• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

opzoeken met "ALS" en dan copy maken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

styllo

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2008
Beste excel experten.

heb volgende probleem :
Op het eerste tablad staat het volgende :
1.01 Teelaarde (2) 6,06 =12,12
1.02 hovenier (5) 26,21 =131,05
1.03 Afdekken (267) 66,79 =17832,93

tabblad 2 :

1.01 Teelaarde Teelaarde
1.02 hovenier Hovenier
1.03 Afdekken Volvo vrachtwagen
1.03 Afdekken met teelaarde (met inbegrip van levering) Kraan

Nu wil ik : Als 1,01 in het eerste tablad overeenkomt met 1,01 in het tweede blad de waarde 6,06 en 12,12 plakken in het tweede tabbald.

Let wel 1,03 komt slechts eenmaal voor in het eerste en meerdere keren in het tweede tabblad. (moest het dan nog kunnen geplakt worden bij de laatste keer dat 1,03 voorkomt zou dat helemaal mooi zijn !!.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gegevens ophalen doe je met de VERT.ZOEKEN functie.

Je vindt er hier op het forum vele voorbeeldbestandjes van.

Wigi

ik geraak er niet uit

kan je dit evt. met een vb aantonen, op het forum staan zoveel verschillende mogelijkheden maar niet echt wat ik nodig heb.

Als vert.zoeken niet is wat jij nodig hebt, dan denk ik dat het tijd is dat jij een vb-tje (ontdaan van gevoelige informatie) laat zien;)

bijlage

Als vert.zoeken niet is wat jij nodig hebt, dan denk ik dat het tijd is dat jij een vb-tje (ontdaan van gevoelige informatie) laat zien;)

Beste, ik heb nu een voorbeeld toegevoegd.

Moest dit kunnen opgelost worden dan ....... zou ik ongeloofelijk tevreden zijn.

Hoe moet excel weten dat 1.2 plaatsen verharding hoort bij 1.2 kraan en dat 1.3 planten van bomen hoort bij 1.3 palen?

Je zal in elke rij een uniek gegeven moeten hebben, zodat je daarop kan zoeken.
m.a.w.: het is zo niet mogelijk, omdat je op blad 1 in kolom A geen unieke post nr's hebt.

Laatst bewerkt:
Dat is nu net de bedoeling. De postnummers zijn toch gelijk ?
Een bepaald werk zoals bv de verharding bestaat uit verschillende werzaamheden, machines en materialen. Uiteindelijk kom je tot een prijs voor het plaasten van bv. de verharding.

Die postnummers zijn uniek, alleen moet ze met elkaar vergeleken worden en zo de bijhorende cel vullen.
Het mag natuurlijk ook dat het totaal van verharding 3 keer ingevuld wordt bij hovenier, kraan en klinkers. (liever alleen bij de laatste keer dat het postn° voorkomt, maar dat is een luxe probleem.)

Plaats op blad 1 in cel F3 de volgende formule:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS(A3:A$9;A3)=1;VERT.ZOEKEN(A3;Blad2!A$3:C$5;3;0);"")
en kopieer vervolgens naar beneden t/m cel F9.

=ALS(A4<>A3;VERT.ZOEKEN(A6;Blad2!$A$3:$C$5;3;0);"") in F3 en naar beneden kopieren
misschien

Laatst bewerkt:
!!! nee dat van bandito is net wat ik zoek !!
moet het nu alleen nog vertaald krijgen in het echte bestand.

ga aan de slag.

tot straks mss. In ieder geval al bedankt !

Sorry, foutje bij het overtypen :o
moet zijn :
Code:
=ALS(A4<>A3;VERT.ZOEKEN([COLOR="Red"]A3[/COLOR];Blad2!$A$3:$C$5;3;0);"")
maar dat had je al bemerkt vermoed ik !

Laatst bewerkt door een moderator:
en nu ?

De oplossing werkt perfect van alle twee, alleen ik krijg het natuurlijk niet voor mekaar in het bestand waar het moet !
En daar moet nog een en ander gebeuren, oa macro's schrijven.

Wie kan mij verder helpen, dit zou voor mij schitterend zijn indien ik daar eens een goeie, vlotte oplossing zouden voor hebben.

maar om dat allemaal op te lossen via het forum,....
Wie helpt mij dit op te lossen ! (mits vergoeding natuurlijk)

Het zou mij ongeloofelijk plezieren als dit kan !

Wie helpt mij dit op te lossen ! (mits vergoeding natuurlijk)

Maak een lijstje aan met vragen waar je mee zit. Deel ze op in 2 stukken:

- relatief weinig werk ==> die vragen kan je op het forum stellen

- veel werk en/of vereist VBA-kennis ==> dat zal lastiger zijn op het forum, maar je kan het wel proberen, wie weet. Indien het niet lukt op het forum, dan ben ik kandidaat. Maar ik zal ook hier op het forum meezoeken ;)

Wigi

lijst is af :)

Heb het eens allemaal in een voorbeeld uitgewerkt, en t'zal meer werk geweest zijn om het allemaal een beetje te kunnnen uitleggen dan de oplossing uiteindelijk zal zijn.
Maar daarom doe ik graag een beroep op de experten aanwezig !! :thumb::thumb:

het bestand bestaat uit 4 tabbladen,
1° is gewoon het bestand waarmee ik start, waar niks instaat.
2° worden gegevens geplakt uit een ander programma, altijd met dezelfde kolom indeling
3° worden eveneens gegevens geplakt, ook met dezelfde indeling.
4° is zoals ik het graag zou zien, en dat door simpelweg blad 2 en 3 opte vullen en daarna een macro de rest laten doen. Kan dat ?? (k'twijfel er niet aan).

Dank bij voorbaat en roep maar als iets niet duidelijk is.

.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan