Opzoekkolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sylvainb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 okt 2013
Berichten
2
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een brievenboek om de uitgaande correspondentie te registreren. Opmaak van de tabel is het probleem niet. Ik wil alleen bij de geadresseerde kunnen selecteren uit mijn klantenlijst. De klantenlijst staat uiteraard in een eigen tabel. Dat is het probleem ook niet :)

Het lukt me ook om het veld zoeknaam een keuzelijst te laten komen waarin de zoeknaam en de gehele naam zichtbaar wordt. Maar wat ik ook probeer, hij vult steeds de zoeknaam in het veld in, in plaats van de volledige naam. Dat laatste wil ik, maar de zoeknaam is handig om een geadresseerde snel te vinden en werken we intern ook veel mee. Ik heb het geprobeerd via een Keuzelijst met invoervak en dan heb ik dus twee kolommen die opkomen en is de eerste kolom de zoeknaam en de tweede kolom de volledige naam. Afhankelijke kolom op 1 en 2 gezet, maar hij neemt steeds de zoeknaam over en dus niet de volledige naam.

Tevens heb ik het geprobeerd via de Wizard opzoeken, maar ook daar lukt het niet. Dit forum uiteraard ook doorzocht, maar ook geen oplossing.

Iemand die me kan vertellen hoe en wat?

Sylvain
 
Ik heb een veel simpeler antwoord voor je: stop hiermee. Als je mijn cursus hebt gelezen dan weet je dat ik een fel tegenstander ben van a) keuzelijsten met invoervak in een tabel gebruiken en b) opslaan van dubbele gegevens. En dat is precies wat je wilt. En dat moet je dus te allen tijde proberen te voorkomen. Ik neem aan dat je de tabel [Brievenboek] ( laten we hem voor het gemak zo noemen, want je geeft geen tabelnamen) in Relaties hebt gekoppeld aan de tabel [Klanten] op basis van KlantID. In [Brievenboek] heb je dus een veld KlantID, dat daarin vaker voorkomt. [KlantID] is in [Klanten] uiteraard het sleutelveld.
Maak voor je tabel [Brievenboek] een formulier gebaseerd op een query waarin alle velden zitten uit [Brievenboek] en alle kantgegevens uit [Klanten] die je wilt zien (maar niet KlantID). maak voor het veld KlantID een Keuzelijst met Invoervak, gebaseerd op de tabel [Klanten], waarin je desnoods later het zoekveld aanpast. En je bent gelijk klaar: als je nu een klant kiest, vult Access alle andere klantgegevens gelijk aan.
Maar doe jezelf een lol, en stop in tabellen met keuzelijsten (op basis van tabellen; een Lijst met waarden mag uiteraard wel).
 
Dank voor het snelle antwoord. Ik had de cursus al wel volledig afgedrukt, maar dus nog niet volledig gelezen. Ik heb inderdaad een tabel Brievenboek en daarnaast een tabel Klanten. Ik ga me nu eerst maar eens verder inlezen en dan verder. Ik heb tot nu toe alleen tabellen en query's gemaakt. Onze planning zit er in ieder geval al helemaal in. Ik realiseer me nu dat ik eerst nog even wat huiswerk te doen heb :)
Voor je beeldvorming. We zijn een accountantskantoor en alle klantgegevens zitten in de Aangiftesoftware. Van daaruit 'voed' ik Access. Puur omdat we in de aangiftesoftware niet de mogelijkheid hebben om ook een planning van de jaarrekeningen een aangifte Btw te maken. Het Brievenboek hebben we op dit moment ook al in Access, maar veel te simpel en niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij het versturen van een jaarrekening de datum van versturen ook direct te laten opnemen in de planning. Dat moet straks wel kunnen, maar zoals gezegd moet ik me dus eerst nog verder verdiepen in de materie. Nogmaals dank.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan