• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opvulkleur mbv een knop of lijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Megel

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2007
Beste Excel deskundigen,

Ik wil graag de opvulkleur van een cel wijzigen dmv een lijst (keuze uit 4 kleuren), knop (klikken op de knop geeft 1 van de 4 kleuren) of anderzins. In totaal dienen ongeveer 70 cellen 1 van de 4 keuzemogelijkheden als opvulkleur te hebben.

Daarbij wil ik het werkblad beveiligen, zodat alleen de opvulkleur van die 70 cellen gewijzigd kan worden.

Momenteel gebruik in de 'normale' opvulkleur functie, vanwege het grote aantal cellen zou ik het echter simpeler willen.

Is er iemand die mij kan helpen cq. een tip kan geven hoe dit te doen?

Alvast bedankt voor de moeite,
Megel

Je kunt eventueel met voorwaardelijke opmaak werken.
Die kun je in principe maar voor 3 kleuren gebruiken, maar met de basiskleur erbij kom je op 4.
Bijv.
celwaarde leeg is basiskleur wit
celwaarde = 1 kleur is geel
celwaarde = 2 kleur is blauw
celwaarde = 3 kleur is rood

zie bijgevoegd voorbeeldje

Bijlagen

Bedankt voor deze tip Jan!

Nadeel van de voorwaardelijke opmaak is dat je idd maar 3 keuzes hebt. Dit heb ik liever niet omdat het daardoor net lijkt alsof er een aantal cellen onbewerkt (geen keuze gemaakt) of vergeten zijn. Is er nog een andere mogelijkheid?

Is er nog een andere mogelijkheid?

VBA

die vraag is al vaak gepasseerd op het forum, gebruik de zoekfunctie als je voor deze optie wilt gaan.

Excel 2007 heeft hier meer mogelijkheden dacht ik.

Hallo Megel,

Is dit een oplossing voor je, je kunt uitbreiden met vele kleuren.(50)
Klik je op een gekleurde cel, dan op een andere kleurknop, celkleur veranderd.

Gr Justes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Justus,

Ik denk wel dat jij de oplossing hebt, alvast bedankt. Maar ik kan het bestand alleen als php downloaden, wil je het mailen?

Dank,
Megel

PS Wigi, ik heb uiteraard eerst gezocht, F1 gebruikt (RTFM) etc...

@Justus:
Waarom deze twee regels in je code:
Code:
ActiveCell.Activate
    ActiveCell.FormulaR1C1 = ""
Volgens mij kunnen deze makkelijk weggelaten worden.

Megel,
Ik zou ook zeker nog even verder kijken naar de Case functie.
Wigi heeft hier een mooi voorbeeld voor gemaakt. kijk eens hier op post nummer 7:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=293140&highlight=case

Staat misschien ook nog wel op zijn site. Maar dat moet je zelf even kijken. als je daar toch bent raad ik je aan de andere voorbeelden ook door te nemen stan een hoop handige tips en efficiente codes op.

@Justus:
Waarom deze twee regels in je code:
Code:
ActiveCell.Activate
    ActiveCell.FormulaR1C1 = ""
Volgens mij kunnen deze makkelijk weggelaten worden.

Megel,
Ik zou ook zeker nog even verder kijken naar de Case functie.
Wigi heeft hier een mooi voorbeeld voor gemaakt. kijk eens hier op post nummer 7:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=293140&highlight=case

Staat misschien ook nog wel op zijn site. Maar dat moet je zelf even kijken. als je daar toch bent raad ik je aan de andere voorbeelden ook door te nemen stan een hoop handige tips en efficiente codes op.

Hallo Ferenc,

Waarom die twee regels in de code, waarschijnlijk omdat ik een beginner ben, ik heb mij dat alles zelf aangeleerd, maar gelukkig ben je met 72 jaar nog niet te oud om te leren.
Dit is toch een elegante oplossing, precies wat de vragenstelster vroeg.
Wat ik nu dus weer van je geleerd heb is die twee regels weg laten, daarvoor dank.
Voordeel van deze oplossing lijkt mij dat je geen letters hoeft te onthouden en wat gebeurd er als in de cel behalve de kleur ook text ingevoerd moet worden.

Gr Justes

Bijlagen

Justus,

Je hebt gehele gelijk met betreft het antwoord op de vraag. Ik ben te snel geweest en dacht dat er met een voorwaardelijke opmaak meer dan 3 verschillende opties gekleurt moest worden. :o
Jou methode werkt als een trein.

En voor een beginner van 72 jaar neem ik zeker mijn petje af. :thumb: Ik zie je graag wat vaker op het forum met dit soort antwoorden. Trouwens: ieder antwoord is altijd welkom, zolang deze maar enig zins over de vraag gaat. :).

Zoals de engelse zeggen:
Keep up the good work :).

Bedankt!

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie input, de moeite en uiteraard de oplossing!

Groet,
Megel
:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan