os wissel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Boekenwurm

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Berichten
192
hallo!
Ik heb voor een appel en een ei een mac G4 met OS9.0.4 erop overgenomen om wat te expirimenteren. Op dat apparaat draait of all browsers IE5, en zoeken bij mozilla leerde mij dat dat niet zal lukken (niets anders ook trouwens). Vraag luidt nu: is het doenlijk op deze machine OSX te laten draaien, en zo ja, hoe kom ik aan een schijf daarvan?
 
Mocht je willen "upgraden" naar OSX, houd rekening met het volgende:
1. Eerst, terwijl je nog in OS9 bent, je firmware up to date brengen. Of je firmware up to date is, vind je hier.
2. Zorg ervoor dat je over voldoende RAM beschikt. Minimum 512MB wordt aanbevolen. De meer de beter.
3. OSX komt vandaag de dag op DVD. Kan de optische drive van jouw G4 DVDs lezen?

Mocht je nog vragen hebben, hier loopt altijd wel een Mac-fan rond! :)

EDIT: een browser als iCab werkt nog op OS9.
 
Laatst bewerkt:
Osx

Bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden!
Ik heb gelezen over firmware upgraden, mar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat moet. Kan dat binnen het kader van dit forum in een paar zinnetjes verteld worden, of moet ik op zoek naar een MAC adept in de buurt? (moeilijk:))
 
Bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden!
Ik heb gelezen over firmware upgraden, mar het is mij niet helemaal duidelijk hoe dat moet. Kan dat binnen het kader van dit forum in een paar zinnetjes verteld worden, of moet ik op zoek naar een MAC adept in de buurt? (moeilijk:))

Uiteindelijk gaat het gewoon over een stukje software laten draaien, of niet... afhankelijk van het type Mac dat je hebt. Een G4, zeg je, maar weet je exact welk model, want als ik naar dat overzicht ga kijken, dan zie ik dat er bij verschillende G4 modellen geen firmware update nodig is.
Verder kun je ook via Apple het huidige OS upgraden van de 9.04 waarmee je nu werkt tot 9.2.2 (de hoogste versie van OS9). Dat dient wel in stappen te gebeuren (eerst 9.1, enz.)
 
pfoei, da's snel!
'K ga zoeken, en heb al gezien dat wel iets moet updaten.
Bedankt.

A propos: die iCab browser zie ik wel op hun site, maar is niet te downloaden (gisteren tenminste)
 
Laatst bewerkt:
Os 9.0.4 > Osx 10.1/2

Hallao, Heb van de MAC site firmware update gedownload, maar installeren doet ie het niet, schijnt iets te moeten gebeuren met de "programeurs knop" voorop mijn mac, maar ik kan niet vinden hoe. Kan iemand mij dat duidelijk maken?

Bij voorbaat dank! Paulus "boekenwurm"
 
Hi, boekenwurm, nu hebben we wel degelijk het exacte type van jouw Macje nodig. Ik herinner me op mijn iMac G3 DV dat de programmeertoets zich aan de zijkant bevindt, in dezelfde uitsparing waar ook de USB en Firewire poorten zijn. Het gaat om een klein rond knopje. Er zijn twee van die kleine ronde knopjes, maar eentje daarvan heeft de afbeelding van een driehoekje dat, als ik me niet vergis, naar links wijst.
Helpt dat?

EDIT: Gevonden! Als je dit artikel opent en doorscrolt tot je een illustratie tegenkomt, zie je dat de programmeerknop de rechterknop van de twee vooraan is.


http://www0.info.apple.com/images/kbase/75131/75131_1.GIF
 
Laatst bewerkt:
mac os wissel

ben nu even bezig meer geheugen te zoeken, en heb inmiddels een schijf van osx.
Één vraagje blijft nog staan: Hoe voer ik een firmware update uit? Ik kan die update wel vinden, maar het installeren ervan is mij (nog) niet duidelijk. Als er iemand is die mij dat kan uitleggen, HEEL graag.
 
Hi, BW, de uitleg staat, ook in het Nederlands, in het artikel waarnaar ik vroeger reeds gelinkt heb. Volg gewoon de nederlandstalige instructies in dat artikel.
Sukses!
 
:thumb:
Blij met je reactie, maar op het moment heb ik even geen tijd om verder te gaan stoeien met m'n mac, want ik moet de woonkamer opknappen, dat gaat uiteraard voor.
Tot binnenkort.
 
terug van weggeweest

Dag mensen!
Eindelijk klaar met verbouwen van de woonkamer, kan ik weer eens wat met de mac doen.
Heb nu voldoende geheugen (hoop ik) en de firmware-update uitgevoerd. Ik heb een dvd met OSX van mijn broer gekregen, maar de vraag is, hoe moet ik die installeren?
Op de bij de mac geleverde cd staat starten met de "C" toets ingedrukt, maar dat deed niets met de dvd. Iemand een idee?
 
stop de dvd eens in het apparaat. Krijg je een cd icoon op je bureaublad?
klik er op en kijk in de map. Druk op installeer Macosx en dan moet hij
opstarten van dvd. Zo niet, dan is er iets met die dvd aan de hand.

LaPasta
 
Mac herkent de dvd niet, denk dus dat die niet goed is, andere dvd's leest ie wel.
Avontuur Mac loopt klaarblijkelijk op een misser uit. Had speciaal 512Mb sdram aangeschaft maar om nou met os9.2.2 te gaan internetten met een eeuwenoude IE4, lijkt me niks.
Ik vermoed dat de dvd die ik gekregen heb een herstel dvd is, en ik moet natuurlijk een installatie dvd hebben. Ga wel verder zoeken.
Voorlopig weer even bezig met linux (linuxmint, op een oude windhoos pc, maar dat loopt wel).
Jullie horen nog van mij, ik hoop dat ik ook van jullie nog iets hoor dat mij kan helpen!
Groetjes, boekenwurm.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een tijdje weggeweest, maar lees nu de moeilijkheden die je ondervindt.

Het lijkt alsof de DVD waarover je beschikt eentje is dat specifiek is voor een bepaald model. Mocht dat zo zijn, dan is het inderdaad onmogelijk om die DVD te gebruiken. Je zou een "universele" installer moeten hebben.
 
Ik ben al aan het zoeken! In ieder geval bedankt voor de reactie, jullie horen weer van mij.
Paulus boekenwurm:thumb:

Ben al een tijdje aan het zoeken,maar het vlot niet erg. zodra ik wat heb laat ik het weten!.
 
Laatst bewerkt:
:p
Hallo, daar ben ik weer. Met dat schijfje OS X wil niet zo best lukken, en ik wilde toch die mac draaien, dus heb ik er (!) LINUX opgezet, en wel Ubuntu7.04. Dat ging relatief makkelijk, maar er moet wel nog wat aan getuned worden. Dat ben ik nu aan het doen, alleen: waar moet ik nu m´n vragen posten: bij Mac of bij Linux?:rolleyes:
 
Heb nu toch eindelijk OS X10.3 op m'n ouwe mac, en het draait. Alleen zit ik aan te hikken tegen het superviser gebeuren. Ik schijn een foutje gemaakt te hebben met het invoeren van m'n wacht woord, en mag niet verder! Nu zou ik graag zowel het wachtwoord als de gebruikers naam veranderen, kan dat?
 
Het wachtwoord resetten kan je via je cd/dvd doen. Opstarten met c ingedrukt taal en dan wachtwoord resetten. Als het goed is moet dat goed gaan.

LaPasta
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan