• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opzoeken adhv verschillende mogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

plainme

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2009
Berichten
309
hallo iedereen,

Ik ben voor mijn werk een lijst aan het samenstellen waarbij ik en blad opzoeken in cel C2 een bepaalde query kan ingeven waarbij de bijhorende data dient te worden gezocht in blad opsomming.
Hierbij dient te kunnen gezocht worden op verschillende vragen zijnde - model - kern - afwerking - techniek - afkanting - ....) wanneer de query is ingegeven dient de gevraagde data ( en dat kunnen meerdere modellen zijn) te worden weergegeven in de tabel van blad opzoeken, welke overeenstemmen met de vraag!

Is dit mogelijk en kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Marc
 

Bijlagen

  • opzoeken gegevens(1).xlsx
    18,2 KB · Weergaven: 22
Zie bijlage.
In cel C2 van tabblad "zoeken" vul je de zoekterm in, b.v. "Sydney" of "MDF" of "U-groef".
Opgelet: de schrijfwjze moet 100% overeenkomen met de tabel in tabblad "opsomming", geen extra spatie's, geen schrijffouten. Je zou hier eventueel ook een validatielijst kunnen voor maken.
In D2 kies je een zoek-categorie uit de validatielijst in functie van wat je ingevuld hebt in C2, b.v. "Model" indien C2 "Sydney" bevat, "Kern" indien C2 "MDF" bevat, "Technieken" indien C2 "U-groef" bevat.
Kolom A is een hulpkolom, cel E2 is een hulpcel om de formule in kolom A eenvoudiger/korter te houden.
 

Bijlagen

  • Opzoeken2.zip
    18,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Zie bijlage.
In cel C2 van tabblad "zoeken" vul je de zoekterm in, b.v. "Sydney" of "MDF" of "U-groef".
Opgelet: de schrijfwjze moet 100% overeenkomen met de tabel in tabblad "opsomming", geen extra spatie's, geen schrijffouten. Je zou hier eventueel ook een validatielijst kunnen voor maken.
In D2 kies je een zoek-categorie uit de validatielijst in functie van wat je ingevuld hebt in C2, b.v. "Model" indien C2 "Sydney" bevat, "Kern" indien C2 "MDF" bevat, "Technieken" indien C2 "U-groef" bevat.
Kolom A is een hulpkolom, cel E2 is een hulpcel om de formule in kolom A eenvoudiger/korter te houden.

Beste Wher,
Dit is al een grote stap in de juiste richting!!! En dit allemaal op zo korte tijd!
Misschien een domme vraag maar toch... de tweede keuze dient erbij gevoegd te worden ( zijnde die" model" of "kern" of ...)
Kan dit niet zonder ...
maw van zodra er een zoekopdracht gegeven wordt dat deze alles gaat gaan doorlopen en weergeeft wat er mee overeenstemt.
alsook dit eventueel niet casesensetive of exacte schrijfwijze ... ( als men bij voorbeeld "Ri" intijpt dat men alles waar " ri" in voorkomt op het scherm brengt? ( dit zal dan zijn "Bribane " - "Riga"?
Is maar een vraag hoor :d:eek::p

Alvast bedankt voor het meedenken,
Grts
Marc
 
De bijlage in post #2 is aangepast aan je eerste vraag (invullen van slechts 1 zoekterm)
De tweede vraag is waarschijnlijk niet onmogelijk, maar omdat de mogelijke overeenstemmende waarden in verschillende kolommen staan, zie ik toch niet direct een oplossing.
 
De bijlage in post #2 is aangepast aan je eerste vraag (invullen van slechts 1 zoekterm)
De tweede vraag is waarschijnlijk niet onmogelijk, maar omdat de mogelijke overeenstemmende waarden in verschillende kolommen staan, zie ik toch niet direct een oplossing.

Beste Wher,
Prachtig. Een dikke bedankt hiervoor.
Ik laat de topic nog even openstaan in geval er andere forumleden wel een evntuele oplossing zouden weten voor dit probleem.

Never the less .... gewoonweg schitterend wat ik nu al heb!

Grts
Marc
 
bijgaande bestand zoekt volgens de 6e rij naar modellen die beginnen met lint (lint*), met een kern van MDF, met in de afwerking iets over houtselektie (*houtselectie*), in de dikte iets van 22 (*22*) enin de opmerkingen iets over vlakgeschuurd
 

Bijlagen

  • Opzoeken2.xls
    76 KB · Weergaven: 31
bijgaande bestand zoekt volgens de 6e rij naar modellen die beginnen met lint (lint*), met een kern van MDF, met in de afwerking iets over houtselektie (*houtselectie*), in de dikte iets van 22 (*22*) enin de opmerkingen iets over vlakgeschuurd

Beste Cow,

Is weer al een aangepastere versie maar ik denk dat er ergens een probleem schuil gaat. als ik gewoon zoeken " MDF" doe dan krijg ik idd enkel Model Lint, terwijl er nog veel andere zijn met het woord MDF. Zelfs wanneer er een zoekopdracht gegeven wordt waarbij het woord er zeker niet in voor komt ( "SPP") dan krijg ik steeds het model "Lint...) in de lijst.!

Enig idee waar de fout zit want ik heb de macro al eens bekeken ( niet dat ik er zo een uitblinker in ben ) en vind geen duidelijke fouten terug!

Alvast bedankt

Grts
Marc
 
Misschien dat bijgevoegd voorbeeldje wat voor je kan betekenen. Deze werkt zonder VBA.
 

Bijlagen

  • multi zoeken-filteren.xls
    59,5 KB · Weergaven: 55
marc, ben je zeker dat alle andere cellen in B6:K6 leeg zijn en zodat enkel C6="MDF", en dan op de groene knop drukken, ik krijg in ieder geval 18 lijnen terug en als ik "*MDF*" kies zelfs 26.
Je kan anders ook gewoon de filterfunctie gebruiken in "opsomming", want deze doet eigenlijk net hetzelfde.
 
Misschien dat bijgevoegd voorbeeldje wat voor je kan betekenen. Deze werkt zonder VBA.

Beste Paul,

Is idd een werkend programmatje en het grote voordeel is dat je kan zoeken op een deel van het woord maar mocht dit kunnen zonder dat je een selectie dient te maken waarin je wilt zoeken dan zou dit de oplossing zijn!
In deze vorm is het een beetje te omslachtig om eenvoudig te gebruiken.

Nu het is prachtig dat er zoveel mensen zijn die zich achter dit probleem scharen en zeker weten dat op het einde van de rit de juiste functie zal gevonden worden.

Ik wacht nog enkele andere adviezen af.

Maar nogmaals bedankt Paul!

mvg
Marc
 
marc, ben je zeker dat alle andere cellen in B6:K6 leeg zijn en zodat enkel C6="MDF", en dan op de groene knop drukken, ik krijg in ieder geval 18 lijnen terug en als ik "*MDF*" kies zelfs 26.
Je kan anders ook gewoon de filterfunctie gebruiken in "opsomming", want deze doet eigenlijk net hetzelfde.

Beste Cow18,

sorry er stond nog Lint in het eerste vakje !!! :eek::confused:
Nog 2 vraagjes...
1ste : is er een mogelijkheid om wanneer de zoekopdracht is gebeurd om de celle B6:K6 automatisch leeg te maken.
2de Kan men de knop zoeken op een andere plaats zetten? ( ik kan deze niet verplaatsen :rolleyes:)

nogmaals bedankt alvast

Mvg
Marc
 
Laatst bewerkt:
Beste Cow18,

sorry er stond nog Lint in het eerste vakje !!! :eek::confused:
Nog 2 vraagjes...
1ste : is er een mogelijkheid om wanneer de zoekopdracht is gebeurd om de celle B6:K6 automatisch leeg te maken.
2de Kan men de knop zoeken op een andere plaats zetten? ( ik kan deze niet verplaatsen :rolleyes:)

nogmaals bedankt alvast

Mvg
Marc

Beste Cow18,

Nog even een bijkomend vraagje...
Ik heb de eerste 2 tabbladen gekopieerd binnen de zelfde sheet om deze dan te gebruiken om andere opzoekingen te maken in een ander soort op te zoeken materie, alleen werkt deze niet meer.
Ik heb nochtans alles aangepast aan de nieuwe tabbladen.

Enig idee???

Dit is jouw originele formule
Code:
ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!B4:B1503;0));1;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!C4:C1503;0));2;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!D4:D1503;0));3;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!E4:E1503;0));4;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!F4:F1503;0));5;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken deurtypes'!$C$2;Deurtypes!G4:G1503;0));6))))))
(eerste blad = zoeken deurtypes / tweede blad = Deurtypes)
dit werkt perfect
dit is de aangepaste
Code:
ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!B4:B1503;0));1;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!C4:C1503;0));2;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!D4:D1503;0));3;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!E4:E1503;0));4;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!F4:F1503;0));5;ALS(ISGETAL(VERGELIJKEN('zoeken constructie'!$C$2;Constructie!G4:G1503;0));6))))))
Dit zijn de gekopieerde bladen
(derde blad = zoeken constructie / vierde blad is constructie) en alle data staat op de exacte zelfde plaats als bij de eerste 2 bladen!

alvast bedankt om dit even te bekijken,
Mvg
Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Marc,

Waarom wil je de zoekfunctie in een ander tabblad.
Je kunt toch ook een filter gebruiken in het tabblad 'opsomming'?
 
Hallo Marc,

Waarom wil je de zoekfunctie in een ander tabblad.
Je kunt toch ook een filter gebruiken in het tabblad 'opsomming'?

Beste Popipipo,

De zoekfunctie in een ander tabblad dient om andere opzoeking te doen!
Het ene tabblad is voor opzoeken naar type
het andere is voor opzoeken technieken

Maar dat is ondertussen al geklaard.

Alleen krijg ik nu de melding
"Fout 1004 tijdens uitvoering : Eigenschap Match van klasse Worksheetfuction kan niet worden opgehaald"

terwijl alles klak hetzelfde is en enkele het bereik is aangepast!
Enig idee wat de reden zou kunnen zijn van deze melding?

Alvast bedankt
Grts
Marc
 
in die code staan er 2 bereiken
de 1e is waarop je wenst te filteren, dus "B6:K6" met de rij erboven de koppen ("B5:K5") zoals die in de 1e rij dat 2e bereik (dus B2:K2") staan.
Het is nu maar de vraag of die werkelijk 1 op 1 overeenstemmen, er zal minstens 1 verschillend zijn, desnoods een spatie meer of min :(
Code:
Set c1 = .Range("B6:K6")
       With .Range("B2:K100")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan