Opzetten netwerk of server?

Status
Niet open voor verdere reacties.

riccardodeboef

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2002
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik heb een vraag met betrekking tot het opzetten van een eigen netwerk. Ik ben hier redelijk onervaren in, dus ben op zoek naar handvatten om hier meer over te leren.

Ik zal hieronder even mijn huidige situatie beschrijven en daarna wat ik graag zou willen hebben.

Huidige situatie:
Ik heb een laptop en een desktop PC die gebruik maken van een draadloos netwerk. Aangezien ik de bestanden op beide Pc's heb gedeeld kan ik (als beide computers aan staan) gebruik maken van elkaars documenten. Op beide Pc's staan nu allerlei programma's geinstalleerd.

Wat wil ik?
Ik zou graag willen dat ik met een van mijn pc's kan inloggen op mijn netwerk. Op het netwerk zou dan o.a. outlook zijn geinstalleerd zodat de mail maar op 1 plaats binnenkomt (i.t.t. mijn huidige situatie waar de mail binnenkomt op de pc waarmee ik mijn mail binnenhaal). Daarnaast zou ik dan automatisch een back up systeem willen laten draaien die automatisch back ups maakt.

Kan iemand mij aangeven wat ik hier ongeveer voor nodig heb en waar ik eventueel iets meer informatie hierover kan vinden? Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat ik hiervoor een server aanschaf? Moet ik dan nog ergens op letten?
Ik hoor graag iets meer hierover. Dan pak ik het vandaar wel weer even verder op.

Alvast bedankt voor de moeite :thumb:

Hoi,

Wat betreft Outlook:
Je hebt niet voor niks een laptop en zult hem w.s. zowel binnen- als buitenshuis gebruiken.
Je gegevens in Outlook moeten dus ook 'extern' beschikbaar zijn. Opslag op een in het netwerk gelokaliseerd opslagmedium is dus 'not-done'.
Je kunt het oplossen door het gegevensbestand OUTLOOK.PST op een usb-stick te plaatsen en die te gebruiken op de pc danwel laptop wanneer je met outlook wilt werken.

Centrale opslag van je data kan je realiseren door een externe netwerkschijf aan je router te verbinden.
Maar ook dan blijft het probleem, dat je deze data niet ter beschikking hebt als je met je laptop 'elders' bent.
Ook is het geen backup, dus je zal alsnog een voorziening moeten treffen voor een veiligheidscopie.

Hallo TeuGem,

De laptop gebruik ik momenteel niet vor extern gebruik. Het gaat mij ook niet zozeer om mijn laptop. Wellicht dat er later bijvoorbeeld nog een derde computer bijkomt. Ik heb momenteel al een externe harde schijf voor data-opslag gehangen aan mijn router.

Maar ik ben dus eigenlijk niet op zoek naar een centrale data-opslag, maar naar de mogelijkheid om op een computer/server in te loggen en daar centraal de mail, etc binnen te halen.

Zo las ik gisteren ergens dat je ook een computer als server kunt instellen?

Ik hoor het graag.

HOi,

Ik begrijp het.
Daar zijn natuurlijk 'bedrijfsoplossingen' voor, zoals MsExchange, maar dat is voor een privé-situatie (naar ik aanneem) een zeer kostbare aangelegenheid.
Wat je zou kunnen doen is het genoemde pst-bestand op de netwerkschijf te plaatsen.
Je kunt dan op alle pc's / notebooks voor eenzelfde gebruiker aanmaken, die onder Outlook steeds gebruik maakt van hetzelfde pst-bestand op de netwerkschijf.
Dat werkt prima, met een voorwaarde: je mag tegelijkertijd maar éénmaal gebruik maken van het betreffende pst-bestand. M.a.w. je kunt niet op de ene pc Outlook actief hebben en op een andere als dezelfde gebruiker inloggen in windows en daar hetzelfde gegevensbestand met outlook openen. Je krijgt dan een melding dat het bestand in gebruik is.
Ik heb het op deze manier ingesteld in een bedrijf aan huis situatie en daar werkt het prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan