• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelling op basis van verschillende criteria

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartinAdapt

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2016
Beste helpers,

Zie de bijlage. Op het tabblad "UREN" heb ik mijn vraagstelling geformuleerd. Omdat de variabelen in de kolommen A, B en C nogal wisselen (wekelijks twee nieuwe of een afvaller) en ook ons personeel nogal wisselend van aard is wil ik die structureel aanpakken. Wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groet,
Martin

Bijlagen

Martin,

kijk eens of dit je op weg helpt.....

Bijlagen

Martin,

kijk eens of dit je op weg helpt.....
Beste Haije, ja zeker! Ik heb voor de beide besturen nu alles kloppend. Ik had zelf ondertussen (in het kader van zelf willen leren) een andere methode toegepast met de functie =SOM.ALS(UREN!B:B;A4;UREN!D:D) **hoe raar: de smiley hiernaast is D dubbele punt D *** en ik heb jouw werkwijze als controle toegevoegd. Beiden hebben een 100% match en daar ben ik dus erg blij mee! Alleen, ik snap jou code niet. Voor de besturen kon ik het zelf itbreiden en aanpassen maar dat werkt niet voor de EB-ers. Kun je een hint geven? Thansk alvast!

Laatst bewerkt:
Ha Martin,

Wel eens met draaitabellen gewerkt?
Zie voorbeeld: Bekijk bijlage 286015
Mogelijk is dit een bruikbare suggestie.

Beste Gijsbert1, met draaitabellen zou het inderdaad ook moeten werken maar je resultaat klopt niet. Kijk maar eens naar Annemieke in 2017 (veel uren in de draaitabel). Ik werkelijkheid zijn het er 0 (nul) want ze is uit dienst. Haar naam komt ook niet voor in de kolom H over 2017. Maar toch bedankt voor je suggestie, ik zal me nog eens gaan verdiepen in draaitabellen. Verder is het probleemopgelost; zie mijn bericht aan Haije hierboven. Groet, Martin

Laatst bewerkt:
Martin, voor de besturen had ik benoemde bereiken aangemaakt, voor de EB-ers nog niet.
Ik denk dus dat je het daar moet zoeken.

Zie deze bijlage om te ontdekken dat het ook werkt met SOMMEN.ALS
In de bijlage zijn ook benoemde bereiken voor de EB-ers aangemaakt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste helpers, de twee kernvragen zijn opgelost maar nu wordt ik nieuwsgierig. Zie de bijlage en dan het tabblad "Hier wordt gewerkt". Kan ik nu met meerdere criteria gaan werken? Dus dat ik zie hoeveel uren Bettine op de afzonderlijke scholen werkt? Het antwoord daarop kan ik natuurlijk zien op het werkblad UREN en dan het filter aanzetten voor Bettine (zo deed ik het voorheen). Maar het zou zo mooi zijn als ik het in één overzicht zou zien zoals op het tabblad "Hier wordt gewerkt". Met vriendelijke groet, Martin

Bijlagen

Martin,

kijk eens naar deze bijlage. Daarin zijn de gegevens in TAB UREN in een Exceltabel gezet en op basis van die tabel zijn twee draaitabellen toegevoegd (de laatste twee tabjes)

Bijlagen

Dank, volgens mij gaat dit werken. Ik ga nog even puzzelen op het fenomeen draaitabel! Goed weekend alvast, ik ben bijna vrij :d

Prima, dit is de beste manier!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan