oude pc loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

davidgo

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2013
hallo

ik had een oude pc van 10 jaar oud(een toshiba sa60-723) en ik gaf hem aan mijn oma.:P
dus ik zette er Debian(lxde) op zodat er noch iets op kan draaien.
maar na een tijd blijkt het scherm te bevriezen en het laatste geluid blijft zichzelf herhalen.:(
dan is er geen teken van leven meer zelf geen knieprent schiftlock lampje, maar na hem manueel uit te schakelen start hij teug alsof er niets gebeurt is.

iemand een idee:)

Werkgeheugen al getest op fouten? Drivers allemaal werkende gekregen?

de drivers ja het geheugen nee ik zal dat nakijken als ze gestopt is met mahjong te spelen.

heeft Debian een built in ram controle of moet ik er eerst eentje installeren?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik liet memtest86 draaien en ik kreeg dit te zien

IMG_20131218_134118.jpg

iemant een idee wat er mis is?
ik hoop niet dat de cpu kapot is:(

moet ik dit bericht naar hardware zetten ?
zo ja hoe doe je dat dan.

Laatst bewerkt:
Memtest moet je heel lang laten draaien..................duurt uren en uren..................
Hoe heb je de memtest gedaan.......hoeveel geheugen reepjes zitten erin? Als het er meer zijn dan 1, dan een voor een testen.

Heb je specs van deze pc, want wie weet is Debian lxde nog wel te zwaar.
Probeer anders eens Lubuntu, die is nog lichter.

Die halting cpu, weet je of de fan van de cpu wel goed draait? Het kan een warmte issue zijn. Omdat hij vastloopt. Dus kijk die even na, maak de pc ook even gelijk schoon (stof en zo).

lees dit eens: http://www.sharkyforums.com/showthr...-Halting-CPU-quot-error&p=2737270#post2737270
is wel een windows pc maar wel hetzelfde error.

Maar mijn idee is de warmte........kijk daar een naar. Installeer even lm sensors dan kan je zien wat de pc doet als hij lang aanstaat.

het progama memtest stop trouwens na dit scherm
als het warmte is kan je dit dan oplossen met comprest air
lubuntu was noch erger.

de laptop is een Toshiba satelite
een pentium 4 singlecore prosesor 2.8Ghz
met rond de 400mb ram en een 3 gb swap partitie
en voor de grafics ATI Mobility Radeon 7000 IGP

hier heb alle systeem info
ik heb geen idee waarom dit noch op het internet staat

Laatst bewerkt:
hoezo, Lubuntu was noch (=nog) erger? met wat?

400 mb geheugen en 3 gb aan ram? Dat is natuurlijk veel te veel!

Omvang Swap: ietsje groter dan de grootte van het RAM-geheugen. Dus bij een RAM-geheugen van 2 GB, maakt u een swap van 2,1 GB.
In jouw geval is dat dan 420 mb. (450 kan ook)

Zijn de drivers wel geïnstalleerd voor de grafische kaart? via stuurprogramma 's?

Het kan best warmte zijn hoor. Het is geen slecht idee om de computer eens schoon te maken van binnen of om te kijken of de fan wel correct werkt.

Laatst bewerkt:
met lubuntu die cracht na het opstarten van de grafise omgeving na 2 seconden (ik gebruik zelf lubuntu voor mijn games).
kan dit teveel aan swap geheugen echt de computer doen crashen?
en wat moet ik doen voor die grafische kaart?

Laatst bewerkt:
Via stuurprogramma's de juiste drivers aanvinken en installeren. Net zoals je gedaan hebt bij je eigen pc.

te veel swap zal je pc niet laten crashen maar het is overbodig zoveel swap. Plus dat een swap trager is dan het normale geheugen. Het volstaat echt zoals ik zeg. Anderhalf maal kan ook nog, maar zoveel als jij is echt en zonde van de ruimte en overbodig. En wie weet zal het zeggen, wie weet is het wel nadelig voor deze pc, aangezien het al een oudje is met zo weinig geheugen erin.

Kan je er niet meer geheugen inproppen?

ik denk niet dat je er extra geheugen moet instoppen
hij gebruikt maar 70mb ram idle.

zou het kunnen dat ik meer geheugen moet acoleren voor het video geheugen(of doe je dit alleen met een rasbery pi)
zo ja hoe dan?

Waarom geen extra geheugen? Je kijkt wat de pc aankan (moederbord dus even opzoeken op internet) en dan prik je er wat extra bij. Kan nooit kwaad.

Als je nu eerst eens kijkt of je die extra stuurprogramma's al geïnstalleerd hebt en dan kijken we verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan