Opzetten van sub-domein

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansVol

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2007
Ik zou mijn website graag willen opdelen in vier sub-domeinen, maar ik weet weinig of niets van de algemene opzet.
Is een sub-domein te beschouwen als een aparte zelfstandige website, inclusief een indexpagina, een style pagina enz? Of zitten dat soort algemene zaken in de hoofd-site?
Als het geen aparte site is, hoe verwijzen die dingen dan naar de hoofdpagina?

De sub-domeinen worden bij mijn provider klaargezet door de technische administratie. Kan ik elk subdomein gewoon zelfstandig uploaden?

Alvast bedankt
Hans

Hai,

je kan het zien als verschillende websites, of in ieder geval verschillende mappen. in het controle paneel van je provider zou je die mappen moeten kunnen instellen. en ja die kun je beschouwen als volledig gescheiden, ook de css etc.

je zogenaamde hoofdsite is eigenlijk ook een subdomein namelijk "www".

dus je kan bijvoorbeeld hebben:
www.mijnsite.nl
ftp.mijnsite.nl
mail.mijnsite.nl
broodjebakpao.mijnsite.nl
etc..

Ik weet blijkbaar te weinig van subdomeinen en ik kan op google geen algemene uitleg over het opzetten vinden.
Mijn site www.hohavo.nl is nu zo opgezet dat bij aanroepen eerst de index bij de provider wordt getoont, als ik daarin "hohavo" aanklik worden de vier delen getoond, als lijstje, niet als website. Elk van die delen is in feite een eigen volledige site. Ik kan zo'n deel aanklikken, dan verschijnt die site gewoon.

Mijn provider zegt de gevraagde subdomeinen (bijvoorbeeld www.houtdraaien.hohavo.nl) wel te kunnen instellen, maar die zullen dan verwijzen naar de hoofdsite hohavo. Direct verwijzen naar het subdomein kan blijkbaar niet. Ik moet zelf zorgen dat een stukje software (script) in de hoofdsite alsnog verwijst naar de betreffende map houtdraaien. Daar snap ik niets van.
- Waarom kan het subdomein niet gekoppeld worden aan zo'n map?
- Hoe ziet zo'n zelf te bouwen script in het hoofddomein er dan uit?
- Werkt die koppeling dan zonder dat de oproeper dat merkt?

Laatst bewerkt:
RoboticPro:
De provider is inter.nl.net.
En inderdaad, als ik de door jou genoemde link aanklik, krijg is mijn site.
Hans

Aaaah ik zie het al, jouw provider kan dat niet voor jou regelen omdat het je internet provider is niet je webhosting klopt dat?

Nee. Mijn provider verzorgt alles, ook de webhosting. Ik heb vrijwel dezelfde vraag als in dit topic (#3) ook aan hun helpdesk gesteld, kreeg als antwoord:

Beste Hans
Zo werkt DNS (het achterliggende systeem voor websites) helaas niet.
Ik kan u helaas hier geen verdere ondersteuning bij bieden.

Met vriendelijke groet,
Rob Wissenburg
Medewerker Provisioning InterNLnet

Laatst bewerkt:
Jammer, maar ik heb dus nog geen oplossing.
Het gaat er om dat iemand mijn sub-domein kan oproepen met http://houtdraaien.hohavo.nl. Het is de bedoeling dat hij of zij dan terechtkomt op het subdomein houtdraaien.
Volgens mijn provider kunnen ze alleen koppelen aan hohavo en moet ik zelf een doorschakeling naar houtdraaien maken. Maar hoe doe ik dat dan? Ik hoopte dat zo'n doorschakeling dan ongemerkt kan plaatsvinden.

Ik zelf heb een aantal domeinen zoals:
beta.briansservice.nl
klantnaam.briansservice.nl etc..

Dat is te regelen in Apache met Virtual Host.

Hoi Hans,
Ik denk dat ze bij je provider bedoelen dat je gewoon een subdirectory/map "www.hohavo.nl/houtdraaien/" moet aanmaken waarin zitten:
Hiermee is houtdraaien in feite een eigen (sub)site geworden.
Voor de andere drie subdomeinen kan je hetzelfde doen.
De provider zou er dan voor moeten kunnen zorgen:
  1. dat "houtdraaien.hohavo.nl/..." doorschakelt naar: "www.hohavo.nl/houtdraaien/...",
  2. en dat in de adresbalk toch "houtdraaien.hohavo.nl/..." blijft staan.
Je zou je provider kunnen vragen of dit correct is.

Maar iets anders. - Zelf werk ik nooit met subdomeinen, omdat ik er geen voordelen van zie, en het ook lastig voor de bezoekers vind om te onthouden. Ik doe het gewoon met één startpagina en dan een aantal subdirectories (zoals boven).
Verder heb ik op elke pagina een hoofdmenu waarin de subdirectories staan, zodat je altijd snel kunt switchen. En een subdirectory-menu waarmee je door de subdirectory kunt bladeren waar je op dat moment in zit.
Geen centje pijn! :)
  • Voorbeeld: www.developerscorner.nl/csshunter/phpsite/webwerk/over-html.php
  • Als er niet zoveel andere dingen op die site stonden, had het gewoon kunnen zijn:
    "www.developerscorner.nl/webwerk/over-html.php" of (met een index.html in die map):
    "www.developerscorner.nl/webwerk/".
  • Parallel-mappen van "webwerk" aldaar: "uitvindingen" en "vakanties".
  • Hoe die site precies gemaakt is (met php, maar dat is vrijwel hetzelfde als met shtml), staat in de bijbehorende tutorial.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

PS-2: Voordat je de site gaat herstructureren: wel even een hele goede backup van alles maken. ;)

PS-3: Offtopic: wat contra-gemopper. Zelf ook meegemaakt dat ik op een gehandicapten-parkeerplaats bij de plaatselijke supermarkt ging staan, en een bon kreeg. Naar het bureau, met krukken en al, en de bonnen-agent verteld dat ik (na een ongelukkige smak op het ijs) gelukkig weer uit de rolstoel was, nu zelf net weer boodschappen kon doen, en dacht dat ik wel gehandicapt genoeg was om van die parkeerplaats gebruik te maken. Ja, dat zag de agent ook, maar zo zat het niet: ik had een vergunning moeten aanvragen ten stadhuize, dat duurt een week of 4. Ik vertelde dat ik hoopte dat het dan niet meer nodig was. Daar kon de agent wel in komen.
En de bon werd verscheurd. - Ik zal het nooit meer doen! :d

Die tussenmap heb ik kort geleden gemaakt om die tijdelijk te kunnen aanroepen. Ik denk dat ik jouw raad volg en gewoon van een enkele pagina met keuzes gebruik ga maken.
Het gastenboek werkt ook niet meer, dat maak ik in orde, dan mag ik jouw commentaar wel verplaatsen??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan