Orderadministratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jan65

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2011
Berichten
5
Hallo ik heb een klein bedrijf en wil hiervoor graag een database maken voor de Order administratie.
Heb jij hier ervaring mee dan hoor ik het graag!

Groet, Jan
 
Heb je al gekeken naar Noordenwind, de bij Access meegeleverde voorbeeld database? Dat is namelijk exact wat je zoekt: een order database...
 
Welke versie van Ms Office gebruik je?

Indien je 2007 hebt, dan kan je gratis northwind downloaden. Dit is volgens mij wat je zoekt. Misschien dat het ook beschikbaar is in 2003 en 2010
 
Ik heb zelf ook Noordenwind gebruikt als basis en gebruik het als order en factureersysteem. Er zitten heel handige voorbeelden in, welke je gemakkelijk kunt aanpassen.
 
Noordenwind is al beschikbaar vanaf de eerste Access versie ;) En zal dat nog wel een tijdje blijven...
 
Heb Office 2010 en ja ik heb Noordenwind al even bekeken.
Kun je dit kopieeren en aanpassen naar wens?

Susann hoe heb je dit aangepakt?

Ik denk dat ik eerst maar eenvoudig moet beginnen maar het idee is om de urenverantwoording ook te gaan koppelen aan de Opdrachten.

Bedankt voor jullie hulp.
 
Zoals Susan al zei: Noordenwind kun je makkelijk naar eigen behoefte aanpassen. Voordat je überhaupt aan een systeem gaat denken, zou ik eerst (bij voorkeur op papier) de wensen eens goed gaan inventariseren; een opmerking als 'ik ga maar eens eenvoudig beginnen, maar ik wil later de urenverantwoording misschien wel koppelen' boezemt mij wat dat betreft weinig vertrouwen in. Een goede database begint bij goede planning: wat moet de db voor jou gaan doen, en wat moet er uit kunnen rollen. Als de basisopzet niet goed is, omdat je 'vergeten' bent om maatregelen te treffen voor eventuele uitbreidingen die je later zou willen, dan heb je kans dat de db helemaal opnieuw ontworpen moet worden, en dan ben je veel verder van huis.

Je hebt al een bedrijf, dus je doet vermoedelijk al iets aan administratie. Bljkbaar bevalt dat niet helemaal goed, want je wilt het overzetten naar een database. Inventariseer dan in ieder geval de volgende vragen:
- Wat bevalt me in de huidige situatie, en wil ik behouden/overnemen in de database?
- Wat gaat er verkeerd in het huidige programma en moet worden verbeterd?
- Wat ontbreekt er in de huidige situatie en moet er worden bijgemaakt?

Aan de hand van die antwoorden maak je een opzet, en op basis daarvan ga je kijken hoe je dat vertaalt naar een database. Een voorbeeld overnemen van iemand anders (Noordenwind bijvoorbeeld) vind ik zelf niet echt een goed idee; elke database is ontwikkeld door/voor een specifieke situatie. Het is maar zelden dat je die situatie één-op-één kunt overnemen. Inspiratie opdoen uit andere databases is natuurlijk prima, maar primair moet toch staan wat de database voor jou moet gaan doen. Als je een goed voorbeeld, zoals Noordenwind, bekijkt dan bestaat de kans dat je je laat afleiden door de mogelijkheden van dat voorbeeld, waardoor je afgeleid wordt van wat de doelstelling zou moeten zijn: een database maken die voor jouw doeleinden geschikt is....

Mijn advies: ga eerst rustig nadenken over wat je wilt, en ga dan naar voorbeelden zoeken om te kijken of, en zo ja hoe, er elementen in zitten die jij kunt overnemen. Ga niet werken vanuit een voorbeeld, en vervolgens proberen om dat naar jouw situatie te vertalen.
 
Beste OctaFish,

Misschien even een korte verklaring, ben in 2003 voor mezelf begonnen.
Tot nu toe worden alle documenten in Excel gemaakt, langzaam groeit het bedrijf en nu heb ik 10 man personeel rondlopen.
Het aantal Orders is niet zoveel +/- 300 per jaar.
Mijn medewerkers vullen een urenverantwoording (op Ordernummer) in zodat (nu nog handmatig) we een grove nakalkulatie kunnen doen. Dit gebeurt bijna nooit omdat het teveel werk is.

Zou jij mij kunnen helpen met een opzet?

hieronder een aantal zaken die ik graag zou willen gebruiken:

Klantenbestand
Order aanmaken (Orderbegeleidingsbon) Nummering oplopend O-11001, O-11002,...
Urenverantwoording
Factuur maken (Nummering oplopend 1101001, 1101002,....zijn nu bij 1105103 bijv.
Pakbon maken (Nummering oplopend PB201101.001
Offerte maken (Op datum, 20110520.01, laatste nummer oplopend)

Dit is wat we tot nu toe gebruiken.
Andere ideeen zijn welkom!

En zoals je al zij, ja de structuur moet goed zijn voor dat ik verder kan.
Maar iedereen verwijst naar Noordenwind en deze structuur past volgens mij niet bij ons.

Dank
 
Kijk, nu komen we al ergens! We verwijzen graag (en dus vaak) naar Noordenwind, omdat je daar een hoop van kunt leren, wat betreft het automatiseren van een database. En de opzet (ordersysteem) is ook heel universeel toepasbaar voor een hoop mensen. Maar ik ken niemand die op basis Noordenwind zijn eigen administratiesysteem heeft opgebouwd. (Sorry Susan ;) ), omdat het zeker geen compleet systeem is.

Als je een nieuw bedrijf begint, en dus nog niks hebt, ben je uiteraard volledig vrij in het bedenken en opzetten van je administratieve systemen. Draait het bedrijf al een tijdje, dan moet je bij een migratie naar een ander systeem als basis nemen, dat het nieuwe systeem naadloos aansluit bij de werkwijze die je met het oude systeem hebt. Als je systeem A gaat vervangen door systeem B, en systeem B werkt 180 graden anders als het oude systeem, dan krijg je niet alleen problemen met je oude administratie, maar ook met je medewerkers: die moeten dan van de ene op de andere dag een totaal nieuwe werkwijze gaan gebruiken/aanleren! En meestal wil je dat niet: een administratief systeem moet de huidige methodiek ondersteunen, en niet andersom! Oftewel: je koopt of bouwt een systeem dat jou ondersteunt in je dagelijkse werkzaamheden, je gaat je werkzaamheden niet baseren op de mogelijkheden van het pakket... Ik heb de laatste jaren bij een aantal bedrijven migraties meegemaakt, en het succes daarvan is voor een groot deel afhankelijk van de vraag of het nieuwe pakket de werkwijze van het bedrijf ondersteunt of niet...

Een aantal belangrijke zaken valt op in jouw vorige bericht:
- Het bedrijf draait al 8 jaar. Dat betekent dat je al een aanzienlijke administratie hebt opgebouwd.
- Klantenbestand
- Produktenbestand
- Orderbestand
- Leveranciers?
- Medewerkers

Die gegevens zul je vermoedelijk over willen nemen in je nieuwe systeem. Dat betekent dus, dat je de gegevens kunt gebruiken om te importeren in de nieuwe database. Daarmee heb je in grote lijnen eigenlijk al een structuur voor je database. Je hebt dan namelijk al tabellen met je klantgegevens, je contactpersonen, je medewerkers, je facturen etc. Het enige dat je moet doen, is die gegevens op de correcte manier splitsen in de juiste tabellen.

Op basis van die tabellen kun je dan afhankelijkheden gaan maken: een tabel Facturen zal alleen geregistreerde klanten mogen bevatten, en produkten uit de Produktencatalogus. Dit zijn redelijk gestandaardiseerde handelingen, die ik uitgebreid (en hopelijk duidelijk) heb beschreven in de cursus die ik aan het schrijven ben voor HelpMij. Als je mijn methodiek volgt, zou je vrij snel de tabellen in orde moeten kunnen hebben.

De uitdaging ligt dan verder in het ontwikkelen van de formulieren en rapporten; formulieren om de gegevens in te voeren en te muteren, en rapporten om je facturen, pakbonnen etc. te kunnen uitdraaien. Die onderwerpen zijn nog niet aan bod gekomen, maar daar kunnen we je uiteraard prima mee helpen.
 
Om even een misverstand uit de wereld te helpen (Tardis) ik wil hier best voor betalen maar de Offertes die ik krijg lijken er niet op en daar komt bij dat ik zelf ook aanpassingen wil kunnen maken.

Dus heb ik Ms Office 2010 Pro aangeschaft en mijn vraag is alleen wie wil, cq. kan mij ondersteunen.

Octa, bedankt voor je suggesties.
Wat mij betreft zal er aan mijn structuur niet zoveel veranderen en ik wil ook de vrijheid hebben wat betekend dat ik de voorgaande documenten niet hoef te gebruiken.
Mijn idee is om 1 Layout te gaan gebruiken voor zowel facturen, pakbonnen en offertes. Oh ja bestellingen was ik vergeten zelfde systeem als pakbonnen alleen begint met een B (B201101.001, etc..)
 
Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt met
Mijn idee is om 1 Layout te gaan gebruiken voor zowel facturen, pakbonnen en offertes.
In een database moet je onderscheid maken tussen Facturen, Pakbonnen etc. Ik neem aan dat je nu ook onderscheid maakt tussen een Offerte, een Bestelling en een Factuur?
 
Nu is het een zootje, ja sorry heb ik zelf gedaan hoor!

Facturen op briefpapier.
Pakbonnen en Bestellingen hebben nog een andere Layout.
Offertes doe ik gewoon per mail zonder deze Layout.

Wat ik van plan ben is om het briefpapier hiervoor te gaan gebruiken, maar heel veel dingen gaan per mail bij ons.
 
Dat maakt allemaal niet uit; waar het om gaat is dat de structuur van de gegevens straks in orde is. Dus aparte tabellen voor Bestellingen, Facturen en Offertes. Hoe je de output straks regelt (papier, email) is veruit de minst interessante vraag. Al snap ik dat je als gebruiker het liefst eerst naar het eindresultaat kijkt ;)
 
Noordenwind

Ik zag die database van noordenwind, ziet er goed uit.

Is het mogelijk om de gegevens die er in staan om die te wissen?

En evt indien nodig om velden te wissen?

hoe doe ik dit dan, ik hoor het graag van jullie
 
Dit is een vraag van 3 jaar oud, en het is niet netjes om daarop in te breken. Maak een eigen vraag aan, zou ik zeggen!
 
Dit topic is gedateert. Reageren in een oud topic is niet (meer) relevant en ook niet toegestaan. Topic gaat op slot. De regel luid: topics
ouder dan drie maanden mogen met rust gelaten mag worden. Ik zie dat je al een eigen vraag heb gemaakt, succes met de oplossing
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan