opzetten db

Status
Niet open voor verdere reacties.

plank

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hallo,

Ik ben sinds kort mezelf gaan verdiepen in acces, dit omdat ik een database op wil zetten waaruit ik een factuur kan maken, een pakbon kan maken, mijn voorraad bij wil houden en een soort inkooporder te maken.
Heb verschillende boeken aangeschaft maar kom er steeds weer niet uit.
In de bijlage staan de eerste behoeftes, maar hoe krijg ik een factuur gemaakt en de andere dingen die ik wil.
Graag een korte uitleg of een klein liftje op de goede weg. Ik wil het namelijk goed onder de knie krijgen.
Als iemand me kan vertellen wat ik nog meer moet maken (querry's, formulieren of rapporten) hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Eerste vraag: Wat is precies de bedoeling van de tabel Prijsgroep? Je hebt daarin 10 velden P1-P10, waarvan niet meer dan één waarde is gevuld. Qua Database opzet riekt dat naar Redundantie, een term die je ongetwijfeld zal zijn tegengekomen in je boeken ;)
Verder heb je in de tabel Artikelen een veld LeverancierID opgenomen. Dit kan op zich wel, als je voor elk artikel maar één leverancier gaat gebruiken. Vaker zal het denk ik voorkomen, dat je verschillende leveranciers hebt, die hetzelfde produkt kunnen leveren, al dan niet voor verschillende prijzen of leveringsvoorwaarden. Je hebt dan een tabel Leverancier_Levert nodig, waarin je die gegevens op kunt slaan.
Verder mis ik de belangrijkste tabel: Aankopen! Die waarin je vastlegt welke klant welke artikelen koopt. Of, als je geen facturen op naam maakt, wil je toch zeker een tabel Bon hebben, waarin je de aankopen/bestellingen vastlegt.
Kortom: de koppeltabellen, waarin je de verschillende gegevenssoorten koppelt aan de verschillende handelingen (bestellen, factureren, verkopen) ontbreken nog.
Wat je aan queries nodig hebt, kan ook nog niet worden bepaald a.d.h. van de bestaande tabellen.

Hallo Michel,

De P1 t/m P10 staan voor prijsgroepen. Dit omdat er per klant verschillende prijzen zijn, ze zijn nog niet ingevuld omdat ik dacht dat het niet nodig was bij mijn voorbeeld. Er komen wel verschillende leveranciers dus daar moet ik ook vanuit gaan. Ik dacht dat dat mijn hoofdtabel was met de inkoopprijzen en vanuit daar verder werken.
De tabel bon of bestellingen die binnen komen is voor mij juist de vraag hoe ik dat moet verwerken.
Ik wil dan een tabel of iets maken waarin ik kan kiezen voor de klant zodat alle gegevens als adres en prijsgroep gelijk goed staan, dus als ik de artikelen selecteer dat er gelijk de juiste prijs achter staat en de aantallen.
Misschien maak ik het wel te moelijk en is dit niet mogelijk maar ik hoop dat je me een beetje op weg kan helpen.

Alvast bedankt

Bij het opzetten van prijsgroepen zou ik toch eerder aan een aparte tabel denken, omdat een prijsgroep waarschijnlijk gebaseerd is op het aantal artikelen dat tegelijk besteld wordt. Je tabel met Artikelen moet uiteraard een veld hebben met unieke ID's voor de artikelen, en dat veld laat je dan terugkomen in de tabel Prijsgroepen. Vervolgens maak je voor elk artikel waar een prijsgroep voor nodig is, een eigen record aan met daarin ArtikelID, BeginAantal, Eindaantal, Prijs om maar eens wat te noemen.
Voorbeeldje:
Artikel 1 krijgt dan de volgende records:
Code:
ArtikelID    BeginAantal     EindAantal          Prijs
1                    1                     10                   12,00
1                    11                   25                   11,00
1                    26                   50                   10,00

M.b.v. queries zoek je dan bij een bestelling, waar je het aantal invult, de bijbehorende prijs op.
Op deze manier kun je op een flexibele manier bepalen voor welke artikelen bij welke aantallen welke prijzen verrekend worden. Overigens kun je natuurlijk ook met kortingpercentages werken; het voordeel van percentages is dat je maar één prijs hoeft in te vullen in de tabel Artikelen. Daarna wordt de prijs berekend op basis van aantal en kortingspercentage.
Ook voor de leverancier-Artikelen combinaties zou ik een aparte tabel maken, zodat je voor verschillende artikelen meerdere leveranciers kunt gebruiken. Ik heb zelf een bestellingdatabase gemaakt voor het werk met deze opzet.

Michel,

De prijsgroep is niet afhankelijk van bestelde aantallen maar berust op klanten, vandaar dat ik bij de tabel klanten een kolom bijgemaakt had waarin de prijsgroep staat waarin de klant valt.
Ik ga wel weer even aan de slag om misschien een andere opzet te maken.

Alvast bedankt.

Prima :thumb: Heb je meer hulp nodig, dan zien we het wel!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan