Oude Compaq geeft geen beeld meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berjos3

Gebruiker
Lid geworden
3 aug 2001
Ik hoop dat ik 'm bij het goede forum zet...

Ik heb hier thuis een oude (8 jaar) Compaq Pressario 5296 staan, beetje een PC waar weinig op wordt gedaan maar mijn vader maakt er wel eens gebruik van. Simpel ding, gewoon voor een beetje surfen en teksten tikken, meer niet.
Sinds gisteravond geeft de Compaq geen beeld meer. Bij het opstarten geeft de monitor (TFT Acer) de tekst 'No signal input' en de PC start weliswaar, maar er gebeurt verder niets, ik hoor ook geen piepjes ofzo. De PC zelf draait gewoon (ventilator) maar er is niets te zien op het scherm. Ik heb de PC open geschroefd en na wat stof te hebben bekeken en weggehaald ben ik niets vreemd tegengekomen. Ik heb ook geen idee waar het aan ligt. De monitor doet het gewoon wél op mijn PC. Het kan de videokaart zijn (wat zijn daar de tekeken van als deze de geest geeft?) of ik dacht het motherboard maar ook daar weet ik niet van wat de symptonen zijn als deze de geest heeft gegeven.
Misschien dat ik nog andere dingen kan checken in de PC, maar ik ben daar geen expert, dus misschien kan iemand me hier op weg helpen?

Het is zoals gezegd een Compaq Pressario 5296, Windows 98 (jaja), maar ik heb even geen idee welk merk videokaart/motherboard, dat moet ik even opzoeken. Die houden jullie van me tegoed. Dus als iemand een idee heeft...?

Overigens net even gevoeld: zodra de PC opstart ratelt de harde schijf wel gewoon, maar gewoon geen beeld...iemand?

Laatst bewerkt:
Ik kan de gegevens niet meer in de papieren terugvinden, wel op het internet:

Processor

Type: Intel Pentium III 450 MHz

Installed Qty: 1

Max Supported Qty: 1
Cache memory

Type: L2 Cache - Pipeline Burst

Installed Size: 512 KB (installed) / 512 KB (max)
Mainboard

Chipset Type: Intel 440BX

Data Bus Speed: 100 MHz
Ram

Installed Size: 64 MB / 384 MB (max)

Technology: SDRAM

Memory Speed: 100 MHz

Form Factor: DIMM 168-PIN

Upgrade Rule: Max 128 MB module
Storage controller

Type: 1 x IDE - integrated - PCI

Controller Interface Type: ATA-33
Storage

Floppy Drive: 3.5" 1.44 MB floppy

Hard Drive: 1 x 10 GB - standard - ATA-33

Hard Drive (2nd): None
Optical storage

Type: DVD-ROM - IDE

Read Speed: 5x

Media Load Type: Tray
Monitor

Monitor Type: None
Graphics controller

Type: AGP 2x - integrated

Graphics Processor / Vendor: ATI RAGE LT PRO

Video Memory: SGRAM

Installed Size: 8 MB / 8 MB (max)

Supported Display Graphics: VGA (640x480), XGA (1024x768), SVGA (800x600), SXGA (1280x1024)

Video Output Supported: RGB

Opgelost!

In de oude Compaq zat nog een 3D kaart, maar ook als ik de monitor daar op aansloot kreeg ik geen beeld.
Uit wanhoop heb ik het volgende gedaan: de oude modem uit het moederboard losgekoppeld (deze werd toch niet meer gebruikt) en daar voor in de plaats de 3D kaart daarop maar aangesloten, 1 tandje lager. En jawel, meteen had ik weer beeld! De PC startte weer netjes op en na het installeren van de drivers voor de 3D kaart en monitor heb ik weer beeld op die oude Compaq. Dus een tip voor iedereen voor je het moederboard afschrijft: alles even nalopen... :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan