• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Organiseren Toernooi, excel probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

tshw3

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2017
Berichten
92
Hallo Excel experts,

Ik organiseer een toernooi bestaande uit 20 koppels, dat allen 6 rondes gaat spelen.
Het is de bedoeling dat iedere koppel tegen 6 verschillende tegenstanders komt (10 tafels beschikbaar per ronde).

Nu wil ik ook dat de tegenstander "Random" is,
Wie kan mij de gouden tip geven om in excel dit te kunnen indelen.

Al is het maar een formule die kan controleren dat er nooit een tegenstander in verschillende rondes tegen dezelfde tegenstander kan komen.
In de bijlage een voorbeeldschema, maar die klopt dus niet omdat sommige nummers (namen) in verschillende rondes tegen elkaar spelen en dat is nou net niet de bedoeling.

Ik voorzie 2 oplossingen:
Een macro die automatisch op basis van aantal deelnemers, en rondes personen kan indelen maar dit lijkt me heel ingewikkeld.

Oplossing 2 is een soort formule die in alle 6 rondes kan controleren, twee keer of meer tegen een en dezelfde nummer moet spelen en als dat het geval is het vakje geel wordt ofsow zodat ik het kan aanpassen.

Moeilijke vraag misschien, maar lijkt me geweldig als iemand het antwoord hier op heeft!

Met vriendelijke groet,
Teun Slagter
 

Bijlagen

  • Toernooi.xlsx
    11 KB · Weergaven: 64
hier een eenvoudig testhulpje zie blad2:
 

Bijlagen

  • Toernooi 2.xlsm
    27,8 KB · Weergaven: 71
hallo Teun Slagter,
ik zou hem nog even op niet opgelost zetten,
er zijn misschien helpers die het geheel automatisch kunnen maken.
 
hallo Teun Slagter,
ik zou hem nog even op niet opgelost zetten,
er zijn misschien helpers die het geheel automatisch kunnen maken.

Dat is een goede tip, ik organiseer regelmatig toernootjes waar zulke schema's voor gebruikt worden.
Zo heb ik ook af en toe een BYE in een ronde, als ik dit nu in het schema zet geeft de VBA een foutmelding aan. Ik moet dus nog even opzoeken hoe je kan toevoegen aan de macro if bye than 0 of iets in die richting.
Ook heb ik af en toe 7 rondes i.p.v. 6 maar daar moet ik in de macro gewoon een groter celbereik invoeren lijkt mij.

Nogmaals dank voor het document want ik kan het in ieder geval nu controleren.
 
Een geheel andere benadering is om (wat ik noem) de "kralen-ketting"-methode te gebruiken.
Voer geheel random de loting voor de eerste ronde uit en laat daarna koppel 1 een tafel omhoog schuiven en koppel 2 een tafel omlaag schuiven.
Simpel, maar doeltreffend. Zie bijlage.
 

Bijlagen

  • ToernooiHelpMij.xlsx
    21,1 KB · Weergaven: 68
Laatst bewerkt:
Een geheel andere benadering is om (wat ik noem) de "kralen-ketting"-methode te gebruiken.
Voer geheel random de loting voor de eerste ronde uit en laat daarna koppel 1 een tafel omhoog schuiven en koppel 2 een tafel omlaag schuiven.
Simpel, maar doeltreffend. Zie bijlage.

Dank voor uw reactie, dit is inderdaad een hele andere benadering.
Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk:

- Ronde 2 tot en met 6 snap ik, die neemt een getal (cel) uit voorgaande ronde.
maar als ik bijvoorbeeld 21 koppels zou hebben dan moet je werken met byes en dan werkt dit schema denk ik niet (want dan moet iedereen 5 wedstrijden spelen van de 6 i.v.m. iedereen moet gelijk aantal punten kunnen halen. en met een maximale bezetting van 10 tafels betekent dit dus dat iedere koppel een ronde vrij is.

Ik denk ook niet dat ik helemaal duidelijk ben geweest met de eerste post. Ik organiseer een toernooi met nu 22 koppels die ingeschreven staan. Maar ik kan afmeldingen krijgen op de dag zelf. Dus ik ben uitgegaan van 20, 21 of 22 koppels die ik van tevoren indeel. Om dit eerlijk te houden en hier geen invloed op wil hebben moet het random gegenereerd worden of door middel van de kralen-ketting ingedeeld. Zie bijlage 1 schema die ik heb gemaakt. Het zou natuurlijk leuk zijn dat iets gemaakt kan worden (maar eerlijk gezegd geen idee hoe) dat als ik 19 mensen heb dat die alsnog kan berekenen wie tegen wie moet in welke ronde, met evenveel wedstrijden gespeeld.

Klinkt beetje ingewikkeld misschien maar dat komt dan vooral door mijn onduidelijke uitleg denk ik. Zie bijlage, heb je hier ideeën over? Voor de privacy alle namen even uit het document gelaten.
Document is op de een of andere manier 5 mb groot, dus vandaar via wetransfer (ik hoop dat dit mag). https://we.tl/t-gK8NPeo5Np
 
Laatst bewerkt:
stel dat er 21 koppels zijn.
dan is koppel 22 een "Bay"
om de punten te berekenen kun je dan voor de koppels die een 22 hebben gehad (dus maar 5 wedstrijden) de score vermenigvuldigen met 6/5.
 
hier een eenvoudig testhulpje zie blad2:

Hallo Sylvester,

Ik ben druk aan het kijken wat de beste oplossing is. Dit schemaatje blijf ik ook heel interessant vinden.
Ik heb het iets aangepast zodat het in celbereik past en ruimte is voor 7 rondes, en eventuele byes.

Nu wordt er alleen 1 check niet gedaan en dat is het volgende:
- Hoeveel wedstrijden per nummer wordt gespeeld (bijvoorbeeld team 1, speelt x aantal wedstrijden, en team 2 speelt x aantal.
- hierdoor valt ook te controleren of alle teams een gelijk aantal wedstrijden spelen.

Enig idee wat voor macro of formule hier uitkomst voor zou kunnen bieden?
 

Bijlagen

  • Toernooi macro voor controleren toernooischema.xlsm
    28,2 KB · Weergaven: 58
grijs kolommetje erbij:
 

Bijlagen

  • Toernooi macro voor controleren toernooischema 2.xlsm
    26,5 KB · Weergaven: 42
ik ben heel benieuwd hoe het schema er uit gaat zien als het aantal deelnemers oneven is.

als je dat laat zien, is het misschien te automatiseren.
voor een even aantal deelnemers en weinig wedstrijden in verhouding met het aantal deelnemers,
heb je al een oplossing met de rozenkransmethode van Conseclusie.
(ps deze methode kan beter in een macrootje opgenomen worden dan hoeft het herberekenen niet op handmatig te staan )
 
bij een even aantal koppels klikken tot je geen bye meer ziet
bij een oneven aantal koppels klikken tot je geen byes meer ziet op de laatste tafel
Aantal gespeelde rondes per koppel is te zien in kolom C.
Mogelijks verder te optimaliseren zodat ieder koppel maar 1 keer bye kan worden.
Mogelijks ook nog een optie om bepaalde combinaties van koppels uit te sluiten wegens bepaalde onverenigbaarheden etc (ruzies)
 

Bijlagen

  • Toernooi 2.xlsm
    53,5 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Hallo meedenkers.
Ik heb dit probleem indertijd ook voor een jeu de boules programma gehad. Er zijn hiervoor verschillende programma voor in omloop. Maar geen enkel programma kon voorkomen dat in een bepaalde ronden dezelfde speler of medespeler aan elkaar gekoppelt werden. Bijna altijd wordt er met random nummering gewerkt. Bij Jeu de Boules is het mogelijk dat er 2 tegen 2 of 2 tegen 3 of 3 tegen 3 wordt gespeeld. De meest zekere oplossing is om eerst handmatig schema’s te maken. Waarbij je dan er voor zorgt dat in schema elke partij telkens verschillende spelers spelen. Vervolgens kan je wel voor de spelers een random nummering maken. Het toegewezen nummer correspondeerd dan met het nummer op je schema. Je kan dit dan zelf zo mooi uitwerken als nodig is. Ik heb dit in Access gedaan. Maar in Excel zou dit ook kunnen. Elk schema is dan een tabblad. Alle spelers kan je in een tabblad zetten en bij aanwezigheid selecteren en er dan een random nummerring op loslaten.
Succes
 
Maar geen enkel programma kon voorkomen dat in een bepaalde ronden dezelfde speler of medespeler aan elkaar gekoppeld werden.
de kralenketting van Conseclusie in #7 en mijn oplossing in #14 hebben daar geen last van.

Daarnaast zou ik gevoelsmatig de voorkeur geven aan de oplossing van Conseclusie, het lijkt het best op een voetbalcompetitie.
Ook het probleem van de "bye" kan daardoor gecounterd worden, die wordt namelijk ook mee doorgeschoven.
 
Laatst bewerkt:
Organiseren enz

Hallo Teun,

Dit lijkt heelveel op een bridge schema. Voor welke sport vraag je dit schema?.

Voor bridge kun je allerlei schema's gewoon downloaden. Het schema is dus steeds
het zelfde, alleen de deelnemers geeft je elke nieuwe dag/wedstrijd een nieuw = ander paarnummer.

Groet

Dirk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan