout???

verander de formule in =Som([Aantal])
krijg je dan nog steeds een foutmelding dan staat het gegevenstype in je tabel verkeerd ingesteld voor dat veld, kontroleer of dat op numeriek staat.

verander de formule in =Som([Aantal])
krijg je dan nog steeds een foutmelding dan staat het gegevenstype in je tabel verkeerd ingesteld voor dat veld, kontroleer of dat op numeriek staat.

Hallo,

bedankt voor je snelle reactie.
Maar het werkt nog steeds niet.

Ga in het formulier naar ontwerpweergave, dubbelklik op het veld waar je de som van wil hebben (Om het eigenschappenvenster te openen), klik op het tabblad "alle". Staat daar bij "naam": "aantal" geschreven?

Ja..

Maar bij velden met een andere naam werkt ie ook niet.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Heb net zelf een tabel aangemaakt met 1 veld in wat op numeriek staat ingesteld en daar enkele getallen ingegeven, daar een formulier aan gekoppeld en de formule ingevoegd en bij mij geeft ie het totaal. Volgens mij moet je een verkeerde instelling hebben in je tabel bij het gegevenstype.

Kan je evt geen screenshot maken van je tabel en formulie rin ontwerpweergave?

Alle velden zijn nummeriek 'Integer'.
Dus ik snap niet wat ik fout doe.
Ik ontwikkelen al bijna 8 jaar programma's in Access. Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt.

Er is nog iets niet duidelijk, aan je formulier te beoordelen probeer je de som van het veld "aantal" te krijgen, juist? Maar in je tabel vind ik dat veld niet terug. Met welk veld komt "aantal" in je formulier dan overeen met je tabel?

Er is nog iets niet duidelijk, aan je formulier te beoordelen probeer je de som van het veld "aantal" te krijgen, juist? Maar in je tabel vind ik dat veld niet terug. Met welk veld komt "aantal" in je formulier dan overeen met je tabel?

Sorry..

Ik probeer het met het veld:
Gram en calorieen.

Met alles wat nummeriek is eigenlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Aantal zit in een andere tabel.

Volgens mij heb je het tekstvak met de formule in je details ipv in de formuliervoettekst geplaatst in de ontwerpweergave van je formulier. normaal hoort er een horizontale lijn te zitten tussen je detailweergave en het totaalveldje onderaan.

Zou je ook s de ontwerpweergave van je formulier kunnen posten?

We geraken er stilletjes aan :)
Het tekstvak staat idd juist.
Onder gram staat "=cbovoe..." waarbij ik er van uit ga dat dit veld niet rechtstreeks gelinkt is met het "gram" veld in de tabel "tblvoedingswaarden", op welke manier haal je je gegevens uit de "tblvoedingswaarden" tabel?

edit:
Misschien te simpel om waar te zijn, probeer eens door je formule aan te passen naar som([gram])?

Laatst bewerkt:
Ik heb een tabel 'tblDieetRegel'.

Hier staan de volgende velden in.
DieetRegel_ID
Dieet_ID
VoedingsWaarde_ID
Aantal

Voedingswaarde_ID is gekoppeld aan de tabel tblVoedingswaarde.
In mijn formulier heb ik een combobox die de waarde van de gekozen voedingsmiddelen opslaat in het veld voedingswaarde_ID.
Die combobox lees ik vervolgend ede velden:
koolhydraten, eiwitten, gram enz uit.

Deze wil ik dan in mijn formulier optellen.

Is je formulier gekoppeld aan een query? Als dat niet het geval is moet je dat doen, in die query kan je ook veldnamen, expressies ed ingeven en voor elk veld een eigen naam defineeren.

In je formulier verwijs je dan naar de naam die je voor een bepaald veld in je query hebt gegeven en dan herkend access het wel als een waarde waar hij (of is t zij :p ) een berekening kan op uitvoeren.

De naam "Aantal" is een gereserveerde naam, en kun je dus niet gebruiken bij een expressie, verander deze naam. En je zult zien dat ie werkt.

Beste mensen,

Ik weet nu wat het probleem is maar niet hoe ik het moet oplossen.

Ik heb een tabel (tblDieetRegel) met de volgende velden:
Dieetregel_ID
Dieet_ID (is gekoppeld met de tabel Dieet)
stuks (was eerst 'aantal')
Voedingswaarde_ID

Nou heb ik een formulier gemaakt genaamd 'frmDieetRegel' met de bovengenoemde velden
Ik heb hier een combobox in geplaatst die een waarde uithaalt uit de tabel 'tblVoedingswaarde' en het ID neerzet in het veld 'voedingswaarde_ID' in de tblDieetregel.

Als ik nou in de formulier voettekst een textbox toevoeg die het aantal stuks opteld (=Som([Stuks]))
Dan werkt dit.

Nu komt het probleem.
Als ik op het formulier een textbox op de detailregel toevoeg waar ik een waarde uit een colom van de combobox haal (koolhydraten welke een lange integer is) dan werkt de telling van stukst niet meer en staat er #fout in de eerder genoemde textbox.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan