OSI Model

Status
Niet open voor verdere reacties.

Helpmijtoch

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2008
Dag allemaal,

Ik heb even een vraag in de Data-Link Laag van het OSI model. Ik kan het niet op internet vinden. Wie kan mij uitleggen waarom er een MAC adres nodig is in de frames? Ik bedoel: de autenticatie (Sender/receiver) gebeurd toch eigenlijk op IP-basis in de Network Layer? Waar is het MAC adres dan voor nodig?

Bedankt! :thumb:

Het MAC adres is het unieke adres op je eigen netwerk. Een router-switch koppelt dat aan een IP-adres. Tussen de switch en de computer wordt echter steeds gepraat op niveau 2 NIET 3. Als er een hub/switch tussen zit behandeld die het frame ook aan de hand van het MAC-adres, niet het IP want dat ziet laag 2 niet eens.

IP word alleen "gepraat" tussen eindpunten in het netwerk, alle verkeer gaat over ethernet (laag 2). Binnen een netwerk kent elk device alle MAC adressen van elk ander apparaat. Normaal gesproken ontvangt een ethernet poort ook alle pakketten van elke client op het netwerk, maar gebruikt alleen de pakketten met het eigen MAC adres. Ethernet werkt dus door flooding en eindverkeer bestemt voor een bepaald doel wordt herkend door de unieke MAC. Natuurlijk schaalt dit voor geen meter en daarom deel je netwerken op met switches. Switches leren de MAC adressen van alle nodes op een poort en als de bestemming hangt aan een andere poort wordt alleen dat deel van het netwerk lastig gevallen door je pakketje.

IP draait hierboven om verkeer tussen netwerken mogelijk te maken. Laag 2 kan in principe elk type netwerk zijn zolang het een pakket uiteindelijk maar bij een bepaald adres af kan leveren.

Hoi Wampier,

Super bedankt voor je reactie. Het is me helemaal duidelijk.

Gr. BJ

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan