• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

P. Men

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2002
hallo,

nog een vraagje.

ik heb een bestand met 2 sheets. Op de 1e staan alleen een paar nummers, op de 2e staan nummers met aantallen daarachter. Nou wil ik de aantallen optellen alleen van de nummers die ook op de eerste sheet staan.

Als het mogelijk is liefst met 1 formule, maar een andere oplossing is ook goed.

Heb even een voorbeeldje bij gedaan voor als het niet helemaal duidelijk is.

Wie kan er helpen??.......

Bijlagen

Het voorbeeldje is ook niet zo duidelijk, maar ik denk dat ik je begrijp.

=B2+Sheet1!A2

zoiets?

Ik denk dat hij bedoeld dat er eerst gekeken wordt welke nummers van sheet 2 ook voorkomen op sheet 1 en dat alleen de getallen op sheet 2 van die nummers die op beide sheets voorkomen bij elkaar opgeteld moeten worden.
Helaas ben ik geen Excel held, dus ik kan niet verder helpen.

sorry,

klopt, van de nummers die op beide sheets voorkomen wil ik de aantallen op sheet 2 optellen.

nee, dit is niet wat ik bedoel.

misschien heeft iemand anders een idee??

Plaats op sheet1 in cel B2 de volgende formule
=SOM.ALS(Sheet2!$A$2:$A$46;A2;Sheet2!$B$2:$B$46)
en kopieer deze naar beneden.

Onderaan kun je eventueel nog een optelling plaatsen.

Dit werkt!

Kijk aan, dit werkt inderdaad perfect zeg!

Knap gedaan Jan.

Alleen kan ik niet uit de formule halen waarom dit werkt. Dat ligt aan mijn gebrekkige kennis van Excel. Misschien kan je me helpen en vertellen waarom dit werkt?
Dus zeg maar, wat staat er in de formule in normale mensentaal? (vgl. 1+2=3 één waarbij twee opgeteld wordt is samen drie)

Many thnx

Uit de help van Excel97.

SOM.ALS

Telt cellen op die voldoen aan een bepaald criterium.

Syntaxis

SOM.ALS(bereik;criterium;optelbereik)

bereik is het bereik van cellen dat u wilt evalueren.
criterium is het criterium in de vorm van een getal, expressie of tekst waarmee u opgeeft welke cellen u wilt optellen. criterium kan bijvoorbeeld worden weergegeven als 32, "32", ">32", "appels".
optelbereik zijn de feitelijke cellen die moeten worden opgeteld. De cellen in optelbereik worden alleen opgeteld als de corresponderende cellen in bereik aan de criteria voldoen. Als u optelbereik weglaat, worden de cellen in bereik opgeteld.

Voorbeeld

Stel dat A1:A4 respectievelijk de volgende verkoopprijzen bevat voor vier huizen: fl 100.000, fl 200.000, fl 300.000, fl 400.000. B1:B4 bevat het makelaarscourtage voor elk van de vier huizen: fl 7.000, fl 14.000, fl 21.000, fl 28.000. In dat geval geldt het volgende:
SOM.ALS(A1:A4;">160000";B1:B4) resulteert in fl 63.000

Het gemakkelijkste werk je met dit soort formules als je het = teken in de formulebalk aanklikt en dan de formule uit de keuzelijst kiest. Je wordt dan stap voor stap door de in te vullen velden geleid met bij elk veld uitleg over hetgene wat ingevuld moet worden.

verrek

Die Help(mij) van Excel is nog duidelijk ook.

Ik moet eens gaan spelevaren met dat Excel; het biedt meer mogelijkheden dan ik kon bedenken.

Deze vraag kan volgens mij wel als opgelost beschouwd worden en heeft in ieder geval twee mensen gelukkig gemaakt :)

Bedankt!

Erwin

Hallo P. Men

Geef deze en andere vragen even de status "vraag=opgelost", wanneer je probleem verdwenen is.
Je kunt eventueel ook je waardering voor de oplossing uitspreken door het geven van een aantal sterren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan