• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Optelling van een kolom per deelnemer met voorwaarde

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

caja52

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2009
IK heb iets gemaakt om een competitie in bij te houden van viswedstrijden.
In de tabel "Einduitslag" in de kolom "Gewicht" moet het totaal per deelnemer komen
Tabel "Totaal" zijn alle uitslagen van de 6 wedstrijden de 2 wedstrijden met het hoogste aantal Tot.Pnt. worden geschrapt. Het totale gewicht wat berekend moet worden minus de 2 wedstrijden die 1 en 2 grootste Tot.Pnt.
Kan dit met een formule?

Zie de bijlage

Bijlagen

Worden de wedstrijden met het hoogste aantal Tot.Pnt. geschrapt per deelnemer of per wedstrijd?
P.S.
Wissen kan met één macro:
Code:
Sub Wissen()
    With ActiveSheet
        .Range("C6:C34,E6:F34").ClearContents
        .Range("A6").Select
    End With
End Sub

Iemand die dan maar 2 keer meegedaan heeft krijgt automatisch 0 punten?

Beste
De wedstrijden waarin een deelnemer het 1e en 2e hoogste Tot.Pnt. heeft wordt geschrapt. Het is de bedoeling dat dan ook van deze deelnemer het gewicht wordt verminderd met het 1e en 2e hoogste Tot.Pnt. Kun je dit met een formule regelen?

ER zijn 6 wedstrijden hiervan worden er 2 geschrapt met het hoogste Tot.Pnt.

Voor Arie Jonkers worden dus de wedstrijden met 19 en 15 punten niet meegeteld.
Dat zijn ook de wedstrijden met het laagste vanggewicht, 22 resp. 155 gram.
Mag daaruit geconcludeerd worden dat de twee laagste gewichten per deelnemer niet meetellen?
Zo ja, dan zou je eenzelfde soort formule kunnen gebruiken als je in E5 hebt gebruikt, maar dan met KLEINSTE in plaats van GROOTSTE.

Nee dat mag je niet concluderen. het kan zomaar voorkomen dat bijvoorbeeld 2e grootste aantal punten een groter gewicht heeft als het derde grootste aantal punten

Dan wordt de formule voor het gecorrigeerde gewicht
Code:
=SOMMEN.ALS(Totaal[Gewicht];Totaal[DataNr.];[@[Data Nr.]];Totaal[Tot.Pnt.];"<>"&GROOTSTE(FILTER($G$46:$G$224;$A$46:$A$224=[@[Data Nr.]]);2);Totaal[Tot.Pnt.];"<>"& GROOTSTE(FILTER($G$46:$G$224;$A$46:$A$224=[@[Data Nr.]]);1))
Zie kolom G

Bijlagen

Komt dit een beetje in de buurt?
Gedaan met power query.

Bijlagen

Beste Peter59

Jou manier hiervan is het resultaat hetzelfde. Ik ga toch de formule van AHulpje gebruiken. Deze begrijp ik beter.
Bedankt voor het meedenken

Groetjes Caja

Beste AHulpje,

IK heb nu een totaal overzicht met alle resultaten. Er moet nu een ranglist komen met nr. 1 enz
Criterium is de kolom Corr.Pnt. wanneer dit gelijk is vervolgens Kolom Cor.gewicht. Ik ben er al even mee bezig maar kom er niet uit, kun je mij op weg helpen? zie de bijlage

Bijlagen

Bedankt

IK was op een andere manier aan het zoeken. Hier had ik niet aan gedacht. Hoe simpel dit ook is.

Nogmaals bedankt.

Ik ga het morgen uitwerken en dan zal ik je het eindresultaat sturen.

Terug
Bovenaan Onderaan