os niet kunnen vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

stoeprand

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2004
mijn computer wil niet meer opstarten kan ook niet in bios komen. al ik hem aandruk dan komt er te staan 1962:kan geen os vinden. voor de rest branden alle lichtjes behalve die van de diskette station. ik hoop dat iemand me verder kan helpen. en mij kan vertellen wat os betekend.

Heb je een IBM?

OS = operating system, oftewel het besturingsysteem zoals DOS, Windows95, XP en linux.

Als de harde schijf niet helemaal in orde is of je gebruikt een diskette zonder Bootsector dan kun je deze melding krijgen. Verwijder dus een eventuele diskette.

maar dan behoor je wel in de bios te kunnen.

Ehm kan t geen probleem met t toetsenbord zijn? (maar dan krijg je volgens mij een andere melding)

Oude IBM PC's hebben (net als Compaq toen) het BIOS besturingsysteem op de harde schijf staan. Als de schijf niet werkt kun je dus niet het BIOS aanpassen.

ehm dan praten we dus over een antieke pc?
(misschien dan maar verkopen aan een museum, stoeprand? :cool: )

Gezien de melding "1962:kan geen os vinden" denk ik inderdaad aan een oude IBM. IBM gebruik(te) vaak cijfers om aan te geven waar het BIOS strandde.

Geplaatst door Tiborv
Gezien de melding "1962:kan geen os vinden" denk ik inderdaad aan een oude IBM. IBM gebruik(te) vaak cijfers om aan te geven waar het BIOS strandde.

Zo oud hoeven ze nog niet te zijn, zelfs de laatste Netfinity's gebruiken deze codes nog.

P.S. al f1 geprobeert om in de bios te komen?

klop ik heb een ibm. de diskette heb ik al geprobeert werkt niet. het is eigen lijk begonnen van de een op andere dag dat ik opeens een blauw scherm kreeg met opstarten waarop stand iets over hardware niet goed ingesteld. en dat ik het kon veranderen in veilig modus. maar ik kon veilige modus niet in vanwege een gemist hall.dll bestand. daarna kreeg ik dit. f1 heb ik ook al geprobeerd maar kom nu niet verder dan die tekst boven in de vraag.

ik hoop dat iemand een oplossing weet wat ik kan doen of waar het aan licht

1692 duidt er in elk geval op dat de harddisk (lees OS) niet gevonden wordt, als dit vooraf gegaan werd door jou beschreven foutmelding.....lijkt het er verdacht veel op dat de hardisk overleden is.

Redenatie:
Os niet gevonden--->geen harddisk (of niet in bios) of niets erop
Niet in bios kunnen komen--->bios partitie op harddisk onbereikbaar door defecte harddisk

ik heb thuis nog een andere harddisk kan ik die er proberen in te zetten. of gaat dat niet lukken.
wat moet ik anders doen als bovenstaande niet gaat lukken?

Eerst zeker weten dat de harde schijf kaduuk is. Dit kun je inderdaad testen door er een andere schijf in te hangen. Controleer wel eerst de verbindingen/stekkers van de harde schijf en moederbord.

ik heb het met die andere harde schijf geprobeert. maar daar doet ie ook helemaal niks mee.
teminste ik krijg weer de zelfde melding.
ik denk zelf dat het is gekomen met een programma dat ik heb open laten staan. toen ben ik een tijd weggeweest en toen kwam eerst een melding dat er iets met me hardware of software niet goed was. toen hield ie er mee op. het programma brust was het.
ik hoop dat iemand weet wat ik eraan kan doen

Ik ben ook bang dat je dit niet zo kunt controleren, immers de harddisk staat niet goed in de bios (geeft dus error 1962) maar je kan niet in de bios komen omdat je de bios partitie niet op die harddisk hebt staan.
Je zou wel kunnen proberen om de 'defecte' harddisk in een andere pc te hangen als slave en dan met een diagnose tooltje de harddisk te controleren.

ik heb de batterij eruit gehaald ik weet niet of dat er mee te maken heeft maar nu kan ik dus wel weer in bios komen. dan start ie verder op zodat je kan kiesen tussen windows xp of windows veilig modus. ik kies eerst veilige modus komt er te staan dat ik een bestand mis. dus kan ik niet inkomen. dan druk ik op windows xp krijg ik een volgen scherm daar kan ik kiesen uit veilige modus enzo. maakt niet uit wat ik dan indruk maar dan komt er te staan naar het opstart scherm er is een probleem op getreden en windows is afgesloten om extra schade te voorkomen. UNMOUTABLE_BOOT_VOLUME

ik hoop dat iemand weet wat dit betekent alvast bedankt.
oja ik heb geprobeerd met floppy op te starten maar dat lukt niet echt. ms dos floppy dan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan