• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelling in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik heb in Excel 2002 twee kolommen, een met namen en een met bijbehorende bedragen (zie bijlage, het lijstje in Word want Excel mag hier niet als bijlage). Nu wil ik Excel automatisch een nieuw lijstje laten maken, waarin in de eerste kolom de 6 namen komen te staan (Herman, Jan, Julia etc.) en in kolom 2 de totaalbedragen (zie ook het voorbeelddoc., bijlage). Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Alvast bedankt voor je antwoord,
groeten,
Ingmar

Bijlagen

Je mag wel excel bestanden doorsturen als bijlage maar ge moet ze eerst zippen of winrar gebruiken.
Dus probeer het zo mee te sturen.
Wat is de bedoeling van die bedragen??

Dag Jean,
Bedankt voor je reactie. In Word is ook ok, het gaat erom dat de vraag duidelijk is.

Mijn kolommen zijn gewoon een voorbeeldje. Ik heb alleen de totalen nodig. Als er in de gegevens nog iets verandert (in de bedragen) moet dat automatisch ook in de totalen veranderen. Ik zou eerst op kolom 1 (namen) kunnen sorteren en dan per naam een optellinkje maken, maar het kan vast simpeler.

I.

Laatst bewerkt:
Ik zou die 6 namen in kolom 1 zetten.
in de andere kolommen die getallen en dan in een andere kolom of ergens anders die namen zetten en daarnaast dan de optelsom maken.

Beste Ingmar,

Je kunt de kolom selecteren en via Data - Filter - Uitgebreid filter de unieke waarden kopieren naar een andere plaats. Helaas moet dat op hetzelfde werkblad. Daarna kun je die unieke namen verplaatsen naar een ander werkblad en dan de som,als-functie gebruiken:
In cel A1 staat bijv. Piet. In cel B1 zet je dan de formule: =som.als(blad1!$A$1:$A$50;A1;blad1!$B$1:$B$50)
Deze functie kun je doortrekken naar de laatste naam van het rijtje.

Groeten,

RIchard

Ingmar,

Je zou het zo kunnen doen.
Bij meer Namen en Bedragen de bereiken in de formules aanpassen.

Bijlagen

Dag Luc en Richard,
Bedankt voor jullie hulp, ik ga het uitproberen!

Groet,
Ingmar

Luc

Dat is inderdaad juist maar als er namen bijkomen in kolom A dan zit hij vast.

Jean,

Dat is helemaal juist.

Kijk nog even naar mijn opmerking hierboven.

Bedankt allemaal, ik ben er uit gekomen met LucB's zip-bestand.
Ben nog wel even nieuwsgierig naar Lecxe's oplossing, hoe kan ik zo'n rar-bestand uitpakken?

Ingmar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan