• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ordenen van gegevens

• Onderwerp starter Onderwerp starter omino
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

omino

Gebruiker
Lid geworden
7 jun 2011
hey allemaal,

Ik heb een probleempje met het ordenen van waarden die ik uitlees uit een ander programma. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het volgende is het geval.

Ik heb en lijnstructuur in de vorm van een aantal sterren.

Ster één is de hoofdster (staat in het midden). Hierop zijn X lijnen aangesloten. Op een lijn is weer een ster aangesloten met weer X lijnen aangesloten.
De namen van de lijnen zijn opgebouwd uit het nummer van de herkomst ster en de “naar”ster bijvoorbeeld : lijn 1 4 (de lijn die van ster 1 naar ster 4 gaat)
Echter soms staan de nummer verkeerd om (4 1)
Ik wil dit goed ordenen zodat de ster van herkomst (het dichtste bij de hoofdster vooraan komst te staan)
Ik weet wat de hoofdster is. (laten we even zeggen ster 1)

Ik weet dat het nu niet zo duidelijk is dus zal het eve toelichten met een tabel

Dit moet het worden (de namen van de lijnen zijn opgebouwd uit de 2 sterren waarde lijn tussen ligt
van ster naar ster
1 2
1 3
1 4
1 7
2 5
2 6
3 8
4 9
4 10
5 11

Na het exporteren van een ander programma is het

van ster naar ster
9 4
1 7
2 1
1 3
9 4
11 5
4 10
5 2
4 1
2 6
( de “herkomst” ster heeft niet altijd een lager cijfer dan de “naar”ster)
Ik hoop dat het met behulp van de tabel een beetje duidelijk is. Mocht je meer informatie nodig hebben vraag het even.

bedankt voor de moeite alvast.

Een voorbeeldbestand zou een hoop verduidelijken denk ik :)

Groeten Marcel

in de praktijk gaat het trouwens om ongeveer 500 verbindingen

hey ziet er op het eerste oog goed uit.

Echter werkt het (voor zover ik kan zien in de indeling) alleen wanneer de "van" ster een lager nummer heeft dan de "naar ster"

(in de kolom die je berekend heb staat lijn 8 3 verkeert om (er staat nu 3 8)

Ik ga nog eve opzoeken wat je nu pricies gedaan hebt en ga eve kijken of ik het met dit principe werkend kan krijgen.

als je nog meer ideeen heb hou ik me aanbevolen.

gr omino

damn.

sorry mijn fout in het voorbeeld.

Het werkt nu. Ik gebrijp nog niet helemaal wat je gedaan hebt en wat de fomule doet maar ik ga het even onderzoeken.

heel erg bedankt.

gr omino

even een nieuw voorbeeldje. Het werkte wel maar alleen als een opvolgende ster een gelijk aantal of minder verbindingen heeft dan de vorige. Dit is niet altijd het geval.

In het nieuwe voorbeeld heb ik dit even toegevoegt. Heb je hier een idee voor?

GroetBekijk bijlage voorbeeldje(2).xlsx

Ik zie hiervoor niet zo één twee drie een oplossing.
Ook jouw opmerking over gelijk aantal klopt niet: wissel in de tabel 2 en 5 maar eens om.
In principe komt het er op neer dat als je gaat nummeren volgens het principe hoe verder weg van de bron (dwz hoe meer tussennodes) hoe hoger het nummer van de node. Dan heb je in elk geval de situatie opgelost van de richting: altijd van de node met het laagste nummer naar de node met het hogere nummer.

Het probleem wat ik nu nog heb is het volgende:

ster 2 en ster 5 hebben beide één ingaande en één uitgaande verbinding

ster 3 heeft 3 uitgaande verbindingen terwijl 8 (de ster voor 3) maar één uitgaande verbinding heeft. Hierdoor draait de berekening deze waarden om. het gaat goed wanneer idere ster het zelfde of minder verbindingen heeft dan de vorige.
als dit niet het geval is draait deze de waarden om.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan