• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelling over meerdere sheets met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

pjongepier

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2011
Berichten
9
Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk:
Ik heb een Excelwerkboek met meerdere sheets waarvan ik van alle sheets een bepaalde cel (b.v. A1) wil optellen. Het optellen op zich is geen probleem, maar ik wil het koppelen aan een voorwaarde. Die voorwaarde komt ook voor op elke sheet (b.v. in cel B1)
Simpel voorbeeld:
In alle sheets staat in A1 de waarde 5. Als het werkboek 10 sheets heeft is de uitkomst van de optelling uiteraard 50.
Het probleem:
Alleen die cellen A1 moeten worden opgeteld als de waarde van B1 op dezelfde sheet b.v. ABC is.
Dus als in 6 van de 10 cellen B1 de waarde ABC is zal de uitkomst van de optelling over alle 10 sheets op 30 uitkomen.
Kan dit in een formule worden gevat of moet er iets in VBA worden gemaakt?
 
Dat kan in een formule (functie SOM.ALS bijvoorbeeld) en in VBA.

Specifieker antwoord is mogelijk als er voorbeeldje geplaatst wordt.
 
Deze UDF doet dat voor u:

Code:
Function totaal()
 For Each sh In ThisWorkbook.Sheets
  If sh.Name <> "Totalen" Then
    If sh.Cells(1, 2) = "ABC" Then aantal = aantal + sh.Cells(1, 1)
  End If
 Next
 totaal = aantal
End Function

Een UDF (User Defined Function) is een door de gebruiker zelf ontworpen functie.
Deze dient in een module te staan en wordt aangeroepen met de naam van de functie gevolgd door ()

dus idg =totaal() in de cel waar je het resultaat wil hebben.

ps: Je dient wel idg het werkblad waar je dit aanroept te hernoemen naar 'Totalen'
 
Beste Cobbe,

Dank voor je reactie!
Je oplossing werkt idd maar ik ben niet helemaal duidelijk en volledig geweest in mijn oorspronkelijke vraag.
Het optellen over de diverse sheets moet namelijk voor meerdere items gebeuren.
Voor de duidelijkheid heb ik een demo-tje gepost waarin naast jouw oplossing ook nog de eerdere probeersels (formules) zijn verwerkt.
(Het originele spreadsheet bevat bedrijfsgegevens die ik niet kan uploaden. De werking is verder gelijk).
Waar het hier om gaat is het optellen van aantallen van de genoemde merknamen en het tonen ervan op het blad Totalen achter de corresponderende naam.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Testje.xlsm
    20,5 KB · Weergaven: 16
Niet erg duidelijk, zal wel aan mij liggen.

Maar kijk eens of de aanpassing doet wat moet.
 

Bijlagen

  • Testje(cobbe).xlsm
    19,4 KB · Weergaven: 22
Hoe simpel kan het zijn!
Had ik zelf ook moeten kunnen bedenken :(
Dit lijkt goed te werken. Ik ga e.e.a. in mijn echte werkboek verwerken.
Dank in elk geval tot zover!

De oplossing werkt inderdaad.
Hartelijk dank Cobbe en anderen die me hebben geholpen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan