• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opzoeken en weergeven met index functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

cverkooyen

Gebruiker
Lid geworden
13 sep 2006
Berichten
140
Hey, ik ben bezig om een formule te maken alleen ik kom er niet helemaal goed uit.

Ik heb een rij van B7 tot V7 daar staan getallen in. Nu is het de bedoeling dat er word gecontroleerd of het getal 52 aanwezig is en dat er dan in die kolom in rij 11, het getal 1016 staat. Als dit het geval is, moet er van een getal uit een ander veld 1 vanaf worden getrokken.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat iemand mij kan/wilt helpen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Weet niet precies wat je bedoelt. Je vraag steling is mij iets onduidelijk.
Als dit het geval is, moet er van een getal uit een ander veld 1 vanaf worden getrokken.
Welk ander getal, en waar staat deze? en waar komt dit getal vandaan?

Bekijk de attachment eens!

Groet,
Ferenc
 

Bijlagen

  • test.zip
    1,8 KB · Weergaven: 15
Zo zie ik de oplossing nu:

Laat ik je op weg zetten door te zeggen dat je ALS, ISFOUT, INDEX en VERGELIJKEN moet gebruiken. Met de juiste argumenten in de functies moet het wel mogelijk zijn.

Wigi
 
Hey bedankt voor de snelle reactie! Ik ben nog niet zo goed in het combineren van formules dus ik zal het proberen beter uit te leggen!

Getal A: 4

velden:....[..1..][....2....][....3....][....4....][....5....][....6....]
..........................51......35.........34........33........32
.........................1016....2032....1016.....2032....2540

je vult het schema vanaf rechts in dat begint bij nummer 32, steeds als een veld ernaast word ingevuld word er 1 bij opgeteld. De laatste in de rij moet altijd nummer 51 hebben. Dat systeem werkt al helemaal alleen nu moet ik alleen nog kunnen controleren of onder nummer 51, 1016 is ingevuld.

Om te kijken of het nummer 1016 uberhaupt al is gebruikt heb ik de formule: =VAST(Begin!C3;0)-AANTAL.ALS(B11:V11;"1016") Hier moet dus alleen nog de check in of dat ook zo is bij 51.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet zo goed in het combineren van formules.

Hij begint met tellen vanaf 32 (aan de rechterkant) en telt af. De onderste getallen (1016, 2032) zijn type machines, nu wil ik dat er van Getal A 1 word afgetrokken als blijkt dat plaats 51 word bezet door een 1016 machine. Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Blijven oefenen en proberen tot het lukt...

als blijkt dat plaats 51 word bezet door een 1016 machine.

Is het nu 51 of 52?
 
Dus je wilt het aantal type machines 1016 van een getal in A1 aftrekken?
A1 = 8

er zijn 4 laatsen met een type 1016 dan wordt A1 8-4=4

Klopt dit?


Groet,
Ferenc
 
Beste C,

Voor mij verduidelijkt het nog niet veel.
Maak eens een fictief voorbeeldbestandje (zonder gevoelige gegevens), zip of rar het en zet het dan hier neer.
En bedenk dat wij niet weten waar jij mee bezig bent.

Richard
 
Ik zie het zo:

=ALS(ISFOUT(INDEX(B7:V11;5;VERGELIJKEN(52;$B$7:$V$7;0)));"";ALS(INDEX(B7:V11;5;VERGELIJKEN(52;$B$7:$V$7;0))=1016;A1-1;""))

Klopt dit?

Wigi
 
Het is geen staatsgeheim hoor =p Alleen het bestand staat vol met nog allemaal andere onzin.

Het werkt als volgt, de nummers in de gele balk zijn machines, vanaf de rechterkant ingevuld. De node-adressen moeten bij 32 beginnen en oplopen. De laatste machine moet adres 51 hebben.

Nu moet ik kunnen checken of degene met het getal 52 wel een 1016 machine is.

Ik hoop dat het zo duidelijk is!

Edit:
Wigi, ik heb jou code toegepast en van A1 even een getal gemaakt (4) Maar nu word hij standaard 3, maakt niet uit wat ik met de waarde onder de 51 doe.

(het is dus 51 sorry)
 

Bijlagen

  • voorbeeld.zip
    2,6 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Hb je bestande niet geopend maar kijk hier eens naar...


Groet,
Ferenc
 

Bijlagen

  • test2.zip
    2,4 KB · Weergaven: 19
Komt aardig in de buurt! Snap alleen dat gedeelte rechtsonderin niet precies. maar 51 is dus de eindwaarde, ook al is de telling pas op 44 ofzo, zie voorbeeld mijn bestand. Als dan op positie 51 een 1016 machine staat is dat de startsectie en dan moet hij dus van het aantal 1016 machines er 1 vanaf halen.
 
Edit:
Wigi, ik heb jou code toegepast en van A1 even een getal gemaakt (4) Maar nu word hij standaard 3, maakt niet uit wat ik met de waarde onder de 51 doe.

(het is dus 51 sorry)

En heb je in mijn formule 52 naar 51 veranderd?
 
Misschien:

=ALS(ISFOUT(INDEX(B7:V11;5;VERGELIJKEN(52;$B$7:$V$7;0)));"";ALS(INDEX(B7:V11;5;VERGELIJKEN(52;$B$7:$V$7;0))=1016;AANTAL.ALS($B$11:$V$11;1016)-1;""))

Klopt dit?

Wigi
 
Hey, ja ik heb de 52 in de 51 veranderd, als ik deze code plaats krijg je een leeg veld.
 
Ik ben helemaal het spoor bijster.

Wigi zou jij je code kunnen uitleggen?


Bedankt,
Ferenc
 
De trobbels worden veroorzaakt door

"51"

te gebruiken in plaats van

51

Voilà, verander dat overal met Ctrl-H en het werkt naar behoren.

Wigi
 
Moet ik nou "51" gebruiken in jou formule of juist 51? Ik heb de "-tekens weggehaald maar dat hielp niet.
 
Aan mijn formule moet je niets wijzigen, die is goed genoeg :)

In rij 7 gebruik je "51", dat moet telkens 51 worden. Anders wordt het niet 51 als getal maar 51 als tekst. En voor Excel is dat een wereld van verschil.

Wigi
 
Helemaal super! Bedankt! Waarom gebruik je de ene x een $V$7 en dan weer een V7 gewoon?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan