opzoekfunctie in een query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mispelhage

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2010
Berichten
51
hoi,

bij het maken van een tabelmaakquery loop ik tegen het volgende probleem op:
In deze query wordt in een tabel coden gezocht bij namen, onbekende coden worden vervolgens opgehaald uit een andere tabel. Op basis van deze coden wil ik dan in de eerst genoemde tabel een ander item opzoeken.

Met relaties tussen tabellen kan ik het niet oplossen; ik krijg dan een kringrelatie (it contains ambigous outer joins). De situatie lijkt het meest op een situatie in excel waarin de uitkomst van de ene verticaalzoeken functie gebruikt wordt in een andere verticaalzoekenfunctie.

Ik heb geprobeerd met een DLOOKUP functie een waarde van de nieuw te maken tabel te laten opzoeken in een andere tabel, maar dat lukt niet. De handigste oplossing is twee elkaar opvolgende query's te maken (dan kan je tabelrelaties in de tweede query anders maken als in de eerste query), maar ik probeer het in 1 query te vatten.

Is zoiets mogelijk?? SQL mag ook
 
Een query is per definitie sql, dus als het al zou kunnen, zou je een sql oplossing krijgen. Jammer genoeg snap ik de vraag niet... Met name de zin
onbekende coden worden vervolgens opgehaald uit een andere tabel
mag je nog een keer uitleggen. Want hoe kun je een onbekende code opzoeken in een andere tabel? Als je een standaardwaarde wilt gebruiken uit die tabel, omdat je de code niet weet, komt er toch een vaste waarde in te staan? En die waarde gebruik je om weer een andere waarde op te zoeken, die dan in weze toch ook al bekend is? Waarom niet gelijk de goede waarde invullen?
 
ok, beter uitleg:

Ik zoek op basis van een bepaald veld twee waarden op in tabel a. Echter een deel kan niet gevonden worden in tabel a. Die worden dan omgecodeerd met behulp van tabel b. Bij die nieuwe code moet dan weer mbv tabel a twee waarden gevonden worden. Dit laatste geeft problemen, omdat je gelijk door gaat met de uitkomst van een vorige querykolom.

Als je dit in een query moet weergeven, zullen de joins tussen de tabellen een soort kringredenatie weergeven, waar je dan ook een melding van krijgt. In excel kan je eindeloos verticaalzoeken-functies op elkaar stapelen, omdat je per functie aangeeft wat de relatie is. In een accessquery die je dit met tabelrelaties, maar dat heeft bovengenoemde nadeel.

Ik ga het toch maar eens proberen door er twee query's van te maken.
 
Je kunt in een query dezelfde tabel meerdere keren opnemen, en met aliassen werken. Misschien dat je daar nog wat mee kunt doen. Als je een voorbeeldje kunt maken in 2003 format, wil ik er ook wel naar kijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan