Opwaarderen? Nieuwe comp?

Status
Niet open voor verdere reacties.

adaywalkr

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2006
Hallo lui!

Mijn computer is te oud om nieuwere spellen lekker te spelen. Oblivion speel ik, maar gaat te sloom/schokkerig. Daarom wil ik wel wat geld steken om het goed te kunnen spelen.

Dit is mijn systeem:

Pentium 4 CPU 1500 Mhz
Moederbord MSI 850 Pro2
512MB RAM
Radeon 9800 PRO 128MB
40GB harde schijf

Als ik nog iets moet melden zeg het maar.

Kan eventueel wel nieuwe computer, maar beter wat dingen vervangen lijkt me? Geld is er niet in grote mate :confused:

Dankje!

tja. ik denk dat hier niet veel aan op te schroeven valt.

ik ben helemaal niet thuis in intel maar ik geloof dat dit het sloomste onderdeel zal ik maar zeggen is in je computer maar als ga je die vervangen. moet hoogst waarschijnlijkl je moederbord ook en dan kan je beter gelijk. pci-e nemen en dan wordt het ook een nieuwe videokaart. conclusie ik denk dat het een upgrade pakket wordt van ronde de 350 euries

Denk idd dat je teveel moet gaan vervangen. Processor, Moederbord, idd videokaart waarschijnlijk vanwege pci-e en dan misschien zelfs nog het geheugen upgraden/helemaal vervangen vanwege compatibiliteit. Zou ik persoonlijk dus niet aan beginnen

Bedankt!

Is het niet voordeliger om 2dehands / nieuwe onderdelen te kopen en zelf een computer samen te stellen?

ik denk het wel en al licht kun je wel wat gebruiken behuizing spelers en mogelijk je HD kun je gewoon overnemen. maar ik weet niet wat je er mee wil doen maar reken maar op een kleine 500 euries.

Als je graag met je pc wilt gamen kun je het beste ook DDR2 geheugen en een SATA harde schijf nemen. Maar zoals het er nu uitziet moet je ongeveer alles vervangen voordat je weer nieuwere spellen kunt spelen. Ik zou daarom ook gaan voor een compleet nieuwe pc.

oh dat is het niet echt waard...

maar ik speel bijv. Oblivon nu op medium kwaliteit en het gaat wel goed alleen beetje schokkerig.. ik hoef ook niet op highest te spelen, maar het kan toch wel zo zijn dat als ik wat ding(en) vervang dat ik dan goed kan spelen? Want ik wil er niet veel geld aan uit besteden

alleen je videokaart vervangen is niet genoeg, doordat je processor te langzaam is kun je het spel dan nog niet soepel spelen. dus je zult ook je processor moeten vervangen. maar dan zit je met het probleem dat jouw processor waarschijnlijk nog socket 478 is. Er zijn niet veel processors meer te koop voor die socket, die jouw moederbord ook ondersteund. dus dan zal je alweer een nieuw moederbord moeten kopen, en die ondersteund waarschijnlijk ook wel DDR2 en SATA dus is het ook wel een beetje zonde om dat langzame geheugen en harde schijf daar weer op aan te sluiten. Dan is het natuurlijk mooier dat je ook DDR 2 en een SATA schijf hebt en dan is je huidige voeding waarschijnlijk ook niet meer voldoende. die zul je dan ook moeten vervangen en zo heb je ongeveer je hele pc vervangen en ben je toch veel geld kwijt.

okej, vandaag computer "omgeruild" voor deze:

Pentium 4 CPU 2,93 Ghz
Moederbord ATI RS400 (?)
1024MB RAM
Gforce 6200SE TurboCache 256mb
150GB harde schijf

Ik merk niet veel verschil maar misschien heeft het hier nut om wat spul te vervangen?

Of tips om het wat sneller te laten lopen zijn ook welkom

dank:thumb:

Laatst bewerkt:
als je gewoon aan het internetten bent zul je ook niet veel verschil merken, daar was je oude computer ook goed genoeg voor. Maar met gamen zul je wel degeleijk een heel groot verschil merken. Als je deze ook nog wilt upgraden is het handig als je eerst je budget post, dan kan ik je wel verder helpen.

met gamen merk ik bijna niets, het gaat niet schokkerig maar nog steeds laagste kwaliteit.

Budget is 200-300 euro

om geruild?:eek: hoe doe je da?

maar dit is een stukje beter geloof ik
cpu zegt me niet zoveel ben pro AMD dus verdiep me er niet in.

video kaart is beter maar nog erg minimaal. ik zou voor een (naar jouw budget) een 7600 gaan of een 7300gt van asus. voor de rest mogelijk een cpu update want deze getallen zeggen mij niks 2,93 is voor een AMD vrij hoog maar intel heeft een andere normering.

okej, vandaag computer "omgeruild" voor deze:

Pentium 4 CPU 2,93 Ghz
Moederbord ATI RS400 (?)
1024MB RAM
Gforce 6200SE TurboCache 256mb
150GB harde schijf

Ik merk niet veel verschil maar misschien heeft het hier nut om wat spul te vervangen?

Of tips om het wat sneller te laten lopen zijn ook welkom

dank:thumb:

Daar schiet je ook niet zoveel mee op, een P4 Celeron heeft een hele kleine 1e cache, en een magere 2e cache, dan is die eerste P4 net zo snel, door zijn grotere cache.

MHz'tjes, zeggen niet zoveel, en zelfs het rimm geheugen, van het eerste mobo, is qua snelheid, ook vrijwel gelijk.

Dus je bent er niet veel mee opgeschoten.:evil:

Dus met een "echte" P4, met een grote cache, en een betere videokaart, ben je op de goede weg.
Enne, idd, die videokaart schiet ook niet op.

ik kan nog niet echt veel met die informatie. je weet niet zeker welk moederbord je hebt, dus kan ik niet uitzoeken welke socket je processor is, of je videokaart AGP of PCI-e is, welke processoren door jouw moederbord ondersteund worden, hoeveel geheugensloten je hebt enz.

Je moet er eerst achter zien te komen welk moederbord je hebt. Dat kun je doen door je kast los te schroeven, meestal staat er op het moederbord wel ergens welk type het is. of je moet eens goed rondzoeken naar een benchmarkprogramma die je kan vertellen welke hardware je hebt. Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat je met de laatste versie van pcmark ook kunt zien welke hardware je hebt.

zoek dus eerst even uit welk moederbord je hebt en post dat hier, dan kan ik je wel verder helpen.

Hier info:

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4 516, 2933 MHz (22 x 133)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset ATI Radeon Xpress 200
Systeemgeheugen 1024 MB (DDR2-533 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (12/02/05)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

:rolleyes:

waarschijnlijk heb je dan dit moederbord,maar helemaal zeker weet ik het niet. Schroef voor de zekerheid je kast even los en post hier of het dezelfde is.

Ik ga er maar even van uit dat je inderdaad dit moederbord hebt.

Dit moederbord heeft socket 775, maar ondersteund alleen Celeron en Pentium 4 processors. Dat houdt in dat aan de processor niet veel te upgraden valt. Het maximum dat te halen is voor een redelijke prijs (€ 160,00) is 3,4 GHz. Een 3,6 GHz kost al € 370,00 en een 3,8 GHz al bijna € 700,00! Je kunt natuurlijk de 3,4 Ghz halen en die overclocken, maar ook dan kom je niet veel hoger, want dit moederbord laat zich niet goed overclocken. Daarnaast raad ik overclocken ook af, want je raakt je garantie kwijt, het kan mis gaan dat je processor te warm word, en ook al lukt het wel dan gaat de levensduur van de processor ook achteruit.

Er zit zowel een AGP als een PCI-e slot op dus genoeg keuze om je videokaart te upgraden. Ik raad je ook aan daar mee te beginnen. Met een budget van 200 tot 300 euro kun je het beste deze kopen. Deze heeft prima prestaties voor een redelijke prijs. een review kun je hier vinden. Het heeft niet veel zin om een betere videokaart te kopen want dat is overkill voor je processor, zelfs als je de 3,4GHz erin zet.

Extra geheugen in je pc is natuurlijk ook mogelijk.

Je kunt ervoor kiezen binnenkort je videokaart te upgraden, en dan later je processor en geheugen. Het nadeel daarvan is dat je waarschijnlijk niet hoger gaat komen dan een 3,4 GHz Pentium 4. De processor gaat dus, zeker over een paar jaar, de bottleneck van je systeem worden.

Je kunt er ook voor kiezen gelijk je moederbord te upgraden naar een die ook Core 2 Duo ondersteund, maar dan gaat je dat dus ongeveer € 125,00 kosten voor een moederbord, en € 200,00 tot € 300,00 voor een Core 2 Duo. Dan heb je wel een prima computer zonder CPU bottleneck en met goede upgrademogelijkheden naar een Quad core in de toekomst.
Als je hiervoor gaat kun je beter nog een half jaartje wachten en gelijk een DX10 videokaart in je pc zetten, Zoals deze of deze. Die videokaarten zullen waarschijnlijk nog wel behoorlijk in prijs zakken, zeker wanneer ATI ook zijn eerste DX10 videokaarten uitbrengt.
Edit: Je bent dan ook Windows Vista nodig voor DX10 ondersteuning. Dat komt niet naar XP.

Laatst bewerkt:
wat ik zag in je bericht en alles bij elkaar optel kom je uit op een bedrag waar je een huis van koopt en dat is het niet echt waard, ik wil gewoon af een toe een spelletje spelen. En de laagste kwaliteit is prima, is het dan ook nodig om moederbord en de "Core 2 Duo" te kopen?

het lijkt mij dat alleen de grafische kaart naar de Radeon X1950 dan ook wel genoeg is, voor een paar jaar in ieder geval.

misschien koop ik die dan wel. bedankt voor je bericht:)

ja Club3D Radeon X1950 Pro, 512 MB, GDDR3, PCI Express x16 die is heel lekker hoor met jou systeem zkr een topper.

En tis ook niet nodig toch om echt ales keihard aan te zetten, je gaat je met deze kaart mooie plaatjes op je scherm toveren.

Enne je oude radeon 9800 pro is nog beter dan de videokaart dan je nu hebt :/

Die kaart die je nu hebt past totaal niet bij je pc indd dus als het kan koop die x1950 pro;)

Laatst bewerkt:
hmm ik koop dan wel een nieuwe computer of die grafische kaart over paar jaar

maar nog 1 laatste ding: hoeveel zou ik voor dit systeem kunnen krijgen als ik het zou verkopen (in onderdelen of compleet)

Pentium 4 CPU 1500 Mhz
Moederbord MSI 850 Pro2
512MB RAM
Radeon 9800 PRO 128MB
40GB harde schijf

dankjewel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan