• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen waarden in tabel o.b.v voorwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter sb17
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

sb17

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2015
Hallo,

Ik heb in een tabel in kolom a de maanden staan en in rij 1 een aantal posten. Nu wil ik graag in een ander werkblad van de eerste 3 maanden het totaal van die post zien die genoemd wordt in de cel links van de optelling ( zie voorbeeld) welke formule kan ik het beste gebruiken?

SiebeBekijk bijlage voorbeeld maand optelling.xlsx

Normaal doen we het met somproduct op maand en voorwaarden, maar dit past ook wel.
In B3 en doorvoeren naar rechts en naar onderen.
Code:
=SOM(VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;3*KOLOM()-5;RIJ()-2;3;1))

Harry,

Dank voor je snelle reactie, graag zou ik echter een formule hebben die zoekt op de naam van de maanden die ik dan ergens in een cel invoer. Er zijn meerdere kwartaal bladen en dan kan ik de formule makkelijk iets aanpassen voor een volgende kwartaal. Ook zoeken op postnaam zou eigenlijk moeten. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Werkt dit met som.als?

Siebe

Nu we er toch zijn, jullie weten ws wel hoe ik in een cel alleen de waarde weergeef zonder de tekst achter het & teken? bv =F23&"test" staat in de basiscel en dit wil ik weergeven in een andere cel zonder het woord test?

Siebe

Het staat er idd onduidelijk excuus maar in een cel staat bijv de tekst uit een andere cel gevolgd door het &teken en dan een aanvulling.
Nu wil ik graag in weer een andere cel alleen de eerste tekst en niet de tekst achter het & teken zonder de celverwijzingen allemaal aan te passen. Dus eigenlijk het tegenovergestelde van het & teken.

Siebe

plaats dan even een voorbeeld bestandje van hoe het is en wat je wenst.

Wel apart. Geen reactie op de oplossing(en) van de oorspronkelijke vraag en wel een wazige vervolgvraag stellen.

Ik heb je een oplossing gegeven, dan verwacht ik dat jezelf ook een beetje aan het puzzelen gaat.
Als je daar niet uitkomt verneem ik het wel.

=SOM.ALS(tabel!$A$5:$A$10;"jan";tabel!$B5:$BC10)+SOM.ALS(tabel!$A$5:$A$10;"feb";tabel!$B5:$BC10)+SOM.ALS(tabel!$A$5:$A$10;"mrt";tabel!$B5:$BC10)

Deze formule telt de algemene kosten op van de maanden jan + feb + mrt.

Is dit wat je zoekt?

Kijk eens naar de standaardfuncties die excel kent. Left, Len, Mid, Find, Substitute etc. om bepaalde delen uit een tekst string te halen/vervangen.

Beste mensen,

Idd met de eigen excel functies kom ik er uit. @ Harry, met jouw som product was het al gelukt met implementeren, alleen wilde excl nog verwijderen. Zo moet het lukken allen bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan