Oude laptop herinstalleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Beste mensen,

ik wil een oude laptop in gebruik nemen: Acer Aspire ES15.
Besturingssysteem: Windows 10 Home 64-bit

Het ding is gigantisch traag, hoewel er vrijwel niks opstaat en zelden gebruikt is.

Wat is het beste advies? Fabrieksinstellingen?
 
Ja, kan je doen!
Je kan ook eerst met Memtest86 een keer het RAM geheugen checken. (laat hem dit 's nachts doen, duurt lang). Ik heb in een verleden een keer een computer gehad die rete-traag was, en nadat ik het geheugen vervangen had was met een gelijke soort, was hij weer super snel.
 
Laatst bewerkt:
Topadvies, lekker snel ook... ;)

Ik herinner me dat het ding al langzaam was vanuit de verpakking, en compleet vol stond met Acer rotzooi. Nog steeds herinstalleren?
 
Zie mijn ninja-edit. Ik haal als eerste als die bloat-ware eraf.
Je kan ook overwegen om Windows er schoon op te zetten via een USB-stick.
 
Ja kan, hoe gaat dat in zijn werk? Heb weinig kennis.

Maar fabrieksinstellingen gaat waarschijnlijk wat sneller, en is dus handiger 1e stap? Of zie ik dat verkeerd?

Dank voor je hulp.
 
Heb zojuist een lokaal account aangemaakt om MS-account te omzeilen. Opnieuw opstarten gaat traag en zei net dat hij de actie niet kon voltooie of zoiets, en ik moest op activeren drukken. Oh, nu krijg ik een startscherm opeens...

Volgens mij zie ik via dat lokale account ook gewoon alle bestanden die er nog op stonden, of mis ik wat denk je?
 
Mocht het nog niet ge-opperd zijn, een SSD vervangen voor de HDD , maar aangezien je niet veel kennis hebt zoals je aangeeft in #5, is het handiger dit te laten doen ..
 
Ik probeer uiteraard eerst de weinige bestanden op USB te zetten, je weet maar nooit...

Ik krijg regelmatig de melding:

'Server is bezet
Deze actie kan niet worden voltooid omdat het andere programma bezig is. Klik op activeren om naar dit programma over te schakelen en het probleem op te lossen.'

Hier beschreven. Maar in opstarten staat geen AbDocsDllloader, zoals hier beschreven staat.

Na opstarten staat er wel een gigantische lijst bij 'Processen': 2 Toepassingen, 60 Achtergrondprocessen en 36 Windows-processen. is dat normaal? Lijkt wat veel.
 
Windows is groot, dus zoveel is normaal.
Ik raad aan om Windows bij Microsoft te downloaden.

Doe ook een geheugen check.
 
Heeeel langzaam krijg ik de bestanden op een USB, hoe herstel ik naar fabrieksinstellingen als ik klaar ben? En: is dat wat ik wil? Hij was al meteen heel langzaam, uit de doos.
 
Een computer is veel sneller wanneer de chipset drivers zijn geïnstalleerd. Wanneer niet, dan kan het erg traag zijn. Kijk op de site van Acer voor welk besturingssysteem de chipset drivers leverbaar zijn en installeer dan die Windows versie.
 
Ik heb het idee dat het geheugen ergens niet jofel is. Als de traagheid softwarematig is, dan is het vooral bij laden. Maar als je constante traagheid hebt, zet mij te denken dat je geheugen ergens niet lekker werkt. Hoeveel geheugen zit er volgens jou in, en volgens taakbeheer?

Ik zou aanraden om niet Windows te restten, maar gewoon schoon te installeren met een USB-stick.
 
installeren met een USB-stick: hoe gaat dat in zijn werk? Moet ik dan de code hebben? Kan ik die op de laptop nog ergens vinden?
 
Nog een tip: Zet er eens Linux Mint op, dan zie je pas hoe snel je laptop kan zijn.
Met misschien wat extra geheugen erin kan je laptop nog jaren mee!!


ps. snap niet dat anderen het advies niet geven om met een oude laptop te gaan stoeien met Linux. Je leert er ontzettend veel van, en je merkt gelijk dat er meer is dan alleen dat Win gebeuren. Je zult versteld staan wat je nog met je oude laptop kan doen en wat Linux je allemaal te bieden heeft.
 
Laatst bewerkt:
Linux lijkt me voor een luie gebruiker als ik niet geschikt: je zult er wat tijd in moeten investeren en die heb ik helaas niet. Ook de interesse niet echt, vrees ik... ;)

Alles moet plug and play zijn, voor mij, net als een auto. ;)
 

Dank. Dat met die ISO snap ik niet, is dat belangrijk. De link heb ik gelezen, lijkt simpel.

Als Windows 10 geïnstalleerd kan worden, zie je een overzicht van hetgeen je hebt geselecteerd en wat er tijdens de upgrade wordt behouden. Kies Wijzigen wat je wilt behouden om in te stellen dat je Persoonlijke bestanden en apps wilt behouden of Alleen persoonlijke bestanden wilt behouden of ervoor kiest tijdens de upgrade Niets te behouden.


Wat kies ik? Niets behouden? Volgens mij heb ik inmiddels alles kunnen verwijderen. Dank.
 
Linux lijkt me voor een luie gebruiker als ik niet geschikt: je zult er wat tijd in moeten investeren en die heb ik helaas niet. Ook de interesse niet echt, vrees ik... ;)

Alles moet plug and play zijn, voor mij, net als een auto. ;)

Oké, ik snap dat je niet wilt klooien met Linux, gewoon eens kijken wat het is en wat het allemaal kan. Want veel weten dat niet.
Plug en play is Linux al tijden hoor, het is vaak zelfs makkelijker dan Win.

Succes met Win!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan