Orderbeheer via een barcodescanner?

• Onderwerp starter Onderwerp starter kaan
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

kaan

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2007
VOORBEELD.JPGAllen,

Op mijn werk hebben wij dagelijks orders wat wij aanmaken, verpakken in verschillenden eenheden en van A naar B van B naar C van C naar D en vervolgend laden in een vrachtwagen.
Zie het als een order die in 6 a 12 eenheden verpakt en van a tot E of G verplaats wordt en als laatste worden alle eenheden leeggehaald.
Waar ik dan opzoek naar ben is het volgende:
Ik ben op zoek naar programma (gratis of voor een redelijke prijs) met een barcodescanner waarmee ik alle orders maar ook alle eenheden tijdens hun transport van A naar eindbestemming kan volgen.
Het zal nog mooier zijn als ik dit ook via een website kan volgen.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij adviseren?

Mvg, Kaan

Laatst bewerkt:
Vooropgesteld dat de artikelen een unieke barcode hebben is het niet zo erg lastig. Om een precieze afweging te maken zijn er nog wel een paar vragen te bedenken:
a) Over welke aantallen per dag hebben we het
b) Hoe stevig moeten de barcodescanners zijn. Bedraad of draadloos? Wil je ook op de scanner een terugmelding kunnen geven, bijv. bij een verkeerd aantal van een artikel
c) Is een koppeling met document, boekhouding of ERP software nodig
d) Is een realtime koppeling nodig

En als laatste de vraag natuurlijk of er budget voor is. Begint al bij de barcodescanners. Je hebt het over station A t/m G, dat zijn er 7. Doen we er nog een reserve bij, dan hebben we het over 8 stuks. Dan heb je het al meteen over een kleine € 2000,-. Dat is dan exclusief de pc's waar een en ander aan gekoppeld moet worden. Goedkoper kan, maar hangt sterk af van bijv. de fysieke afstanden tussen de verschillende scanners.

Kortom maatwerk, want de exacte invulling kan van heel goedkoop (gebruik smartphone als scanner) tot extreem duur (scanner van € 2500,- het stuk) en alles er tussenin.

RagerS,

De eenheden hebben al een unieke barcode.
Het is een idee van mij wat mij al een aantal jaren bezig hout en als ik de rest ervan kan overtuigen dat het efficiënter en nauwkeuriger werk oplevert denk ik dat men daarin wil investeren.
Het gaat om zo een 70 a 80 orders per dag.
Wij hebben eigenlijk al Honeywell dolphin9500 scanners in gebruikt.
Wat ik eigenlijk precies wil nodig heb is als volg:
Stel je heb een bak met een unieke barcode.
Ik wil alle locaties (dit zijn er gemiddeld 3 of 4 locaties per rit) ook voorzien van een unieke barcode.
Als ik de bak ga aanmaken om daarin de artikelen in te vullen wil ik het maar slechts met 2 maat scannen aanmaken.
Als deze eenheid vol is moet het verplaats worden van A naar B. Hier moet ik zo min mogelijk tijd verliezen, eigenlijk moet de handeling erg simpel zijn.
Met 1 maal scannen van barcode van de eenheid en 1 maal scannen van de barcode van de nieuwe locatie moet ik het naar een volgende locatie kunnen verplaatsen.
En dit 2 of 3 of soms meer dan 3 keer kunnen verplaatsen tot dat het opgehaald word.
Realtime koppeling is inderdaad wel noodzakelijk, het zal nog mooier zijn als het via een website ook te volgen is.

Ok. Duidelijk. En nu ga ik even kort door de bocht als beroepsautomatiseerder. Dit is niet al te moeilijk. Je hebt al prima scanners die een Windows Embedded draaien. Kunnen zelfs een browser opstarten. Dus wat je in feite alleen maar hoeft te doen is een simpele webserver neer te zetten met MySQL en Apache er op. Het lastigste stuk is nog het monitoren van alle handelingen, want het simpele feit dat je alles scant zal niet automatisch een kwaliteitsverhoging betekenen.

Opzetten van een website kan ik wel regelen.
Als ik maar de rest van mijn collega's kan overtuigen van dat wij door middel van alles scannen wij onze werk beter onder controle hebben.
Zijn er hier geen applicaties die wij kunnen testen?
Hoe kan ik zo een scannen verbinden met een website zodat alle gegevens actueel op de site uploaded word?

Dat wij alles scannen zal zeker een verbetering zijn want, door dat wij alles scannen worden veel minder fouten gemaakt en wij weten dan ook waar de goederen staan.

Mijn grootste uitdaging op dit moment is dat ik dit wel moet aantonen.

Technisch gezien niet zo complex (tenminste op het eerste oog). Alleen wat je wilt raakt ook het werk van mensen. Tenslotte zullen mensen aangesproken gaan worden op fouten. Zal niet iedereen toejuichen, ongeacht het bespaarde geld.

Wil je dit laten slagen dan zul je op z'n minst een goede inschatting moeten hebben van kosten die gemaakt worden door het zoeken van artikelen, herstellen van fouten, etc... Moeilijkste zal nog zijn om te bedenken hoe de scanners er voor gaan zorgen dat een en ander beter gaat verlopen. Zwart wit gesteld. Als ik keurig een product scan en daarna alsnog naar een verkeerd station breng koop je er niks voor.

Helaas is dit niet zo maar even met een applicatie aan te tonen. En er dient nog verder gekeken te worden, want die scanners worden nu toch ook ergens voor gebruikt. Dus hoe integreer je beide processen.

Scanners gedragen zich eigenlijk als toetsenborden. Dus overal waar je een invoerveld hebt kun je gebruik maken van de scanner. Dus ook een formulier op bijv. een website kan geschikt zijn.

RogerS

Ik wil je nu al 1000 maal bedanken want, jij heb velen vragen in mijn hoofd waar ik geen antwoord voor had al beantwoord!

Mensen en veranderingen gaan helaas niet altijd samen, vaak willen zijn niet en niets veranderen en vinden alle veranderingen maar lastig.

Dat ik alles scan en dat men altijd kan zien waar wat staat en hoe ver men bezig is met verplaatsen van zo een eenheid dat dit alles actueel zichtbaar is is al een enorme vooruitgang!
Dit gaat al een enorme rust creëren op de werkvloer, en daarmee kan ik aantonen dat het werkt.

De scanners worden op dit moment gebruikt om de producten te scannen in de eenheden (dozen), voor de laad proces.
Met de applicatie die wij op dit moment gebruiken mag ik helaas niet doen, vandaar dat ik dan ook opzoek ben naar iets anders daar omheen.

Wat ik nu van jou heb begrepen is dat ik eigenlijk een simpel programma nodig heb die ik op een van de scanners kan installeren waarmee ik zo een formulier invul en deze direct upload naar een website, klokt dit?
Het moet niet anders doen dan eenheid scannen barcode van de locatie scannen en daarmee de eenheid registreren op de nieuwe locatie.

Laatst bewerkt:
Dan nog een puntje. Check voordat je begint met iets hoe het huidige scanprogramma gebruik maakt van de scanner. Mogelijk is het nog niet zo makkelijk om tijdens het werk te wisselen tussen beide toepassingen. En dat zou dan alleen maar frustratie opleveren.

Beste route, maar mogelijk niet de makkelijkste is het aansluiten bij de software die je nu al hebt. Die zal toch vast ook iets met voorraad doen.

Medewerker die de eenheden verplaats kan heledag gebruik maken van zo een scanner om alleen maar eenheden te verplaatsen. Het zal niet nodig zijn om tussen 2 aplicaties te switchen.

Hoe kan dan aan zo een aplicatie komen kun jij dat aanleveten? Wat kan het ongeveer gaan kosten? Of waar kan ik zo een test versie krijgen?

Je hebt niks aan een applicatie alleen. Elke applicatie zal aangepast moeten worden aan de werkprocessen zoals jij die graag wilt hebben. Voor zover ik weet zijn er geen kant en klare demo's die je even kunt installeren om te laten zien dat het werkt.

Het is geen probleem iets voor je te maken, maar dan zou het toch echt fijn zijn om, liefst op lokatie, te kijken hoe een en ander verloopt in de praktijk. En welke technische platformen beschikbaar zijn om een en ander te realiseren. Eerste gesprek is bij mij altijd vrijblijvend en gratis. Dan kan ik op basis van de complete informatie een goede prijsrichting geven. In de simpelste vorm zou je voor een € 1000,- klaar moeten zijn, maar nogmaals het hangt van heel veel factoren af.

Het is me helemaal duidelijk.
Ik heb nu even tijd nodig om alles op een rij te zetten en zal ook met de rest van de groep gaan overleggen.

Ik hoop snel hierop bij jou terug te komen.

Veel dank, Kaan

Is prima. Ik hoor het graag. Weet alleen niet of ik goed via PM op dit forum bereikbaar ben. En anders mag je het volgende mailadres wel gebruiken: nl (at) centio (punt) info

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan