Opvolger van Duron processor

Status
Niet open voor verdere reacties.

hangmat

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
22 mei 2001
AMD maakt op tweakers bekend dat zij een opvolger gaan uitbrengen van de Duron, met de naam appalbred. Met deze opvolger probeert zij in te spelen op het goedkopere deel van de processormarkt. Aangezien die nieuwe processor zo duidelijk wordt aangemerkt als de opvolger van de Duron, vraag ik mij af in hoeverre een upgrade hiernaar zinvol zou zijn. Mijn moederbord ondersteunt max. 200 FSB. Aangezien deze markt eigenlijk al is ingenomen door de Thunderbird, rijst bij mij verder ook de vraag over de zin van het uitbrengen van deze nieuwe opvolger, die eigenlijk meer een broertje van de bestaande Thunderbird lijkt te zijn. Een meevaller is de prijs, deze begint bij 32 dollar.

Het betreffende artikel staat hier

http://www.tweakers.net/nieuws/28388

Is er iemand die al meer weet over deze nieuwe processor, die volgens de berichten eind augustus op de markt zou moeten komen?

Wat een achterlijke naam ook. Appalbred=appelbrood.

Gewoon nieuw mobo'tje komen er lekker een AthlonXP inzetten.

Tenzij je natuurlijk niet zo veel poen beschikbaar hebt of er niet zoveel (wat is nu veel?) geld aan wilt uitgeven.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een snellere processor, maar blijkbaar zijn Thunderbirds niet dik gezaaid en gaan ze maar tot 1600 (?). Dan is een processor met een relatieve kloksnelheid van 2000 voor 32 dollar geen gekke koop als je het mij vraagt.

Appelbrood, tja, wat moet je ermee... Voor mijn part hadden ze het shoarmaschaap of vogelpestkip genoemd, als het maar veel klokt voor weinig geld :).

"Other specifications of the Appalbred are to be confirmed, but I would expect it to feature 200-266MHz FSB, 256KB or less L2 cache. The chips are mostly intended for price-conscious markets and could also become a nice upgrade option for Duron-based systems."

Aldus AMD.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door hangmat
Ik ben al een tijdje op zoek naar een snellere processor, maar blijkbaar zijn Thunderbirds niet dik gezaaid en gaan ze maar tot 1600 (?). Dan is een processor met een relatieve kloksnelheid van 2000 voor 32 dollar geen gekke koop als je het mij vraagt.

Appelbrood, tja, wat moet je ermee... Voor mijn part hadden ze het shoarmaschaap of vogelpestkip genoemd, als het maar veel klokt voor weinig geld :).

"Other specifications of the Appalbred are to be confirmed, but I would expect it to feature 200-266MHz FSB, 256KB or less L2 cache. The chips are mostly intended for price-conscious markets and could also become a nice upgrade option for Duron-based systems."

Aldus AMD.

Hahaha, Shoarmaschaap :p

Maar oke, zoals muurhond zegt zou ik ook gewoon voor de Athlon Xp gaan Klokt ook goed hoor ;)

Maar dan moet ik een nieuw moederbord en nieuw geheugen kopen. En ik ben een vrek, dus...

Dit zijn de Bartons die niet door de tests kwamen. De helft van de cache uitschakelen en de kloksnelheid verlagen en 't gaat ineens een stuk lekkerder.

Hier een test met één van de eerste appelbroodjes:
http://www.tweakers.net/nieuws/28485

Ze presteren toch vrij goed hoor voor dat geld.

De Duron wordt zowel op stock speed als overgeklokt vergeleken met een AMD Athlon XP 1900+, welke als 'echte' snelheid ook 1600MHz heeft. Het enige verschil tussen de Athlon XP 1900+ en de Duron 1600MHz is de hoeveelheid L2-cache, welke uiteindelijk weinig invloed blijkt te hebben op de algehele prestaties. Natuurlijk zijn er verschillen, maar die zijn maar uiterst klein. Gemiddeld levert de extra level twee-cache de XP 1900+ zo'n vijf tot zes procent extra prestaties op, met een uitschieter van vijftien procent in UT2003 Botmatch Anubis.

Er kan dan ook geconcludeerd worden dat de nieuwe Applebred Duron's erg veel waar voor hun geld bieden, omdat ze goedkoper zijn dan Athlon XP's terwijl ze daar niet veel voor onderdoen. Bovendien zijn de Applebred's goed tot zeer goed over te klokken. De Duron-processor die hier gebruikt werd kwam op luchtkoeling al tot over de 2300MHz, een snelheid die voor een paar tientjes in huis gehaald kan worden. Voor mensen die op zoek zijn naar een snelle budget-chip heeft AMD dan ook een topper in huis.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan