• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optelsom van bereiken klopt niet, fout in formule AANTALLEN.ALS ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

0Anje0

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2011
Hallo,
Het zal wel iets heel stoms zijn, maar ik kom er niet uit….

Ik heb in het werkblad ‘allebestanden’ een uitdraai van Treeview staan met alle bestanden op een gezamelijke schijf.
In kolom G:G staat de datum dat een bestand voor het laatst is geopend.
In cel K3 staat de datum dat het overzicht is opgemaakt.
In kolom J:J wordt het aantal maanden dat een bestand niet is geopend berekend met de formule =DAGEN($K$3;G6)/30,5

In het werkblad 'statistieken' wil ik een stabel maken om een staafdiagram op te baseren, met staven “<12 mnd niet geraadpleegd”, “tussen 12 mnd en 24 mnd niet geraadpleegd”, etc. zie screenshots. de ene screenshot geeft de formules weer, de andere de uitkomsten.screenshot_waarden.pngscreenshot_formules.png

Nu het probleem: ter controle vergelijk ik de optelsom van die bereiken met het aantal cellen met een nummerieke waarde in kolom J van allebestanden (dat zou het aantal bestanden moeten zijn). En daar zit een verschil van 2873! Hoe kan dat nou? Die vier bereiken zouden toch alle bestanden moeten omvatten? In welk bereik vallen die 2873 bestanden dan?

Er zijn 218404 rijen, de kolomhoofden van de treeview export beginnen in rij 5. Dus dat het aantal bestanden 21899 is, klopt wel.

Ik hoop dat iemand me kan helpen dit te doorgronden...

Het screenshot met de formule zijn nauwelijks te lezen maar als ik het goed zie heb je
als 3e aantallen.als formule met voorwaarden >=24 en <=35
en daarna in de vierde >36

daarmee mis je alle bestanden die 36 maanden oud zijn dus maak daar van >=36 en het zou moeten kloppen.

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik dacht: he wat stom, dat is het inderdaad.
Maar : eigenwijs, dus ik maak er >35 van. Dat zou de zelfde uitkomst moeten geven toch? Dan wordt het verschil 1424.
Probeer ik het met >=36, dan is het verschil 2837 ??? Nu snap ik er helemaal niks meer van :shocked:

Sorry voor het vage screenshot, ik heb nu een iets behapbaarder voorbeeldbestand van 722 regels bijgevoegd.

Bijlagen

In kolom J staan niet afgeronde getallen, bijvoorbeeld het getal 23,6. Dat wordt niet meegeteld bij de voorwaarden zoals in het voorbeeld. Het valt namelijk precies tussen 23 en 24 in... zo zullen er nog wel een paar zijn met hetzelfde euvel.

Oplossing om alles mee te tellen:
Code:
Tot 12 maanden: =AANTAL.ALS(allebestanden!J:J; "<12")
12 tot 24 maanden: =AANTALLEN.ALS(allebestanden!J:J;">=12";allebestanden!J:J;"<24")
24 tot 36 maanden: =AANTALLEN.ALS(allebestanden!J:J;">=24";allebestanden!J:J;"<36")
36 maanden of meer: =AANTAL.ALS(allebestanden!J:J; ">=36")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan