• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelling onder bepaalde voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramirez

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2005
Wie kan mij helpen aan een formule die het onderstaande kan oplossen:

Ik heb 52 weken per jaar (kolom A1 t/m AZ1), waar getallen in staan.

Wanneer ik op veld C1 een 1 invul, dien ik op veld C2 het totaal van A1 t/m AZ1 te krijgen.
Wanneer ik op veld C1 een 2 invul, dien ik op veld C2 het totaal van B1 t/m AZ1 te krijgen.
Wanneer ik op veld C1 een 3 invul, dien ik op veld C2 het totaal van C1 t/m AZ1 te krijgen.
Etc. tot en met 52.

Alvast bedankt.

Hallo,

Dit is de formule die je in cel C2 moet plaatsen.

=SOM(INDIRECT("R1K"&C1;ONWAAR):AZ1)

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hartstikke bedankt Roncancio :thumb:
Ondanks dat ik het probleem qua cellen niet helemaal juist heb uitgelegd (Waar C1 staat, zou B2 gelezen dienen te worden), heb ik dankzij jouw formule de boel toch zoals ik het hebben wil. Helemaal top.

Ik wil hier toch nog even op terugkomen. Is er ook een mogelijkheid om hetzelfde probleem op te lossen wanneer het eerste veld b.v. K10 is i.p.v. A1? Ik heb het nu opgelost d.m.v. hulpvelden op een verborgen werkblad, maar vraag me af of het nog simpeler kan.

Bedoel je dit ?

In cel A2 staat de rijnummer
In cel B2 staat de kolomnummer

=SOM(INDIRECT("R"&A2&"K"&B2;ONWAAR):INDIRECT("R"&A2&"K"&52;ONWAAR))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je reactie. Ik heb weer iets om verder mee te gaan. Wat me nog wel opviel, is dat wanneer er nog meer getallen in de rij staan, achter de eerste 52, dat deze dan worden opgeteld wanneer b.v. 53 of hoger als variabele wordt in gevuld.
Wat ik eigenlijk nog aan deze formulie toegevoegd zou willen zien, is een vergelijking die ziet of het ingevoerde cijfer 1 t/m 52 is. Wanneer 53 of hoger wordt ingevoerd zou er een foutmelding moeten worden gegenereerd.
Als je hier nog een idee voor hebt, ben ik helemaal gelukkig.:)

=ALS(B2<52;SOM(INDIRECT("R"&A2&"K"&B2;ONWAAR):INDIRECT("R"&A2&"K"&52;ONWAAR));"Het maximum is 52")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor de snelle reacties Roncancio. Hier kan ik weer mee vooruit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan