Oude Synology schijf in PC zetten; lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Ik heb onlangs mijn twee harde schijven uit mijn Synology vervangen door twee speciale NAS-schijven. De oude schijven zijn nog prima in orde en nooit veel gebruikt geweest in de NAS. Nu wil ik één van deze schijven in mijn desktop pc zetten als aanvulling op mijn SSD en nog een andere HDD die erin zitten. Op de SSD staat Windows 7 Ultimate. Allereerst heb ik die "nieuwe" schijf als een externe hard schijf aan mijn pc gehangen en vervolgens met Paragon Partition Magic alle partities en bestanden die er nog op stonden uit de Synology tijd eraf gehaald: bestaande partities gewist en er één logische NTFS schijf van gemaakt. Vervolgens heb ik die partitie weer gewist en dan zou hij volgens mij in dezelfde staat moeten verkeren als toen ik hem in de winkel kocht.

Vervolgens heb ik hem in mijn pc gestopt. De BIOS herkent de schijf wel, maar bij het opstarten gaat het mis. Ik krijg dan, nog voordat Windows geladen wordt, de melding MBR 1 error, press any key to laod from floppy disk en daaronder MBR 3 error, press any key to load from floppy disk. Vervolgens kan ik niets anders doen dan de pc uitzetten, de harde schijf ontkoppelen en vervolgens opnieuw opstarten. Dat gaat dan weer normaal.

Wat moet ik doen om die "nieuwe" harde schijf werkend te krijgen?

Graag jullie adviezen en alvast dank voor het meedenken.

Ik zou de pc booten met een Linux Live-cd als bijv. Ubuntu en de schijf daarmee ( m.b.v. Gparted ) nogmaals wissen, een nieuwe partitie-tabel maken ( MBR of GPT indien groter als 2 Tb ) en NTFS formatteren..
Dat zou het mijns inziens moeten oplossen..

Wat er vermoedelijk aan de hand is is dat als u die extra HD in de PC zet de bios er automatisch vanuit gaat dat er vanaf die HD geboot moet worden.

probeer eens het volgende:
Sluit de HD aan op het moederbord en start de pc en ga dan eerst naar de BIOS (meestal is dat de DEL-toets of de F2, maar kijk even in de handleding welke toets dat precies is).
Kijk dan in de BIOS hoe de bootschijf staat gedefinieerd. Zet dat dan expliciet op de SSD als bootschijf
Daarna op de setting saven (meestal f10) en de pc herstarten.

Wat er vermoedelijk aan de hand is is dat als u die extra HD in de PC zet de bios er automatisch vanuit gaat dat er vanaf die HD geboot moet worden.

probeer eens het volgende:
Sluit de HD aan op het moederbord en start de pc en ga dan eerst naar de BIOS (meestal is dat de DEL-toets of de F2, maar kijk even in de handleding welke toets dat precies is).
Kijk dan in de BIOS hoe de bootschijf staat gedefinieerd. Zet dat dan expliciet op de SSD als bootschijf
Daarna op de setting saven (meestal f10) en de pc herstarten.

Top! Dit werkte. Dank voor uw hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan