Oude nvidia-chipset BIOS´ nog ergens???

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kenju

Gebruiker
Lid geworden
9 jul 2001
Hallo,

Ik heb een (wat oudere) laptop. Een Asus Z92M. Nu heb ik daar een tijd geleden een firmwareupgrade voor gedaan. Dit was voorheen nog nooit gedaan. Wegens een probleem leek dit me een goede oplossing, en dat probleem is ook opgelost. Wat ik echter nooit had meegekregen is dat Nvidia kennelijk een rechtzaak heeft verloren die ging over het onrechtmatig gebruik gemaakt te hebben van PCI Prefetch. Als gevolg hiervan heeft Nvidia voor alle stukken hardware die hiervan gebruik maken, een firmwareupdate uitgebracht, en de betreffende aanbieders van de ROMs verzocht de vorige firmwareversies te verwijderen.

Nu heb ik dus een update gedaan waarin de PCI Prefetch 'feature' ingebakken zit. Ik wist niet wat het inhield, en dacht 'O, zal wel goed zijn'. Nog iets wat ik een beetje jammer vind, is dat mijn laptop nu herkend wordt als A6M, aangezien Asus kennelijk gewoon een generale rom heeft uitgebracht.
Het liefst zou ik nu teruggaan naar een update waarin dit nog niet zit (de A6M naamstelling en het ongedaan maken van PCI Prefetch en natuurlijk is met name die laatste belangrijk). Echter kan ik die nergens terug vinden. Weet iemand waar ik die evt. wèl kan krijgen?
Ik heb in mijn desktopcomputer een moederbord met eveneens een Nvidia-chipset. Maar die kan ik dus beter nooit meer upgraden?

Hoi !

Systeemherstel uitvoeren naar de dag voordat je de update gedaan hebt is de eenvoudigste oplossing.

Greetz,

Harry.

Ik wil je antwoord niet in twijeltrekken hoor, maar weet je zeker dat dit ook werkt voor een firmwareupdate van de BIOS???

Hoi !

Je hebt het over een firmware-update, maar je bedoelt een bios-flash ?

Zo ja, kun je alleen terug flashen, verder geen mogelijkheden.

Greetz,

Harry.

Ja, klopt. Sorry als ik niet duidelijk genoeg was.

Maar als iemand nog een plaatsje weet waar deze vorige BIOS-roms nog te krijgen zijn, houd ik me aanbevolen...

Hoi !

Normaliter doe je een bios-flash. en maakt daarvoor een back-up van het oude bios, voor het geval dat......

Maar op de Asus-site staan in principe alle biossen die na introductie van je laptop zijn uitgebracht; met de vermelding erbij wat ermee wordt verbeterd.

Trommel hier: http://support.asus.com/ even de gegevens van je laptop in, en kijk bij bios .....

Greetz,

Harry.

Heb je hier ook zelf naar gekeken, of zeg je het maar uit logica, omdat je hebt gezien, cq. weet dat het zo werkt? Wanneer ik mijn laptop opzoek, zie ik maar één BIOS staan, nl. die ik heb geïnstalleerd. Normaal gesproken zou je inderdaad gewoon alle BIOS-firmware-updates zien, maar ik zie er maar één (met omschrijving "BIOS 0913
Disable PCI prefetch feature"), wat overeen komt met wat ik in mijn openingspost al aangaf:
de betreffende aanbieders van de ROMs verzocht de vorige firmwareversies te verwijderen.

Maar misschien dat ik verkeerd kijk? Zo ja, zou je dan eens wat specifieker kunnen omschrijven hoe ik moet klikken op de Asus-website? Of een directe link kunnen geven?

Hoi !

Zal morgen even voor je aan 't werk gaan om de oudere versie's boven water te krijgen.

Greetz,

Harry.

Hoi !

Je had inderdaad gelijk: heb even met de technische dienst van Asus Nederland (http://www.kellysearch.nl/nl-company-350415121.html) gebeld.

Het is Asus wettelijk verboden oudere biossen nog te verspreiden voor je laptop, op straffe van een dwangsom !

Maar evenals ik gaat de TD ervan uit dat de klanten een back-up maken voordat ze hun bios flashen (met Afudos wordt dat ook duidelijk aangeraden op het scherm), en die dus terug kunnen zetten.

Je kunt,( mits dit niet gebeurd is) alleen nog contact met andere bezitters van de Z92M zoeken en vragen evt. een bios-backup aan je op te sturen.

http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&SLanguage=en-us

Hmm, dat zal idd waarschijnlijk mijn beste optie zijn. Erg bedankt voor de gedane moeite en je antwoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan