oude laptop upgraden voor snel internet???

Status
Niet open voor verdere reacties.

BESTWELL

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2004
Hallo

We hebben een 20 MB internetverbinding. Mijn vriendin heeft nog een oude laptop (er staat nog windows 98 op geloof ik) die op zolder ligt stof te happen.
Op de achterkant van de laptop kun je een telefoonstekkertje insteken, maar dat is een klein stekkertje (voor een inbellijn via de telefoon).
Nu vroeg ik me af, kan deze laptop geschikt gemaakt worden voor snel internet ? Er zal dus een ander netwerkkaartje inmoeten ofzo.

Nu is mijn vraag, is dit mogelijk en zoja is dit enigszins zelf te doen ? Ik heb nog nooit een laptop van binnen gezien namelijk en ik kan me voorstellen dat het allemaal meer geklooi is ...
Ik verwacht niet ook niet al te veel prestaties van de laptop, als we alleen maar een beetje kunnen surfen op internet zou dat tof zijn. En het moet dus geen kapitalen kosten ;)

Met een laptop is het niet mogelijk zoals bij een gewone PC om insteekkaartjes te plaatsen.
Wat wel mogelijk is een PCMCIA kaart te plaatsen als de laptop over zo'n slot beschikt.
Als je over een router beschikt waarmee draadloos internet mogelijk is zou je een PCMCIA draadloze netwerkkaart kunnen kopen.
Anders een PCMCIA kaartje kopen met een netwerkaansluiting, zodat je via een kabel op de router of moem aan kunt sluiten.
Een andere mogelijkheid is via USB, maar omdat het een zeer oude laptop is raad ik dit af, omdat deze waarschijnlijk geen USB 2.0 heeft.

Gewoon even wat draadloze prijzen http://shopping.kelkoo.nl/ss-pcmcia-netwerk-kaart.html

Laatst bewerkt:
Ik ben maar een leek ;)
Nog nooit van een USB netwerk adapter gehoord, hoe werkt dat precies ?

Het zou mooi zijn als ik de laptop niet open zou hoeven te schroeven. (moet ik natuurlijk wel een usb poort erop hebben zitten natuurlijk, zal van de week wel kijken....)
Kun je dat dan in een usb poort prikken en aan de andere kant kan je er dan de (grotere type) telefoonstekker inprikken ? Ik heb nl. geen draadloos internet.

Zo'n oude laptop heeft waarschijnlijk nog USB1.0 en dat zal erg traag werken. Trouwens een netwerk USB adapter via een kabel heb ik ook nog nooit gezien.

Daarom is de PCMCIA kaart waarschijnlijk de beste optie als je tenminste zo'n slot hebt ( meestal wel ) deze zijn er ook met een stekker netwerk aansluiting.
Ik heb er hier nog eentje liggen.

Effe een linkje, hier heb je er bijvoorbeeld eentje: http://www.sitecom.com/product.php?...productcode=CB-001&productid=74&subgroupid=35

Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben een zgn. Livebox van Orange. Maar zijn niet geabonneeerd op draadloos internet.
Bij ons gaat er een kabel naar de gewone compuer die boven staat, maar er is nog een 2e aansluiting voor een andere computer op de livebox. Die willen we benutten om (incidenteel) de laptop beneden aan te sluiten.

Ik moet dus even kijken of er een slot opzit voor een PCMCIA kaart. En dan moet ik er dus 1 met stekkeruitgang hebben.

En wat als er niet zo'n PCMCIA slot opzit, maar wel een USB1 ipb USB2 kan dat dan helemaal niet ? Ik bedoel heeft ie dan meteen de snelheid van een inbellijntje ?

Kijk nou eerst even of je zo'n kaartje in je laptop kan stoppen.

Ik heb er eventueel wel eentje voor je liggen en mag je van mij gratis hebben exclusief de verzendkosten dan natuurlijk, maar volgens mij kan die door de brievenbus en kan de kop niet kosten.
Als je in de buurt van het Westland woont, maar je hem ook op komen halen.

Even gekeken, er zit inderdaad een ingang op wat best wel eens een PCMCIA-slot zou kunnen wezen.
Er zit een soort klepje voor net als bij een videorecorder, als je die indrukt zie je aan het eind wat connectortjes zitten. Aan de grootte te zien is dit hetzelfde slot als wat jij bedoelt.

Aardig van je dat je die van jou aanbiedt ! Wij wonen zelf in Katwijk, niet zo heel ver weg, maar als je hem zou kunnen opsturen zou dat top zijn. Enne, we hebben er best wel een bos bloemen ofzoiets voor over :).

Dat zal waarschijnlijk wel gaan passen.

Ik heb je een prive bericht gestuurd met mijn emailadres, zodat we adres en bankgegevens uit kunnen wisselen. Dat doen we niet hier !

Je krijgt hem echt helemaal gratis op de verzendkosten na dan.
Het weegt in totaal net iets meer dan 100 gram, dus de verzendkosten zijn 1,76 euro
http://www.tntpost.nl/voorthuis/brieven-en-kaarten/tarieven/Brievenbuspost_binnen_Nederland.aspx

Wil je toch iets kwijt, zal Helpmij erg blij zijn met een kleine donatie aan de vereniging, maar dat is geheel vrijblijvend.

Ik gebruik dit kaartje tovh nooit meer en ik heb er voor noodgevallen nog een paar liggen.
Ik had ze maar bewaard, omdat ik het zonde vind om zoiets weg te gooien en een gevoel had dat ik daar ooit nog eens iemand gelukkig mee kon maken.

Het is een Sitecom Fast Ethernet PC Card inclusief originele driverdiskette.

Bij deze dus.

Laatst bewerkt:
TOP !!!
Hartstikke bedankt , ik heb je een mail gestuurd en wat mij betreft is deze vraag op het forum opgelost

Misschien hoort deze vraag in een ander forum maar misschien is deze vraag heel eenvoudig te beantwoorden ???
ik heb nu een pcmcia kaart met draadaansluiting (thanks Loonytune:)) , past precies, heb hem geinstalleerd met de bijbehorende diskette.
Alleen toen ik vervolgens de installatiecd van de livebox vanorange wilde installeren had ik 3 opties bij het installeren :
-USB aansluiting
-Fast ethernet aansluiting
-Draadloze USB adapter

Ik koos voor de optie 2 , fast ethernet aansluiting. Bij het installeren kreeg ik de melding "netwerkkaart niet gevonden".. (2 x geprobeerd te installeren). Vervolgens heb ik gekozen voor de optie Draadloze USB adapter. Bij het installeren gaat ie 300 seconden zoeken naar een verbinding maar na die tijd krijg ik echter een melding van "USB aansluiting niet gevonden" (of zoiets)...

En nu komt het probleem : ik kan helemaal niet meer voor een andere optie kiezen bij het installeren.... Als ik de installatiecd van de livebox laad,wacht ie weer 300 seconden en zegt dat ie niks gevonden heeft van een draadloze usb aansluiting. Ik kom niet meer bij het "hoofdmenu"van de orange cd ????
Ik moet denk ik toch de Fast ethernetoptie moet hebben ???

Start even een nieuwe topic.

de netwerkkaart is goed dat is 100% zeker, ik had hem hier voor de zekerheid nog even getest.
Je laptop is in iedergeval nu voorzien van een fast netwerkaansluiting.
Wat misschien kan zijn is dat je een crosskabel nodig hebt, ik heb er een straight kabel bij gedaan.
Zoiets verschilt soms per type modem, maar dat zal in de handleiding moeten staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan