• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

optionbuttons vallen weg in tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Plotinus

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Ik heb in Excel een tabel met op elke regel een OptionButton(getal). In deze tabel worden regelmatig, afhankelijk van de vulling, een aaneengesloten aantal rijen verborgen; het werkblad wordt zo ook opgeslagen. Het vervelende is nu dat als deze werkmap weer wordt geopend en als deze rijen weer zichtbaar worden gemaakt deze OptionButtons van de verborgen rijen allemaal op een hoopje liggen op de eerste rij onder de reeks verborgen rijen. Ik moet vervolgens al die OptionButtons weer op hun plek leggen, wat nogal omslachtig is. Vraag is dus: kunnen de OptionButtons zo gedefinieerd worden dat ze op hun plaats blijven liggen ongeacht of het een verborgen rij is of niet?

Misschien even de rechtermuisknop gebruiken? Daar ergens het juiste vlaggetje aanzetten en de knop blijft staan op de plek die jij er voor gereserveerd hebt.

Onderstaande codes heb ik ooit eens gemaakt.
Zorg dat op het tweede blad de cellen A1 en A2 leeg zijn.
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Dim sq, sq1, sh As Shape
 With Sheets(1)
  For Each sh In .Shapes
    sq = sq & sh.Top & "|"
    sq1 = sq1 & sh.Left & "|"
      Next sh
    End With
  With Sheets(2)
   .Range("A1") = sq
   .Range("A2") = sq1
  End With
End Sub
Code:
Private Sub Workbook_BeforeClose(Cancel As Boolean)
Dim i As Long, sq
 With Sheets(1)
  For i = 0 To .Shapes.Count - 1
   .Shapes(i + 1).Top = Split(Sheets(2).Range("A1"), "|")(i)
   .Shapes(i + 1).Left = Split(Sheets(2).Range("A2"), "|")(i)
     Next i
   End With
End Sub

Dank voor de reacties; het heeft me op het goede spoor gezet.Omdat ik de code niet helemaal begreep ben ik nog een keer uitgebreid op zoek gegaan op internet. Daar stootte ik op een Engelse site op de suggestie om 'placement' van 2 op 1 te zetten. En nu is het goed; alles blijft op z'n plaats staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan