Oude pc als netwerk opslag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chopper

Gebruiker
Lid geworden
15 mei 2001
Ik wil een oude pc gebruiken als netwerk opslag. Ik weet niet exact de leeftijd, maar hij komt nog uit het windows ME tijdperk. Nu wil ik deze dus opnieuw leegmaken en er XP opzetten. Ook wil ik er een grote harde schijf inzetten (liefst 250/350 GB).

Nu heb ik gelezen dat oude moederborden niet altijd die nieuwe schijven herkend, maar dat dit met een programma is op te lossen. Betekend dit dat ik in alle gevallen een grote harde schijf aan de praat krijg in die pc of gaat dat tegenvallen.....

Ik zou ook niet kiezen voor xp, maar voor win2000 of win98.

Xp is nou niet het meest geschikte voor trage cpu en weinig geheugen.
Vraagt teveel van een luie pc.

Oude moederborden hebben vaak een bios update nodig om met grote hdd's te werken.

Er haagt van de pc aff waar je xp op wil installer.
Een pentium 2 met 350 mhz en 512 mb geheugen kan het wel aan, maar is wel laangzaam, internet valt wel mee.

Je kunt ook een pci sata kaartje erin hangen, die dingen kosten geen drol, en je hebt dan minimaal 2 poorten waar je later eventueel nog een schijf bij kunt plaatsen, ik, b.v. heb altijd te weinig opslagruimte, vooral met films.

Tevens loopt alles via de pci bus, dat is redelijk snel.
En met 512 mb, zoals mijn bovenbuurman al zei, prima als fileserver.

En als je alle grafische opsmuk uitzet in XP, en ook de services naloopt op overbodigheid, loopt XP als de bekende borst.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan