• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optimaliseren van Uren registratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soppuh

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2015
Goedemiddag,

Ik heb in de bijlage een excel bestand toegevoegd die ik gebruik voor het registreren van de uren van werknemers.
Echter denk ik dat het bestand veel beter geoptimaliseerd kan worden, waardoor het bestand sneller en ook minder groot is. Nu duurt het soms een minuut om het bestand te openen of op te slaan.
Tevens het schakelen naar het volgende tabblad gaat ook niet erg snel.

Nu vermoed ik zelf dat dat komt omdat ik werk met heel veel dropdown lijsten (wel allemaal dezelfde dropdown lijsten).
Is er een mogelijkheid om dit bestand te optimaliseren, beter en sneller te maken?

Als er mogelijkheden zijn om zoals weekend dagen automatisch op "WK" te zetten en feestdagen automatisch op "EF" zou dat een mooie aanvulling zijn.

Alvast bedankt!

Ik kon het bestand hier niet uploaden omdat het te groot was. Hieronder een WeTransfer link.
https://we.tl/t-JweAQlhXS9

De dropdown lijsten vertragen niets. De tig duizend voorwaardelijke opmaakregels zijn de boosdoener. Een urenregistratie hoor je gestructureerd vanuit 1 tabel te doen. Kan je altijd nog kleurplaten maken:)

Kijk maar eens naar deze bestandsanalyse, op Home heb je "netjes" 13 VO bereiken
maar op tabblad 1 tm 20 heb je op elk tabblad ca 450 VO opmaken gedefinieerd. Dat zijn er samen 8937 en ze worden allemaal 1 voor 1 doorlopen elke keer als je het bestand opent om te zorgen.

Het is bekend van Voorwaardelijke opmaak dat dit snel ontspoort als je vaak muteert in de tabbladen.
Je zou er maar een stuk of 10 per tabblad moeten hebben want dan kun je over het hele bereik de gewenste kleurtjes toepassen.

Ik zou ze er allemaal uitgooien en aangezien dat handmatig niet te doen is zou ik een macro gebruiken
onderstaande macro verwijderd alle voorwaardelijke opmaak uit de tabbladen 1 tm 20, tabbald Home blijft staan (op voorwaarde dat dit het meest linkse tabbald is net als in het voorbeeld)

Code:
Sub CFverwijderen()

For sh = 2 To 21
    Sheets(sh).Cells.FormatConditions.Delete
Next

End Sub

uiteraard even uitproberen op een kopiebestand

en daarna kun je dan per tabbald een stuk of 10 goede VO's maken. die het hele bereik beslaan in plaats van iedere cel apart

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Kijk maar eens naar deze bestandsanalyse, op Home heb je "netjes" 13 VO bereiken
maar op tabblad 1 tm 20 heb je op elk tabblad ca 450 VO opmaken gedefinieerd. Dat zijn er samen 8937 en ze worden allemaal 1 voor 1 doorlopen elke keer als je het bestand opent om te zorgen.

Het is bekend van Voorwaardelijke opmaak dat dit snel ontspoort als je vaak muteert in de tabbladen.
Je zou er maar een stuk of 10 per tabblad moeten hebben want dan kun je over het hele bereik de gewenste kleurtjes toepassen.

Ik zou ze er allemaal uitgooien en aangezien dat handmatig niet te doen is zou ik een macro gebruiken
onderstaande macro verwijderd alle voorwaardelijke opmaak uit de tabbladen 1 tm 20, tabbald Home blijft staan (op voorwaarde dat dit het meest linkse tabbald is net als in het voorbeeld)

Code:
Sub CFverwijderen()

For sh = 2 To 21
    Sheets(sh).Cells.FormatConditions.Delete
Next

End Sub

uiteraard even uitproberen op een kopiebestand

en daarna kun je dan per tabbald een stuk of 10 goede VO's maken. die het hele bereik beslaan in plaats van iedere cel apart

Dan gaan we dit maar eens proberen. Bedankt voor de oplossing.
Waar plaats ik deze macro precies? Moet ik die gewoon achter een knop zetten op het Home tabblad?

Hoe komt het dat jij niet weet waar een macro te plaatsen als je 'werkt' met een bestand dat macro's bevat ?

Draai deze macro eens:
Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Sheets
      y = y + it.Shapes.Count
   Next
   MsgBox y
End Sub

'Slechts' 322568 afbeeldingen in het bestand.
Wordt het geen tijd voor een basiscursus Excel ?

Hoe komt het dat jij niet weet waar een macro te plaatsen als je 'werkt' met een bestand dat macro's bevat ?

Draai deze macro eens:
Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Sheets
      y = y + it.Shapes.Count
   Next
   MsgBox y
End Sub

'Slechts' 322568 afbeeldingen in het bestand.
Wordt het geen tijd voor een basiscursus Excel ?

Ook een foutmelding. Dus zeg het maar... Ik werk regelmatig met macro's, maar weet niet of deze macro in ThisWorkbook geplaatst moet worden of juist NIET op mijn Home tabblad en of deze achter een Macro button moet.

Bekijk bijlage 357041

Bijlagen

• FOUT MELDING 2.PNG
    FOUT MELDING 2.PNG
    8,9 KB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
@Soppuh,

je bijlage is voor jou wel te lezen, maar voor anderen niet. Svp toevoegen via de paperclip

Nou dan ook nog maar een basiscursus VBA.

Nou dan ook nog maar een basiscursus VBA.

Ik snap niet wat jij nog op dit forum doet. Zodra ik hier een vraag stel, krijg ik 9 van de 10 keer zeik reacties van jou! Een forum is in mijn ogen juist om vragen te stellen!
Laat maar lekker wezen! Ik hoef geen oplossing van jou! :thumb:

Heb je in de VBEditor ook staan "Option Explicit"?
Zo ja dan veroorzaakt dat je melding, omdat je de variabele it niet gedeclareerd hebt

Heb je in de VBEditor ook staan "Option Explicit"?
Zo ja dan veroorzaakt dat je melding, omdat je de variabele it niet gedeclareerd hebt

Dit zijn antwoorden waar ik wat aan heb! Bedankt! Opgelost! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan