waarschijnlijk heb je dan
dit moederbord,maar helemaal zeker weet ik het niet. Schroef voor de zekerheid je kast even los en post hier of het dezelfde is.
Ik ga er maar even van uit dat je inderdaad dit moederbord hebt.
Dit moederbord heeft socket 775, maar ondersteund alleen Celeron en Pentium 4 processors. Dat houdt in dat aan de processor niet veel te upgraden valt. Het maximum dat te halen is voor een redelijke prijs (€ 160,00) is 3,4 GHz. Een 3,6 GHz kost al € 370,00 en een 3,8 GHz al bijna € 700,00! Je kunt natuurlijk de 3,4 Ghz halen en die overclocken, maar ook dan kom je niet veel hoger, want dit moederbord laat zich niet goed overclocken. Daarnaast raad ik overclocken ook af, want je raakt je garantie kwijt, het kan mis gaan dat je processor te warm word, en ook al lukt het wel dan gaat de levensduur van de processor ook achteruit.
Er zit zowel een AGP als een PCI-e slot op dus genoeg keuze om je videokaart te upgraden. Ik raad je ook aan daar mee te beginnen. Met een budget van 200 tot 300 euro kun je het beste
deze kopen. Deze heeft prima prestaties voor een redelijke prijs. een review kun je
hier vinden. Het heeft niet veel zin om een betere videokaart te kopen want dat is overkill voor je processor, zelfs als je de 3,4GHz erin zet.
Extra geheugen in je pc is natuurlijk ook mogelijk.
Je kunt ervoor kiezen binnenkort je videokaart te upgraden, en dan later je processor en geheugen. Het nadeel daarvan is dat je waarschijnlijk niet hoger gaat komen dan een 3,4 GHz Pentium 4. De processor gaat dus, zeker over een paar jaar, de bottleneck van je systeem worden.
Je kunt er ook voor kiezen gelijk je moederbord te upgraden naar een die ook Core 2 Duo ondersteund, maar dan gaat je dat dus ongeveer € 125,00 kosten voor een moederbord, en € 200,00 tot € 300,00 voor een Core 2 Duo. Dan heb je wel een prima computer zonder CPU bottleneck en met goede upgrademogelijkheden naar een Quad core in de toekomst.
Als je hiervoor gaat kun je beter nog een half jaartje wachten en gelijk een DX10 videokaart in je pc zetten, Zoals
deze of
deze. Die videokaarten zullen waarschijnlijk nog wel behoorlijk in prijs zakken, zeker wanneer ATI ook zijn eerste DX10 videokaarten uitbrengt.
Edit: Je bent dan ook Windows Vista nodig voor DX10 ondersteuning. Dat komt niet naar XP.