Order/controle

Status
Niet open voor verdere reacties.

neilvv

Gebruiker
Lid geworden
27 mei 2015
Hallo,

Ik ben bezig met een access bestand te maken om orders te maken maar krijg 1 belangrijk punt maar niet in orde.
Wat wil ik bereiken:

- Er wordt een artikel gekozen uit een dropdown. (gegevens die afkomstig zijn van div leveranciers)
- Dan moeten alle velden gevuld worden met de juiste gegevens en moet er (indien aanwezig) gecontroleerd kunnen worden of het artikel al voorkomt in een reeds bestaande multivers database en of de inkoopprijs nog klopt. zoniet kan de gebruiker dit (handmatig) aanpassen de multivers database.

Orders maken gaat goed alleen dat stukje controle krijg in niet voor elkaar.

Ik kan de bestaande multivers database en leveranciers (samenvoegquery) niet samenvoegen omdat er al veel artikelen niet meer in de database van de leveranciers staan maar wel in de Multivers database (of zie ik dat verkeerd?)

Voor het geheel wat duidelijker te maken heb ik een (uitgeklede versie) van de database bijgevoegd en een overzicht van alle tabellen die in het volledige bestand aanwezig zijn.

Bekijk bijlage order.rarBekijk bijlage Relaties rapport.pdf

bvd

Ik vind je db er niet slecht uitzien, al zitten er een paar rare velden her en der in tabellen, zoals het veld FullName. Dat kan echt weg, en uiteraard ook de aangekoppelde query.
Artikelen uit twee verschillende tabellen halen en ze in hetzelfde order details record stoppen is ook raar, je slaat doorgaans maar één ArtikelID per OrderRegel op.

Ik vind je db er niet slecht uitzien, al zitten er een paar rare velden her en der in tabellen, zoals het veld FullName. Dat kan echt weg, en uiteraard ook de aangekoppelde query.
Artikelen uit twee verschillende tabellen halen en ze in hetzelfde order details record stoppen is ook raar, je slaat doorgaans maar één ArtikelID per OrderRegel op.

Bedankt OctaFish voor je reactie.

Zoals je in mijn database kunt zien ben ik maar een beginner in de wereld van Access. Het eerst punt (FullName) ja dat hoeft niet, dus die is al aangepast.
je laatste opmerking snap ik niet helemaal. Waarom ze in twee verschillende Tabellen zitten heeft te maken met het feit dat deze afkomstig zijn uit 2 verschillende CSV bestanden die dagelijk worden vernieuwd/aangepast.

En heb je een oplossing/idee voor het controle verhaal? De gegevens uit de multivers database hoeven niet opgeslagen worden in de database alleen maar zichtbaar gemaakt worden.

Kan iemand mij verder helpen?

Laatst bewerkt:
Je probleemstelling is mij nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik zie een tabel Produkten(TBL_Own) en twee tabellen Import. Ik neem aan dat je daar de CSV koppeltabellen mee bedoelt? Maar dan nog: als je een orderdetail invoert in TBL_OrdersDetails, heb je maar één veld nodig voor een produktcode (ProductID) en geen twee (want dat is MultiversID toch?)

Beste OctaFish,

Ik zal proberen om mijn vraag wat duidelijker te omschrijven.

De bedoeling is als volgt:

• Er wordt een nieuwe order aangemaakt , er moet eerst een leverancier gekozen worden (later wil ik dmv de combobox leverancier er voor zorgen dat dan ook alleen die artikelen kunnen gekozen worden van die leverancier)
  • Er wordt een artikelnummer ingegeven/gekozen.
  • Aan de hand van dit artikelnummer worden gegevens automatisch aangevuld ( Merk, inkoopprijs enz, afkomstig van QRY_All_Products_Suppliers)
  • Ter controle worden de evt. gegevens in een bestaande database getoond (TBL_Own), zodat d.m.v "voorwaardelijke opmaak" te zien is of de gegevens overeen komen of niet. (deze zullen uiteindelijk opgehaald worden via ODBC Unit4 Multivers)

Mogelijkheden:

• Product is in bestaande database aanwezig, alle gegevens kloppen.
  • Product is in de bestaande database aanwezig, maar b.v. de inkoopprijs klopt niet (meer). Medewerker past de gegevens in bestaande database handmatig aan.
  • Product is niet in de bestaande database aanwezig. Medewerker voegt de gegevens toe aan de bestaande database, maar kan er ook voor kiezen om dit over te slaan omdat het een speciale bestelling is voor een klant, dus is geen standaard voorraad artikel. dmv een nog te maken knop wordt alles ververst.

- Als alles gecontroleerd is en/of aangepast moet er een aantal worden ingegeven en kan dan toegevoegd worden aan de order.
- dan het volgende artikel enz enz.

:mad: Wat mij dus niet lukt is dat stukje controle. Na het ingeven van een artikelnr worden gegevens van de leverancier netjes zichtbaar maar gegevens uit de bestaande database niet, en dat is nou heel de bedoeling van deze database!

Extra Info: Iedere dag worden div CSV bestanden via FTP binnengehaald en worden de gegevens toegevoegd aan de desbetreffende Tabel leverancier (bv TBL_086_import)
Dit betekend dan alleen artikelen in de order gezet kunnen worden als de desbetreffende leverancier ook daadwerkelijk nog in de CSV heeft staan.
Omdat we redelijk wat verschillende leveranciers hebben is er voor gekozen om niet alle artikelen automatisch in te lezen om vervuiling te voorkomen. Dus wanneer er artikelen besteld worden moet eerst gecontroleerd worden of de gegevens nog wel kloppen/aanwezig zijn.
Nu wordt dit via Excel (vertikaal zoeken) het idee werkt maar qua overzicht is het niet echt geweldig.

Aangepaste database: Bekijk bijlage OrdersV2.rar

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

gr.

Het blijft allemaal nodeloos omslachtig klinken in mijn oren. Ik zou de importtabellen namelijk wél in de te gebruiken productentabel zetten, uiteraard wel na een check. Dus als je een import doet, open je een formulier om de artikelen te controleren, als dat op ProductID kan is dat simpel te doen met een doorlopend formulier waarin je de bestaande producten ziet. En dan ofwel bijwerken/muteren, ofwel toevoegen. De productenlijst filteren op basis van Leverancier lijkt mij een goed plan waar je niet snel genoeg mee zou moeten beginnen, want dat maakt het leven een stuk simpeler en aangenamer. Zelf zou ik de controle doen voordat je een product überhaupt kunt kiezen. Zodat de productenlijst per definitie klopt. Met de mogelijkheid om de prijs altijd met de hand per order aan te kunnen passen.

Bedankt voor je reactie, kan het niet beter toelichten helaas.
Maar als ik je zo ongeveer begrijp is dat ik iets wil wat zeer omslachtig of niet mogelijk/ logisch is.
En misschien is het daarom wel beter om gewoon met excel te blijven en daar dan een Access "schil" rond te maken, of opnieuw te beginnen?

:confused: Maar kun je me misschien vertellen hoe/waar ik moet zoeken om het voor elkaar te krijgen dat door een keuze te maken in een combobox er uit twee tabellen gegevens zichtbaar worden gemaakt in een formulier.

in excel kan ik dat doen via verticaal zoeken.

Art. Controle1 - Excel.jpg
============================================================
=ALS(CEL("type";$A2)="g";;VERT.ZOEKEN($A2;'art-bestand-U4'!$3:$100000;2;ONWAAR))
=ALS(CEL("type";$A2)="g";;VERT.ZOEKEN($A2;art-bestand-Leverancier086!$3:$100000;4;ONWAAR))
============================================================

Daarom snap ik je vraag niet, want volgens mij kun je alle artikelgegevens gewoon in één query zetten. En die in je keuzelijst gbruiken.

Daarom snap ik je vraag niet, want volgens mij kun je alle artikelgegevens gewoon in één query zetten. En die in je keuzelijst gbruiken.

Ok nu snap ik de verwarring, nou dan ga ik daar mee stoeien .

Bedankt voor je tijd.
Zoals ik al eerder aangaf ben ik nog redelijk groen in de wereld van access.

Des te meer reden om eerst goed na te denken over wat je nu eigenlijk nodig hebt. Te vaak wordt er eerst gebouwd en dan pas nagedacht :).

Op advies van Octafish ben ik gaan kijken om alle producten in 1 query op te nemen.
Hier kom ik niet aan uit.

Ik heb 3 tabellen die ik dan moet samenvoegen dmv een query (deze data wordt dagelijks bijgewerkt)

2 tabellen krijg ik via UNION ALL aan elkaar geplakt.
de 3e lukt me niet. Deze tabel bevat veel minder records en ook records die niet voorkomen in tabel 1 en/of 2.
Dus ik dacht de gegevens uit de 3e tabel via een Dlookup ( Verkoopprijs: DLookUp("[ArtSellPriceOwn]";"TBL_Own";"[ArtItemNumberOwn]=" & [ArtItemNumber]) aan het record toe te voegen maar krijg alleen maar foutmeldingen.

heeft iemand een idee hoe dit moet?

Bekijk bijlage order.rar

bvd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan