• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrBob
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

MrBob

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2013
Hoi alle,

Een vraag aan jullie experts. Ik wil een verticale rij optellen met vaste woorden erin. Echter wil ik dat ie niet alle woorden op telt.

Dus staat er op A1 "iol1" en op A2 "iol2" dan moet de telling op 2 gaan maar staat erop A1 "iol1" en op A2 "iol2" en op A3 vrij dan moet de telling op 2 blijven. Laat ik bijvoorbeeld A1 leeg dan moet de telling hier niets mee doen. Ik heb geen voorbeeld etc dus daar kan ik jullie niet zo 1 2 3 aanhelpen. Hopelijk kunnen jullie mij toch helpen. Ik zoek nog even verder en bedankt voor jullie hulp in deze.

Ik heb geen voorbeeld etc dus daar kan ik jullie niet zo 1 2 3 aan helpen.
En dat valt niet te maken? Nu mogen we gokken dus...

Nou bij deze dan:
Code:
=AANTALARG(A1:A3)

Wat moet ik nu op mijn knieën om een fatsoenlijk antwoord te krijgen hier, word hier steeds simpeler van, deze site heet volgens mij helpmij en niet zeikmij. Zit op mijn telefoon en dan heb je zo 1 2 3 geen voorbeeld. Dus graag weer terug naar helpmij, de vraag is toch niet zo heel moeilijk voor een expert, die ik helaas nog niet ben anders had ik geen hulp gevraagd !

Ik krijg de neiging om iets onvriendelijks te typen maar zal me inhouden.

Heb je überhaupt naar mijn voorgestelde oplossing gekeken?

Ik deel de mening van @Alexcel

Ik dacht meer aan:

Code:
=ALS(A1<>A2;TEKST.COMBINEREN(;WAAR;BASIS({32\10\29\14\14\23\10\27\27\24\16\10\23\29\18\14};36;1));"")

maar werkt alleen in xl2016

@snb ik houd ook van jouw en bedankt voor je medeleven in deze, het was dan ook hard nodig. :love:

Het is de toon waarop iets word gevraagd in deze die me stoort, zonder er rekening mee te houden dat een voorbeeld soms niet kan door omstandigheden.

@AlexCel Nee met je code kan ik niets zover. Net zoals met de code E V R niet voor mij zal werken ben ik bang, maar ik ben dus ook een 1ste minuut gebruiker van excel.

Ik vind het wel knap dat je, zo rustig en kalm blijft :D maar zoals al uitgelegd zat net in de trein en kon je dus geen voorbeeld sturen. Intussen zit ik weer achter een pc en heb ik een voorbeeld voor jullie. Nog geen code eraan maar het maakt wel duidelijk wat ik wil. Hopelijk. ;) Ik was al zover dat ik de volgende code had uitgedacht, maar die werkt niet, misschien door typfouten. Maar ik hoor het graag van je.

Code:
=COUNTIF(A1:A11,"iol1","iol2")

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

Code:
=SOM(AANTAL.ALS(A1:A11;{"iol1"\"iol2"}))

@Eric,

You are the men !! Deze code werkt perfect, op naar de volgende vraag.

@de rest die getracht hebben om te helpen. Geen bezwaarde gevoelens meer hoop ik anders mijn excuses, maar ik hoop ook dat we er alle weer iets van leren. :thumb:

Nogmaals bedankt alle.

Nette afsluiting, complimenten.

Weet je, het is soms erg lastig om uit een grote lap tekst te bepalen wat een vragensteller wil. Daarom is de vraag om een representatief voorbeeld (in Excel!), hoe simpel ook, vaak een eerste wedervraag hier op het forum. Laat maar eens (handmatig) zien wat je wilt! Dit leidt daarna meestal direct naar het juiste antwoord.

Voor nu: tot de volgende keer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan