oude os verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

senior

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Berichten
992
Ik heb sinds kort win xp home geinstalleerd via een dualboot. ik heb het een poosje aangezien en ben er best tevreden over. Mijn vraag is: is het zinvol om win98 se welke op een andere partitie staat te verwijderen om bijv. snelheid te winnen ? schijfruimte heb ik genoeg. groetjes

senior
 
Snelheid zal je er niet mee winnen, alleen wat schijfruimte.
Mischien iets snelheids winst bij de opstart, omdat je de dualboot menu over kan slaan.
Ik dacht ook dat met een dualboot er nog dingen van WinXP op de C-schijf geschreven werden.
Dus als je C leeg maakt kunnen er dingen ontbreken voor WinXP.
(zeker weten doe ik dit niet)

Als je nog oude programma's gebruikt die niet met WinXP kunnen werken, zou je kunnen overwegen om Win98 te laten staan voor die programma's.
 
oude os

bedankt voor je reaktie, maar dan durf ik win98 niet te verwijderen anders moet ik win xp ook weer opnieuw installeren. jammer van de schijfruimte maar dat heb ik er niet voor over. groetjes


senior
 
Er zijn meer bestanden dan de boot.ini die moeten blijven staan op c:, zoals ntldr, ntdetect.com en mogelijkerwijs de volgende ook: bootsect.dos, bootfont, ntbootdd.sys, arcsetup.com, arcl.com
 
Als je de Win98map verwijdert, blijven die bestanden gewoon staan.

Groetjes,
Bennie
 
ik heb het artikel gelezen in jouw link Bennie, maar helemaal snap ik het niet, want mijn engels is niet zo best. wat verwijder ik in mijn boot.ini zoals in mijn bijlage? groetjes


senior
 

Bijlagen

  • boot.ini.jpg
    boot.ini.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 63
Ik denk dat je beter ff de Boot.ini tekst in je volgende bericht kan plakken i.pv. een screenshot.
Nu staat niet alles er.
 
dit moet het dan zijn: zie bijlage
 

Bijlagen

  • klembord01.jpg
    klembord01.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 61
Als je 98 wilt verwijderen, alleen de laatste regel weghalen "c:\="microsoft windows"". Je houdt dan nog een dualboot van 2000 en xp, is dit wel je eigen boot.ini?
 
ja, dit is mijn eigen boot.ini. je vraagt dit zeker omdat win 2000 erbij staat? die heb ik ooit eens geinstalleerd maar weer verwijderd. daarom krijg ik steeds weer de vraag welke OS ik moet opstarten. Dit wil ik wel kwijt maar hoe?


senior
 
Verwijder dan ook de regel waar Win2000 professional in voorkomt.
Zet de timeout op 1.
 
sorry voor mijn late reaktie, maar het ging dus helemaal fout! ik was alles kwijt en mijn image van ghost was korrupt. ik heb ten einde raad maar weer win 2000 geinstalleerd want het opnieuw installeren van win xp lukte ook al niet. in de toekomst probeer ik het wel weer eens en sluit deze topic nu maar af. bedankt voor iedereen die wilde helpen vor alle moeite. groetjes


senior
 
Senior, dat is buitengewoon triest om te horen. Maar hoe is het fout gegaan? En hoe ben je alles verloren? En waarom lukte de installatie van XP niet meer?

Groetjes,
Bennie
 
het ging mis bij het verwijderen van de regels in de boot.ini. ik dacht mazzel te hebben doordat ik meestal een image maak via ghost, maar die bleek korrupt te zijn. het werd toen een beetje paniekvoetbal en dacht het op te lossen door win xp opnieuw te installeren. daarom heb ik eerst via fdisk de partities ongedaan gemaakt en geformatteerd en weer tot 1 partitie beperkt. daarop wilde ik dus win xp installeren maar ik kreeg de vreemdste foutmeldingen welke ik nu echt niet meer weet. Kortom...paniek in de tent en heb ik dus maar win 2000 geinstalleerd. ik ben er niet helemaal gelukkig mee, want win 2000 is met het opstarten veel trager ondanks enkele tweaks( anderhalve minuut) misschien kom ik er nog achter waar dat nu weer aan ligt. in de database vind ik niets hierover. een heel verhaal! groetjes

senior
 
Niettemin, voor ons ook weer leerzaam. Maar wat jammer dat je niet gelijk aan de bel hebt getrokken toen het fout ging met boot.ini. Je kunt via de Recovery Console in XP namelijk je boot.ini weer betrekkelijk eenvoudig herstellen (Bootcfg /rebuild). Enfin, dat is achteraf. Wellicht voor de volgende keer.

Groetjes,
Bennie
 
Daar heb ik ook aan gedacht om via systeem herstel eruit te komen, maar toen was het al telaat en kon ik niet meer bij dat bestand komen. Ik heb weer een hoop geleerd en met schade en schande wordt men wijs(zei de oude man:) al was dit wel een harde smak. bedankt voor je adviezen en groetjes


senior
 
Ook zeer vreemd, het aanpassen van boot.ini zou geen problemen mogen geven. Jammer dat je nu niet meer kan achterhalen wat er precies mis ging.

Zelf bewaar ik een kopie van de opstartbestanden op flop voor-het-geval-dat. Van een floppy terugzetten is makkelijker dan via de console, omdat deze in mijn ervaring nog wel eens weigert de installatie te repareren.
 
verwijderen lukt niet

Ik probeer win98 te verwijderen en de dualboot ongedaan te maken. Ik heb de link van Bennie gevolgd van 10 aug. jl en krijg de foutmelding: kan windows niet opstarten omdat het bestand windows-system32/hall.dll niet kan worden gevonden of beschadigd is. Gelukkig heb ik goback van norton zodat ik kan opstarten winxp op de andere partitie. Wat gaat hier fout en hoe kan ik anders win98 verwijderen en de dualboot ongedaan maken? Ik heb de database doorgewerkt maar kom er niet uit. groetjes


senior
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan