'Opzoektabel' in Delphi, hoe?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nelizzzz

Gebruiker
Lid geworden
6 okt 2004
Berichten
20
Hallo,

Ik ben net begonnen in Delphi, en heb een beetje pascalkennis. Nu wil ik het volgende doen:

1) ik heb een tekstfile met daarin alle oude en nieuwe nummers
2) ik heb een tekstfile met daarin een aantal oude nummers, waar ik het nieuwe nummer bij wil zoeken.

Nu heb ik door wat rondsnuffelen al wel begrepen dat ik hierbij het handigste gebruik kan maken van 'tables', maar die ken ik helemaal niet uit Pascal. Kunnen jullie mij op weg helpen of misschien een site geven waar ik hier info over kan vinden?

Bvd!

Nelis
 
Om een tabel te gebruiken in Delphi zou ik zeggen: neem de besturingselement TListView. Maak twee kolommen aan en vul ze met de gegevens van de twee bestanden. Maak ook een knop en zorg ervoor dat in de OnClick een procedure staat die de gezochte geselecteerde gegeven van de tweede kolom toevoegt in de eerste kolom. Bekijk de Help van Delphi en zoek daar eens naar het besturingselement TListView om de eigenschappen en methoden te vinden. Als je wilt kan ik ook een voorbeeld procedure maken met een testcode dat laat zien hoe je TListView gebruikt. Ik kan je zeggen: het is een zeer nuttig type. Ook twee TComboBoxen kun je gebruiken als twee gegevenslijsten, maar dat lijkt mij onzinnig.

Probeer maar eens. Heb je echter geen IDE in Delphi, dan ben ik wel benieuwd in welke versie je werkt.
 
Om een tabel te gebruiken in Delphi zou ik zeggen: neem de besturingselement TListView. Maak twee kolommen aan en vul ze met de gegevens van de twee bestanden. Maak ook een knop en zorg ervoor dat in de OnClick een procedure staat die de gezochte geselecteerde gegeven van de tweede kolom toevoegt in de eerste kolom. Bekijk de Help van Delphi en zoek daar eens naar het besturingselement TListView om de eigenschappen en methoden te vinden. Als je wilt kan ik ook een voorbeeld procedure maken met een testcode dat laat zien hoe je TListView gebruikt. Ik kan je zeggen: het is een zeer nuttig type. Ook twee TComboBoxen kun je gebruiken als twee gegevenslijsten, maar dat lijkt mij onzinnig.

N.B. Er is wel een nadeel van de TListView: de aantal rijen per kolom zijn hetzelfde. Maar er zijn nog meer besturingselementen die je kunt proberen, of gebruik twee TListView objecten.

Probeer maar eens. Heb je echter geen IDE in Delphi, dan ben ik wel benieuwd in welke versie je werkt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan